InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Tips alvorens elektrische leidingen aan te leggen

Tips alvorens elektrische leidingen aan te leggen

Fundamentele werkzaamheden aan de elektrische installatie kunt u - indien u de geldende veiligheidsbepalingen in acht neemt - zelf uitvoeren. Daaronder valt bijvoorbeeld het leggen van leidingen in uitgehakte sleuven of pvc-buizen. Het aansluiten van je werk kan je beter overlaten aan een erkend vakman. De belangrijkste basisregels zet ik even op een rij. Bij een verbouwing of uitbreiding van uw huis merkt u vaak waar een contactdoos of lichtaansluiting handig zou zijn. Voor de plaatsing van een stopcontact of een extra lichtpunt dien je niet onmiddellijk naar een elektricien te stappen. Dit is niet zo moeilijk. Voorwaarde is wel dat u met grote voorzichtigheid te werk gaat en volgens de geldende voorschriften werkt.

Installatievoorschriften

In de aansluitingsvoorwaarden van uw elektriciteitsbedrijf is precies opgenomen welke werkzaamheden u zelf aan de elektrische installatie mag uitvoeren en wat u aan een erkende elektricien moet overlaten. In de bouwmarkten zijn alle materialen verkrijgbaar die u nodig heeft om zelf reparaties en uitbreidingen te doen. Maar ook dan moet u zich houden aan de installatievoorschriften en bepalingen zoals vastgesteld in de Nederlandse norm NEN 1010. Een doe-het-zelver kan natuurlijk niet alle voorschriften kennen. Darom is het heel belangrijk dat hij voor elke installatie het vakkundige advies van een elektricien inwint. Indien er toch een elektriciteitsongeluk gebeurt, wordt degene die het laatst de werkzaamheden heeft uitgevoerd, ter verantwoording geroepen. Laat daarom door een vakman controleren of het werk volgens de voorschriften is uitgevoerd.

De juiste leidingkeuze

Leidingen voor elektrische installaties bestaan uit meerdere draden, die van een gekleurde isolatielaag zijn voorzien. Het aantal draden is afhankelijk van de aard van de installatie, en de kleuren ervan hebben een vaste betekenis. Bij een geaard stopcontact ( officieel geaarde contactdoos geheten ) zijn in de regel drie draden aangesloten. Indien de zekering is ingeschakeld, staat op de fasedraad ( zwart of bruine draad ) spanning; die met een spanningstester kan worden gemeten. De nuldraad ( altijd blauw ) dient voor de afvoer van de stroom. De geel/groene aarddraad is bijzonder belangrijk. Hij voert de spanning af in het geval de nuldraad defect is of wanneer bijvoorbeeld door kortsluiting een fout optreedt. Hij wordt verbonden met de geleidende behuizing van elektrische apparaten. Daardoor wordt een eventueel levensgevaarlijke foutspanning van het apparaat afgevoerd. De minimale doorsnede van de leiding richt zich naar het vermogen ( aantal watt dat is aangegeven op de behuizing ) van het aangesloten apparaat.

Samengevat:

  • Geel/groen: de aarddraad (PE)
  • Blauw: de neutrale draad of nuldraad (N)
  • Bruin of zwart: de spanningsdraad of fasedraad (L of P)

Aanleggen van leidingen

of u nu leidingen boven of onder de pleisterlaag aanlegt, ze worden alleen horizontaal en verticaal gelegd en in bepaalde afstanden tot muurhoeken, deuren en ramen. Dat heeft zo zijn redenen. Aan de plaats van stopcontacten en schakelaars kan men jaren later nog, of wanneer men niet zelf de leidingen heeft gelegd, schatten waar de leidingen onder de pleisterlaag lopen. Voor de zekerheid moet u een spanningszoeker gebruiken, voordat u met bijvoorbeeld een boormachine in de muur gaat. De aangegeven afstanden zijn niet verplichtend voorgeschreven. Je kan gerust afwijkingen van 5 cm tot 10cm tegen komen. Gelukkig houden de meeste elektriciens zich erg goed aan deze regels. Zo dien je bij verticale leidingen 15 cm van een deur, raam of een hoek van een kamer te blijven. Bij horizontale leidingen dien je 30 cm van zowel het plafond als van de vloer te blijven. Je dient er natuurlijk steeds op te letten dat de vloerhoogte of de afstand tot de deur kan veranderen als er nog verbouwingen of afwerkingen moeten gebeuren aan het huis.

Montagehoogte voor schakelaars en stopcontacten

Wanneer u de aansluitingen van schakelaars en stopcontacten wilt voorbereiden, moet u voor lichtschakelaar-stopcontactcombinaties, lichtschakelaars en keukenstopcontacten een gemiddelde montagehoogte van 1,05 m bemeten. Inbouwdozen ( voor stopcontacten ) en lasdozen worden ongeveer 30 cm boven de vloer of 30 cm onder het plafond geïnstalleerd.
© 2009 - 2019 Kristofvdh, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Tips alvorens elektrische leidingen aan te leggen"

Infoteur: Kristofvdh
Gepubliceerd: 04-08-2009
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Schrijf mee!