InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Zelf je dak herstellen

Zelf je dak herstellen

Na een onweer of hevige wind wil je dak al wel eens schade oplopen. Vaak kan je dit via de verzekering laten herstellen. Kleine herstellingen kan je ook zelf uitvoeren. Je dient echt geen dakwerker te zijn om gebroken of losse dakpannen en leien te vervangen of te repareren.

Veiligheid

Begin niet aan werk op het dak als u last hebt van hoogtevrees en begin er alleen aan als u over het juiste gereedschap beschikt. U hebt een uitschuifbare ladder nodig die hoger komt dan de dakgoot en bijvoorbeeld een dakladder die u aan de nok van het dak kunt haken. Stel de uitschuifbare ladder zo op, dat er ten minste drie sporten boven de dakgoot uitsteken, waardoor u houvast krijgt, en leg een zware zak met zand voor de ladder, zodat deze niet kan wegschuiven. Monteer een ladder-afstandhouder op de ladder, met de rubber uiteinden tegen de muur. Zet geen ladder tegen een pvc-dakgoot, omdat de ladder dan gemakkelijk kan wegglijden. De goot is bovendien niet berekend op dergelijke krachten. Als extra veiligheidsmaatregel kunt u een grote oogschroef in het hout rond de dakgoot schroeven, waaraan u een van de bovenste sporten met een stevig touw vastbindt. Schuif de dakladder het dak op, draai hem dan om, zodat de haak achter de nok blijft steken. Klim dan van de uitschuifbare ladder op de dakladder. Blijf steeds op de dakladder en probeer niet iets buiten uw bereik te pakken terwijl u op het dak aan het werk bent. Kleine benodigdheden kunt u meedragen in een holster of heuptas.

Een losse of beschadigde lei vervangen

Een vochtplek op het zolderdak kan veroorzaakt zijn door een lei die gebroken is of loszit, waardoor er regen door de dakbedekking kan dringen. Nieuwe leien kunt u kopen bij gespecialiseerde handelaren in dakbedekking. Probeer de kleur van het oude dak te benaderen. Neem de tijd om een veilige opgang naar het dak te maken. Haak een uiteinde van een leienhaak achter de spijker en geef een harde ruk om de spijker door te snijden. Herhaal dit zo nodig voor de tweede spijker en ruim het afval op. Kijk waar de onderkant van de nieuwe lei zal uitkomen en knip dan met een blikschaar een strook zink, koper of aluminium van 2,5 cm breed. De strook moet lang genoeg zijn om in het hout onder de leien gespijkerd te kunnen worden én nog een uiteinde omhoog te kunnen buigen rond de onderkant van de nieuwe lei. Zet met spijkers de metalen strip aan beide kanten tussen de leien vast een het onderliggende houtwerk. Gebruik hierbij bij voorkeur een klauwhamer. Lijn de nieuwe of eerder losliggende lei uit met de naastliggende en buig de metalen strip om de onderrand, zodat de lei vast op zijn plaats zit. Als alternatief kunt u de lei op zijn plaats leggen, deze iets optillen en er een rups montagekit onder spuiten. Duw de lei op de kit, die als watervaste lijm zal werken. Een ander alternatief is een bitumineuze kit voor dakbedekking om de leien op hun plaats te houden.

Een gebroken dakpan of lei dichtmaken

Maak de omgeving van de barst schoon met een staaldraadborstel. Draag hierbij een veiligheidsbril. Snij een strook van het reparatieband, lang genoeg om de barst aan beide uiteinden 2,5 cm te overlappen. Breng dan het reparatieband een en wrijf dit goed aan. Een oude behangroller is hiervoor zeer geschikt.

Een gebroken dakpan vervangen

Om een dakpan te vervangen, brengt u de twee overlappende dakpannen met kleine wiggen een stukje omhoog. Schuif een grote troffel onder de beschadigde dakpan en til hem op, tot de uitstulpingen aan de onderzijde van de dakpan loskomen van de panlat. Houd de dakpan met uw duim vast op de troffel. Als de dakpan is vastgespijkerd, kunt u proberen hem los te wrikken. Als u daar niet in slaagt, kunt u proberen met een leienhaak de spijkers door te snijden. Leg de nieuwe dakpan op de troffel en plaats hem op de plek van de oude. Haal dan de wiggen weg. Als u dakpannen hebt die met de zijkanten aan elkaar haken, gaat u anders te werk. Duw de dakpannen die de kapotte dakpan overlappen omhoog. Houd de beschadigde dakpan schuin en haal hem zijdelings weg. Het kan zijn dat u verschillende standen moet proberen voor u hierin slaagt. Als de dakpan vastzit, kan het zijn dat deze met een panhaak is bevestigd. In dat geval wrikt u de dakpan omhoog met een oude beitel. Als de panhaak blijft zitten, kunt u er een nieuwe dakpan in monteren. Als de panhaak aan de dakpan blijft zitten, geen nood: een paar dakpannen blijven ook zonder haak echt wel liggen. Als de dakpan met spijkers vastzit, kunt u proberen ze met een leienhaak door te snijden. Haak één kant van de haak om de spijker en geef een harde ruk om hem door te snijden. Herhaal dit met de andere spijkers. Leg de nieuwe dakpan op zijn plaats en herschik de omliggende dakpannen.

