InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Beton: beton maken en storten

Beton: beton maken en storten

Beton: beton maken en storten Het kan voordelig zijn om zelf beton te maken voor de fundering van uw huis, schuur of garage. Er komt wel behoorlijk wat bij kijken. Zo moet u zorgen voor een goede samenstelling van het beton. U heeft onder andere zand, cement en water nodig om beton te maken. Daarbij gaat het allemaal op de juiste hoeveelheden. U kunt ook een betonwagen inhuren die het beton tegen een bepaalde prijs stort. Uiteraard liggen die kosten hoger dan als u het zelf doet. Lees er alles over in dit artikel.

Beton storten

Er zijn verschillende manieren hoe u het beton kunt aanleggen. Het is bijvoorbeeld mogelijk om bijvoorbeeld een betonwagen te laten aanrukken. U kunt deze inhuren. Uiteraard zijn daar wel kosten aan verboden. Deze betonwagen kan uw fundering vol pompen. Dit is alleen voordelig als het gaat om een wat grotere hoeveelheid beton. Doordat de wagen met personeel helemaal moet aanrukken worden er al bepaalde startkosten in rekening gebracht. Als u meer wilt weten kunt u het beste contact opnemen met een betoncentrale bij u in de buurt. Deze kan u meer vertellen over de prijzen. Vooral in grote steden zoals Utrecht, Amsterdam, Den Haag, Maastricht, Rotterdam, Zwolle, Arnhem. Enschede, Zwolle. Eindhoven en Haarlem zitten verschillende betonbedrijven die u tegen een goede prijs kunnen helpen.

Zelf beton maken

Een tweede mogelijkheid is om het beton in kant en klare zakken te kopen. U hoeft in principe dan alleen nog maar water toevoegen. Beton en water mengen goed met met elkaar. Per zak beton heeft u ongeveer 2,5 liter water nodig. U moet dan vervolgens niet te lang wachten met het uitstorten van het beton, want het wordt wel snel hard. Des te langer het ligt, deste lastiger het wordt om in de juiste vorm te krijgen. Wanneer u het beton aanbrengt moet ook zorgen dat er geen natte en droge plekken meer tussen zitten. Het beton moet gelijk verdeeld zijn en de samenstelling moet overal het zelfde zijn. Als u het lastig vind om het beton zelf te mengen, dan heeft u ook de mogelijkheid om een betonmolen te gebruiken. Daarin wordt het beton met het toegevoegde water gemengd. Het is mogelijk om een betonmolen te huren.

Prijs: kosten van beton storten

De laatste mogelijkheid die u heeft is tevens de goedkoopste mogelijkheid. Dat betekent dat u het beton zelf maakt op basis van alle grondstoffen. Dat is alleen aan te raden als u al een zekere ervaring heeft met beton. Anders kan het erg lastig worden. Wanneer u hiervoor besluit heeft u allereerst alle ingrediënten nodig. U kunt zand, grind, en cement laten bezorgen. Deze kunt u bijvoorbeeld bij de Gamma halen. U moet dit in de juiste verhouding in de betonmolen stoppen en vervolgens met elkaar mengen. Wanneer u daar goed in bent geslaagd kunt u water toevoegen waarna het beton langzaam klaar wordt voor gebruik. Ook doet u er goed aan dit niet in de winter te doen. Vanwege het vriesweer kan het water daardoor sneller bevriezen waardoor het beton mislukt. U moet dus vooral uitkijken met vorst.

Samenstelling beton

Beton is een materiaal dat veel als bouwmateriaal wordt gebruikt. Het gaat om een kunstmatig steenachtig materiaal. In Nederland is het moderne beton gemaakt van cement en verschillende toeslagmaterialen, zoals grind, zand en steenslag. Het cement wordt hard wanneer er water aan wordt toegevoegd. Het materiaal is relatief goedkoop. Dat komt omdat de grondstoffen die nodig zijn voor cement weinig kosten. Daardoor wordt het veel gebruikt als bouwmateriaal. Ook heeft het de eigenschap dat het een lange tijd meegemaakt en bestendig is tegen bijvoorbeeld het klimaat. In westerse landen wordt jaarlijks bijna een kubieke meter beton per inwoner gebruikt.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Beton: beton maken en storten"

Infoteur: Simcha
Gepubliceerd: 25-03-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Schrijf mee!