InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Onderhoud en reparatie van buitenmuren

Onderhoud en reparatie van buitenmuren

Onderhoud en reparatie van buitenmuren Wij besteden maar te graag veel aandacht aan de binnenkant van ons huis, maar vergeten daarbij de buitenmuren. Een slecht onderhouden buitenmuur met gaten, schimmel, los materiaal of afgebrokkelde voegen, veroorzaakt vochtproblemen en zelfs lekkages in het huis. Goed onderhoud is dus noodzakelijk en met een kleine investering en wat handigheid is dit zelf prima uit te voeren. De gebruikelijke materialen voor buitenmuren zijn baksteen, natuursteen of beton. Wij beperken onze adviezen tot de bakstenen muur, waarbij herstelwerkzaamheden vaak eenvoudig zelf te ondernemen zijn. Zeer eenvoudig is bijvoorbeeld het opnieuw voegen van een bakstenen muur.

Een muur voegen

Afgebrokkelde voegmortel (cement) laat water tussen de stenen dringen en veroorzaakt aan de binnenzijde van de muur vochtproblemen. Moet slechts een klein deel van de muur gevoegd worden, een kleine zak droge kant-en-klaar cement kopen, waarvan de inhoud direct met water kan worden klaargemaakt. Bij grote vlakken is het voordeliger de bestanddelen apart te kopen en 1 deel cement met 3 à 4 delen fijn zand te mengen. Water toevoegen maar het mengsel aardedroog aanmaken; als het te dun is loopt het over de muur naar beneden en veroorzaakt het vlekken.

Eerst de oude voegmortel met een beitel en moker uithakken, zonder de bakstenen te beschadigen en het muurvlak en de uitgehakte voegen met een harde borstel schoonmaken. Kort voor het voegen de voegen met een natte borstel goed vochtig maken; hierdoor zuigen de droge stenen het water niet uit de mortel.

De mortel op een spaarbord leggen, en vervolgens:
  • Met een kleine punttroffel of voegspijker de mortel stevig in de voegen werken.
  • Eerst de stootvoegen (vertikaal) daarna de lintvoegen (horizontaal) vullen.
  • Overschot met de zijkant van de troffel afnemen en alle voegen nastrijken,
  • Bij warm weer de voegen een paar dagen met water besproeien.

Watervlekken op buitenmuren verwijderen

Muren van baksteen kunnen allerlei soorten vlekken vertonen. Meestal worden ze door vochtigheid veroorzaakt, die “ontbonden” moeten worden; ten eerste om de vlekken te verwijderen en ten tweede om schade aan de muur te voorkomen.

Algen, mos en schimmel kan met een spaan of plamuurmes verwijderd worden, terwijl algen en schimmel met een harde borstel bewerkt moeten worden. Is de muur schoon, met een fungicide (chemisch bestrijdingsmiddel) oplossing behandelen. Na het opbrengen de muur na 24 uur met water grondig afspoelen.

Bij watervlekken dient eerst de oorzaak te worden verholpen (lekkende dakgoot, lekkage van binnenuit etc.) en de muur droog te zijn. Vervolgens de muur met een afdekkend middel (op basis van aluin, aluminiumsulfaat) behandelen, zodat het vocht niet meer in de muur dringt.

Uitbloeiingen

Dit zijn poederachtige laagjes, die zich over grote oppervlakten kunnen uitstrekken. Zij treden vooral op bij nieuwe muren, doorgaans nadat de muur droog is.
De poeder ontstaat doordat zouten in de steen en de mortel samen met vocht naar de oppervlakte wordt gezogen. U kunt het probleem met chemische middelen te lijf gaan maar meestal is het genoeg en bovendien milieuvriendelijker het poeder gewoon af te borstelen. De zoutuitslag niet met water afwassen; daarmee wordt de zaak eerder verergerd omdat de zouten weer worden opgelost om elders zich weer vast te hechten.

Stof en vuil kunt u het beste met een oplssoing van water en zeeppoeder afwassen. Kleine vuilplekken met schoonwater afschrobben.
© 2010 - 2019 Cenerentola, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De efficiente huisvrouw / -man: muren en plafondsMuren en plafonds zijn geen zaken die wekelijks schoongemaakt hoeven te worden. Toch is het fris om ze een paar keer per…
Vochtproblemen in huis, wat doe je er aan?Vocht in je huis kan schade aanbrengen aan je huis, meubelen en je eigen gezondheid en dat van je huisgenoten. Er kan on…
Spouwmuurisolatie kosten en subsidieSpouwmuurisolatie kosten en subsidieMet spouwmuurisolatie bespaart u flink op uw stookkosten, voelt het aangenamer aan en kunt u vochtproblemen oplossen. Sp…
Voordelen en nadelen spouwmuurisolatieVoordelen en nadelen spouwmuurisolatieEr zijn steeds meer mensen die nadenken over het isoleren van hun spouwmuur. Velen twijfelen vanwege verhalen over vocht…
Vocht in uw woning, een gevaar voor uw gezondheidVocht in de woning ontstaat o.a. door aanwezigheid van mensen, planten en dieren en door koken en wassen. Hierdoor kunne…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Nikiko, Pixabay

Reageer op het artikel "Onderhoud en reparatie van buitenmuren"

Infoteur: Cenerentola
Gepubliceerd: 22-11-2010
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Schrijf mee!