Losse dakvorsten ( nokpannen ) vastmaken

Haal de losse dakvorsten weg en sla met hamer en beitel mortelresten weg. Draag bij dit deel van het werk een veiligheidsbril. Meng zoveel hechtmiddel ( kunstharsdispersie ) als in de gebruikaanwijzing is aangegeven en doe water bij de specie. Meng goed door. Stof de te repareren plek af met een oude kwast en smeer de plek in met het verdunde hechtmiddel. Leg dan een ring van cement op de plek waar de nokpan moet komen. Maak de nokpan vochtig met water en duw hem stevig op zijn plaats, waarbij u hem zachtjes met het handvat van de troffel kunt aantikken. Bij gewelfde dakpannen kunt u de ruimte opvullen door er stukjes dakpan in te metselen voor u de nokpan plaatst. Als laatste smeert u met de troffel de nokpannen dicht met de specie.
© 2009 - 2019 Kristofvdh, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Dakbedekking: dakpannenDakpannen worden al eeuwen lang gebruikt als dakbedekking met als doel het waterdicht houden van uw woning of gebouw. Er…
Afgewaaide dakpannen na een storm, wat te doen?Afgewaaide dakpannen na een storm, wat te doen?Bij een heftige storm kan er op diverse manieren schade aan je huis ontstaan. Een van problemen waar huizenbezitters mee…
Glazen dakpannen: een nieuwe vorm van duurzame energieGlazen dakpannen: een nieuwe vorm van duurzame energieLijkt een groen huis je wel wat, maar heb je geen zin in zonnecollectoren op je dak? Dan is het SolTech System misschien…
De wereld van de symboliek: de ladderDe wereld van de symboliek: de ladderEen ladder is veel meer dan alleen het bekende hulpmiddel van de timmerman om iets te beklimmen. De ladder is ook met gr…
Diatonische toonladders van de majeur ladderDiatonische toonladders van de majeur ladderIn de toonladder van C Majeur zitten 7 tonen. Als je die tonen altijd vanaf de C omhoog speelt krijg je altijd een C maj…

Reageer op het artikel "Zelf je dak herstellen"

Reactie

Jaap, 08-08-2012 10:53 #1
Over het eerste onderdeel "Veiligheid " daar wordt aangegeven hoe of je de trap op klimt, en vervolgens hoe of je die dakladder aan brengt, leuk verhaal op papier, maar doe het maar eens zo, je klimt dus de ladder op, met die dakladder op je nek?, en boven bij de goot aan gekomen schuif je die dakladder even het dak op en draait hem dan om, nou, geloof je het zelf dat je dat zo even doet? ja en dan bedoel ik in het echt, niet vanaf je toetsenbord.
En dan volgt het verhaal van dat je vanaf die schuifladder de dakladder op gaat en daar met het klein onderhoud vanaf die dakladder aan de gang gaat, een onderscheid tussen klimmen en werkzaamheden kom je hier ook niet tegen, want bij werkzaamheden boven de 2, 5 meter boven maaiveld moet je toch op 1 of andere manier aangehaakt zijn? volgens de arbo, maar dat is voor bedrijven, die particulier mag er gewoon vanaf vallen dus, vreemde uitgangspunten.
Welke "deskundigheid"? heeft dit zo geschreven? het lijkt mij aan alle kanten te rammelen, en zeer gevaarlijk als je dit zo gaat doen.
Het kost geld, maar van dak af vallen kost nog veel meer, je zult als je het goed wilt doen de keus moeten maken van steigeren, zeker als je geen aanhaakpunten hebt, of anders de hoogwerker, de rest is wat knoeien met veel risico, en dat voor een kleine reparatie?, ja ook voor een kleine reparatie.

Infoteur: Kristofvdh
Gepubliceerd: 04-08-2009
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Reacties: 1
Schrijf mee!