InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > De efficiente huisvrouw / -man: muren en plafonds

De efficiente huisvrouw / -man: muren en plafonds

Muren en plafonds zijn geen zaken die wekelijks schoongemaakt hoeven te worden. Toch is het fris om ze een paar keer per jaar te boenen. Elke muurbedekking vraagt zijn eigen behandeling. Lees verder... Niet afwasbaar behang
Niet afwasbaar behang moet je toch wel regelmatig afstoffen om te voorkomen dat het vuil zich ophoopt op de muren. Gebruik bij niet afwasbaar behang nooit water om het schoon te maken of af te nemen. Het water zorgt ervoor dat het behang loslaat.

Afwasbare muurbedekking

Afwasbare muurbedekking zoals afwasbaar behang of afwasbare verf kun je afnemen met een spons en een sopje van afwasmiddel. Gebruik geen allesreiniger, deze kan de kleur van de verf aantasten.

Vlekken op de muur

Vlekken op de muur kun je soms gemakkelijk verwijderen door met een verfrommeld stukje witbrood zonder te korst zachtjes over de vlek te wrijven. Ook kun je een gummetje proberen.

Vetvlekken verwijderen

Een vetvlek kun je van de muur verwijderen door een bruin vel papier (vetvrij) op de vlek te leggen en er met een warm strijkijzer (niet te heet!) over te strijken. Gebruik iedere keer een schoon stukje van het papier. Het papier zal het vet opnemen. Gebruik eventueel een vetoplosmiddel om dit proces te vergemakkelijken.

Vinylen muurbedekking

Muurbedekking van vinyl hoeft slechts enkele keren per jaar even te worden afgenomen met een spons en een sopje van allesreiniger. Wrijf niet te hard, om te voorkomen dat het vinyl beschadigd.

Vlekken in behang

Ernstige vlekken die niet te verwijderen zijn kun je overdekken met een restantje behang. Scheur een stukje van het behang. Een ongelijke rand aan dit stukje zal minder opvallen dan een scherpe (bijv. geknipte rand). Plak het stukje over de vlek. Let erop dat het motief precies klopt.

Tip: Leg het stukje behang eventueel een paar dagen in de vensterbank in de zon, zodat het een beetje verkleurd en weer dezelfde tint heeft als het behang op de muur.

Plafonds

Een plafond hoef je niet nat af te nemen. Dit heeft weinig effect. Beter is het dan het plafond een nieuw verfje te geven. Het plafond kun je wel stoffen om stofophopingen te voorkomen.

Tip: maak je eigen plafondstoffer door een stofdoek om een bezem te knopen en hiermee het plafond te stoffen.

Muren

Muren kun je afnemen met een sopje. Let erop dat je de muur niet te nat maakt en werk de muur in een keer af. Maak met de spons lange strookbewegingen van boven naar beneden om watersporen te voorkomen. Watersporen zijn moeilijk te verwijderen. Zeer vuile muren kun je beter schoonmaken met een alkalisch afbijtmiddel.

Deuren en lijsten

Deuren en lijsten kun je afsoppen met een sopje van afwasmiddel. Gebruik geen allesreiniger, deze kan de kleur van de verf beinvloeden. Spoel het na met schoon water en dep droog.

Etensresten op de muur

Etensresten op de muur kun je het beste verwijderen met een puur schoonmaakmiddel. Gebruik echter geen schuurmiddel, deze kan de muur beschadigen.

Houtpanelen

Houtpanelen moeten regelmatig afgestoft worden om ophopingen van vuil te voorkomen. Dit kun je doen met de hulpstukken van de stofzuiger. Daarnaast moeten zij 1 keer per jaar in de was gezet worden. Verwijder hiervoor eerst de oude waslaag met een fijne staalwol en terpentine. Niet te hard wrijven en altijd in de richting van de nerf.

Voegen tussen keramische tegels

De voegten tussen tegels kun je schoon en opnieuw wit krijgen door met een tandenborstel en een aangelengd bleekmiddel te schrobben. Als de voegen te vuil zijn kun je met een voegmiddel nieuwe voegen aanbrengen.

Bakstenen

Ook bakstenen kunnen vuil worden. Een handige tip is om je bakstenen te lakken met een doorzichtige lak. Hierdoor wordt het afstoffen later gemakkelijk en hoef je de bakstenen slechts af en toe vochtig af te nemen.
© 2007 - 2019 Cookiehappy, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Klussen: behangen - papier, duplex, vinyl, glasvezel, vliesKlussen: behangen - papier, duplex, vinyl, glasvezel, vliesSommige mensen houden niet van geschilderde muren en kiezen liever voor behang. Behang heb je in alle soorten en maten.…
Middelen tegen graffiti en inktvlekken op murenGraffiti kan mooi en origineel zijn. En kinderen die in de slaapkamer een tekening op de muur maken zijn misschien wel g…
Klussen:berekenen/meten behang, verf, tegels, vloerbedekkingKlussen:berekenen/meten behang, verf, tegels, vloerbedekkingHet is altijd weer een kunst precies uit te rekenen hoeveel spullen u nodig heeft voor het behangen, verven, tegelen en…
Behangen, hoe moet je zelf behangen?Behangen kun je zelf doen. Er zijn vele soorten behang te koop. Kies eerst het soort dat je wilt gebruiken. Heb je een b…
Geen behang, maar stickers op de muurU kunt kamers opfleuren door stickers op de muren te plakken. Tegenwoordig kunt u zelf stickers laten ontwerpen in alle…

Reageer op het artikel "De efficiente huisvrouw / -man: muren en plafonds"

Infoteur: Cookiehappy
Gepubliceerd: 02-08-2007
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!