InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Tips om de keuken op te knappen

Tips om de keuken op te knappen

Om je keuken een heel nieuw uiterlijk te geven hoef je hem er echt niet helemaal uit te slopen. De dingen waar je nog tevreden mee bent, laat je zoals ze zijn, en met een paar nieuwe accessoires creeër je een geheel nieuwe keuken.

Voorbereiding

Een oud gezegde maar nog steeds oh zo waar: een goede voorbereiding is het halve werk!
  • Waar ben je niet tevreden mee?
  • Wat mag blijven? (fornuis, koelkast...)
  • Welke kleur(en) wil je centraal laten staan?
  • Wil je nog extra apparaten hebben?

Ook belangrijk is: kan ik deze klus zelf uitvoeren of moet ik het uitbesteden aan een professional?

Hieronder vind je ideeën om verschillende onderdelen van je keuken op te knappen.

Werkblad

Een werkblad bepaalt voor een belangrijk deel de uitstraling van je keuken, neem bij het kiezen van een werkblad dus geen overhaaste beslissingen en bedenk goed of het bij de rest van de keuken past.

Materialen:

Kunststof

Kunststof is goedkoop en makkelijk schoon te houden. Het is verkrijgbaar in zeer veel kleuren. Wel oppassen met hete pannen!

RVS

RVS heeft een zeer moderne uitstraling, en is vrij prijzig. Het is echter zeer duurzaam. RVS krast snel, maar dat is niet erg, het ziet er dan "geleefd" uit. RVS is makkelijk schoon te houden.

Hout

Hout is duur en vergt veel onderhoud. Wel ziet het er zeer natuurlijk uit. Vlekken zijn soms moeilijk te verwijderen, en je moet oppassen met hete pannen.

Marmer of hardsteen

Zeer mooi maar ook zeer prijzig materiaal. Daarnaast is het lastig te onderhouden, omdat het niet veel kan hebben. Doordat het materiaal zo poreus is, kan het niet tegen aggressief schoonmaakmiddel, maar ook niet tegen (fruit)zuren.

Graniet, terazzo en composiet

Mooi, maar prijzig. Deze materialen zijn makkelijk schoon te houden, en zijn daarnaast zeer duurzaam.

Beton

Ziet er industrieel uit. Handige mensen kunnen zelf een betonnen werkblad maken.

Watervoorziening

Spoelbak

Eigenlijk is maar een materiaalsoort hier echt geschikt voor: RVS. Makkelijk schoon te houden en duurzaam. Overweeg ook eens een dubbele spoelbak: handig om bijvoorbeeld groente in te wassen.

Kraan

Op dit gebied zijn talloze mogelijkheden. Hoge en lage kranen, draai- en drukkranen, douchekranen. Een aparte optie is de Quooker, hiermee tap je kokend water.

Keukenkastjes

Keukenkastjes bepalen, net als het werkblad, een groot deel van de uitstraling van je keuken. Je hoeft niet persé je oude kastjes te vervangen, je kunt ze ook een andere kleur geven (of dit laten doen.) Andere deurgrepen geven ook een andere uitstraling. Een andere mogelijkheid is een foto-poster op je kastjes te plakken.

Als je zelf de kastjes wilt gaan verven, volg dan dit stappenplan:
  • Maak de te schilderen onderdelen goed schoon met een sopje.
  • Laat het drogen en maak schoon met een ontvetter.
  • Schuur de onderdelen goed op.
  • Breng een primer of een grondverf aan en laat drogen.
  • Schuur de onderdelen weer lichtjes op en verwijder het stof.
  • Verf de onderdelen in de gewenste kleur en laat goed drogen.
  • Breng daarna nog een lak aan.

Achterwand

Mogelijkheden voor een andere achterwand zijn:
  • Tegels
  • Glas
  • RVS
  • Spiegelwand
  • Verf

Verlichting

Een andere verlichting geeft je keuken een totaal andere uitstraling. Denk eens na over:
  • Spotjes
  • LED's
  • Muurlampen
  • Hanglampen

Apparaten

Fornuis

Tevreden met je fornuis? Of heb je liever meer pitten? En ben je tevreden met je gasfornuis, of heb je liever inductie of een keramische kookplaat?

Afwasmachine

Bijna iedereen heeft er tegenwoordig een, gelukkig is de huidige generatie machines energiezuinig. Ook zit er meestal een goede droger op, waardoor je geen last meer hebt van watervlekken.

Oven

Ook in ovens heb je tegenwoordig alle keus. Heteluchtoven, stoomoven, combimagnetron... Het voordeel van de laatste is dat je ruimte bespaart, in plaats van een magnetron en een oven, heb je nu slechts één apparaat.
Gerelateerde artikelen
Huis goedkoop opknappenHuis goedkoop opknappenMet weinig geld en veel inzet, kunt u zelf uw huis verfraaien. Zelfs op zeer grote uitgaven kunt u eenvoudig besparen do…
Huis opknappen met weinig geldHuis opknappen met weinig geldUw eigen huis opknappen kunt u duur maken, maar u kunt ook met een klein budget het huis verbeteren. Een vakman inschake…
Nieuwe keuken kopenNieuwe keuken kopenVeel mensen laten met enige regelmaat een nieuwe keuken in hun woning zetten. Gemiddeld wordt een keuken in een koopwoni…
Je keuken renoveren voor weinig geldEen nieuwe keuken kost een pak geld, maar een facelift kan ook goedkoper. Met deze handige tips zorg je ervoor dat je ke…
Tips bij het kopen van een goedkope keukenJe wil graag je keuken vernieuwen, of je koopt een huis waar een nieuwe keuken in moet. Dan kunnen de kosten snel oplope…

Reageer op het artikel "Tips om de keuken op te knappen"

Reactie

Patricia, 08-01-2010 12:52 #1
De keuken is erg laag met mijn rug en willen t iest hoger laten maken zodat ik met un rechte rug kan koken en afwassen, en nieuwe kasjes laten hangen omdat ze nu heel slecht zijn t hout

Infoteur: Funkyfish
Gepubliceerd: 20-02-2007
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Reacties: 1
Schrijf mee!