InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Zelf beton storten

Zelf beton storten

Zelf beton storten is een klus die je prima kun uitvoeren. Eerst bepaal je welk soort beton je wilt leggen. Afhankelijk van de oppervlakte waarom het gaat kies je voor een kant en klare oplossing of voor het zelf mengen. Zelf mengen is zwaar werk, tenzij je een betonmolen huurt die het mengwerk voor jou doet. Als je over deze zaken goed nadenkt van te voren dan wordt zelf beton storten een koud kunstje!

Wat is beton?

Beton bestaat uit cement, zand, grind en water. Om beton te krijgen moet je deze ingrediënten in een bepaalde verhouding met elkaar mengen. De verhoudingen zijn één deel cement, twee delen zand, drie delen grind en water naar gewicht (per 25kg moet je 2,5 liter water toevoegen). Beton wordt vaak gemaakt met een betonmolen. Dit heeft twee voordelen, de eerste is dat een betonmolen de ingrediënten goed mengt en de tweede reden is dat het te zwaar werk is om even snel met de hand te doen.

Welke soorten beton zijn er?

Als je zelf beton wilt storten dan kun je kiezen uit verschillende soorten beton. Je kunt kiezen uit de volgende soorten beton:
  • gewapend beton
  • voorgespannen beton
  • glasbeton
  • luchtzuiverend beton
  • zoutbeton
  • geprefabriceerd beton

Gewapend beton bevat een combinatie van wapeningsmateriaal en beton. Voorgespannen beton is gelijk aan gewapend beton maar bevat extra voorgespannen kabels en staaldraden. Voorgespannen beton wordt veel toegepast voor vloerplaten waarop extreme belasting van toepassing is.

Glasbeton is een mengsel van cement, zand, water en stukjes glas. Het grind is eruit gehaald en vervangen door glasscherven. Luchtzuiverend beton is gemengd met titaniumdioxide. Deze stof zorgt ervoor dat stikstofdioxide wordt omgezet in nitraat.

Zoutbeton wordt veel in de mijnbouw toegepast. Dit is beton met een zouttoevoeging. Geprefabriceerd beton wordt in de betonfabriek gemaakt en daarna in kant en klare delen vervoerd naar de plek van bestemming.

Zelf beton storten

Als je zelf beton wilt storten dan kun je kiezen uit drie manieren om dit te doen. Afhankelijk van wat je zelf het handigste vindt kies je een manier. De drie mogelijkheden zijn:
  • een betonwagen laten komen
  • zakken in de winkel kopen
  • alle ingrediënten thuis laten bezorgen

Optie 1: de betonwagen

Dit is ver uit de gemakkelijkste optie om zelf beton te storten. Je laat een betonwagen komen die via een dikke slang het beton op de juiste plek spuit. Je kunt ook in plaats van een slang de kruiwagen gebruiken om het beton op de juiste plek te krijgen. De gemakkelijkste optie is tegelijk ook de duurste keuze. Een betonwagen laten komen heeft alleen zin als het om grote oppervlakten gaat. Voor de wat kleinere klussen kun je beter optie twee of drie kiezen.

Optie 2: zakken in de winkel kopen

In de bouwmarkt kun je kant en klare zakken cement kopen die alleen nog met water hoeft te mengen om beton te krijgen. Je kunt zelf beton storten door op een schone ondergrond deze zakken (per keer 4 à 5) leeg te gooien en in het midden ervan water te gieten. Per zak doe je er ongeveer 2,5 liter water bij. Daarna meng je alles door elkaar met een schep totdat je een mooi glad mengesel hebt gekregen. Als je dit te zwaar vindt dan kun je het cement en water ook mengen met een betonmolen. Deze kun je huren.

Optie 3: alle ingrediënten thuis laten bezorgen

Dit is gelijk de goedkoopste keuze. Je laat alles thuis bezorgen en mengt alles met een betonmolen. Hou daarbij de verhoudingen aan die reeds eerder in dit artikel zijn gegeven. Zorg er voor dat het beton niet te vloeibaar wordt. Eerder droger dan natter is het devies.
Gerelateerde artikelen
Beton: beton maken en stortenBeton: beton maken en stortenHet kan voordelig zijn om zelf beton te maken voor de fundering van uw huis, schuur of garage. Er komt wel behoorlijk wa…
Het storten van een betonplaatHet storten van een betonlaag kan je zelf, als je alle voorzorgsmaatregelen treft die nodig zijn. Volg zorgvuldig de ins…
Beton en gewapend betonBeton is een bouwmateriaal dat bij iedereen bekend is. Het komt voor in vele bouwwerken, zowel grote (bijvoorbeeld water…
Zelf repareren van betonrotZelf repareren van betonrotIn gewapend beton kan makkelijk betonrot optreden. U kunt er voor kiezen om dit vervolgens zelf te repareren. Doe dit al…
Het maken van cementHet maken van cementVeel mensen maken zelf het cement wanneer ze aan een huis gaan bouwen. Ze kunnen het cement gebruiken om bijvoorbeeld ze…

Reageer op het artikel "Zelf beton storten"

Reacties

B. Bilkerdijk, 20-09-2015 17:55 #2
Voor een blokhut van 6x9m wil ik een betonfundering laten storten.
nu hoor ik van veel kanten gewapend beton- maar dit is de meest dure vorm.
welke mogelijkheid is er ook nog zowel kwalitatief als prijstechnisch
bij voorbaat dank voor de informatie.
b.bilkerdijk

Peter, 18-08-2015 00:12 #1
Hoe veel zakken beton heb ik nodig voor 8 vierkante meter?

Infoteur: Jozzie
Gepubliceerd: 27-05-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Reacties: 2
Schrijf mee!