InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Goedkoper een huis bouwen. De afwerking

Goedkoper een huis bouwen. De afwerking

De afwerking van een nieuwbouwwoning neemt meestal de grootste hap uit het bouwbudget. Door goedkopere materialen te kiezen en ze beter in te plannen, zal je veel geld kunnen besparen.

De afwerking

Alvorens aan de afwerking van je woning te beginnen, maak je best een lijst van zaken die je eventueel zelf kan uitvoeren. Zo kan je eventueel zelf gleuven in de muren kappen voor leidingen. Als je een beetje handig bent kan je zelf de elektrische leidingen trekken en stopcontacten plaatsen. De elektricien kan dan daarna alles aansluiten in de zekeringkast en goedkeuren. Hetzelfde geldt voor de verwarming en de waterleidingen. Je kan ook een deel op je budget sparen door bepaalde ruimtes onafgewerkt te laten. Bijvoorbeeld kinderkamers, als er nog geen kinderen zijn. Ook zolderkamers, de garage en de berging kan vaak enkele jaren uitgesteld worden, of eventueel zelfs de tweede badkamer. Hou tijdens de werken zorgvuldig alle emails en briefwisseling bij en neem voldoende foto´s voor, tijdens en na elke klus. Dit kan handig zijn bij discuties achteraf. Ook kan je aan de hand van de foto´s later gemakkelijk terugvinden waar precies bepaalde leidingen liggen onder vloer of in de muren.

De vloer

Bespreek met je architect mogelijke aandachtspunten omtrent de vloer en ondervloer om later barsten of oneffenheden te voorkomen. Extra uitzetvoegen kosten zelden veel meer, maar kunnen later veel ellende besparen. Bekijk ook alle mogelijkheden van isolerende ondervloeren, die op termijn veel geld kunnen sparen. Bij het kiezen van een vloer kan je overweldigd worden door het gigantische aanbod van tegels en mogelijkheden. Een eenvoudige keramisch vloer komt vaak het goedkoopste uit, omdat ze duurzaam zijn en weinig problemen geven. Gegoten vloeren zijn vaak ook een goedkoper alternatief, maar na enkele jaren kan deze gaan barsten en is dan vak erg duur om terug uit te breken. Een keramische tegel is duurder naarmate hij groter wordt. Grote tegels zijn ook veel duurder om te plaatsen. Je kiest dus best een tegel van pakweg 30 op 30 cm, in "eerste keus", die zowel vanboven als vanonder dezelfde kleur heeft ( door en door gebakken ). Laminaatvloeren, linoleum en kamerbreed tapijt zijn over het algemeen goedkoper dan stenen vloeren en zijn bovendien makkelijk zelf te plaatsen. Stenen vloeren zijn uiteraard wel meer slijtvast en beter bestand tegen water.

Het binnenschrijnwerk

Binnendeuren kunnen erg duur zijn. Bekijk op voorhand of een deur echt wel nodig is. Het is bijvoorbeeld handig om de deur tussen de keuken en de woonkamer weg te laten. Vaak blijkt achteraf ook dat deze deur raar of zelden gesloten wordt. Verfdeuren zijn steeds een stuk goedkoper dan afgewerkte deuren. Ook rekent men vaak erg stevig door voor deuren die breder of hoger zijn dan de standaard maten. Hou hiermee op voorhand rekening in het plan. Speciale deurklinken zijn vaak erg duur. Je kan misschien eerst enkele jaren goedkope pvc klinken plaatsen tot het financieel terug wat beter gaat. Het is moeilijk te zegge of een betonnen trap duurder of goedkoper is dan een houten trap. Een betonnen trap dient nog afgewerkt te worden; Dit kan erg goedkoop met vast tapijt en een goedkope metalen reling, maar het kan ook duur met natuursteen. Een betonnen trap betegelen kan duur uitvallen als de trap verschillende kwartslagen maakt. Een houten trap kan goedkoop in beuk, die daarna al of niet zelf geschilderd dient te worden. Maar ook de prijs van een speciale en mooie trap kan erg snel oplopen. De combinatie van een stalen trap, met houten treden is vaak nog het goedkoopste, maar is enkel geschikt voor moderne woningen. Houten trappen zijn moeilijker te onderhouden en kunnen al wel eens kraken.

De elektriciteit

Plaats voldoende stopcontacten, maar vergeet niet dat de prijs van al die stopcontacten erg stevig kan oplopen. Kies zo veel mogelijk verlichting met spaarlampen. Houd alvast in je achterhoofd dat gloeilampen binnenkort gaan verdwijnen. je kan overwegen om een elektriciteitsmeter te plaatsen voor dubbel gebruik ( dag- en nachttarief ). Dit is wel niet voor iedereen altijd voordelig. Veel heeft te maken met d keuze van je energieleverancier en hoeveel je ´s nachts verbruikt in verhouding met overdag. Je kan op bepaalde zekering timers plaatsen. Dit kan voordelig zijn voor toestellen die ganse dag zonder reden in stand by blijven staan, zoals TV apparatuur en computers en daardoor nutteloos energie verbruiken. Door zonnepanelen op je dak te plaatsen kan je dakpannen uitsparen en tussen de 500 en 1000 kWh per jaar aan elektriciteit besparen. Een doorsnee gezin verbruikt jaarlijks ongeveer 4000 kWh, indien men het huis en het water verwarmt met gas. De kostprijs van zonnepanelen is nog erg duur, maar ze zijn vaak goed gesubsidieerd en men verwacht dat de prijs de volgende jaren sterk zal gaan dalen.

De loodgieterij

Op dit moment is het het meest verstandig om te kiezen voor verwarming op gas. De prijzen voor stookolie zijn de laatste jaren erg onstabiel en zullen normaal gezien enkel nog stijgen. Verwarmen met elektriciteit is tegenwoordig heel erg duur geworden en vallen nog niet helemaal te compenseren met zonnepanelen. Je kiest best voor een zonneboiler, die je verbruik voor de aanmaak van warm water kan halveren. Maar combizonneboilers helpen je ook bij het besparen voor de opwarming van je huis. Zorg bij het opstellen van de plannen dat de warmwaterkranen zo dicht mogelijk bij de boiler geplaatst worden, om warmteverlies zo veel mogelijk te beperken. Zorg dat je woning zo goed mogelijk is geïsoleerd om warmteverlies te voorkomen. Als je slim bouwt, hoeft dit zelfs niet meer te kosten. Bepreek dit dus op voorhand grondig met je architect.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Goedkoper een huis bouwen. De afwerking"

Infoteur: Raphaella
Gepubliceerd: 23-09-2009
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Schrijf mee!