InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Woning opknappen? Tips voor een succesvolle verbouwing

Woning opknappen? Tips voor een succesvolle verbouwing

Met het verbouwen, opknappen of renoveren van je woning krijgt vroeg of laat een ieder wel eens te maken. Maar waar begin je, hoe pak je het aan en waar moet je allemaal rekening mee houden als je aan zo’n klus begint? Onderstaande tips voorkomen teleurstellingen en helpen mee aan een succesvolle verbouwing.

Voorbereidingen

Een goede voorbereiding is het halve werk. Breng van te voren goed in kaart wat je werkzaamheden zijn. Maak een kostenindicatie, vraag indien nodig meerdere offertes op en bekijk of je voor bepaalde werkzaamheden wellicht een vergunning nodig hebt. Er gaat vaak een periode overheen om dit soort dingen geregeld te krijgen en het is zonde als je met de werkzaamheden wilt beginnen maar deze vanwege nog te regelen zaken uit moet stellen.

Organisatie

Een succesvolle verbouwing valt of staat met een goede organisatie. Zorg dat je zaken als offertes, telefoonnummers en rekeningen goed geordend bewaart zodat je deze makkelijk kunt raadplegen indien je ze onverwachts nodig hebt. Ditzelfde geldt voor je materiaal en gereedschap. Orden dit zodat je een goed overzicht houdt van wat je nog in voorraad hebt en het makkelijk kunt vinden.

Maak een planning

Zeker bij een wat grotere verbouwing is het maken van een goede planning eigenlijk onmisbaar. Je voorkomt hiermee verrassingen en het geeft je inzicht in de zaken die je nog moet regelen alvorens een bepaalde klus begint. Met name als de volgorde van werkzaamheden een belangrijke rol speelt kan een goede planning uitkomst bieden. Je maakt het jezelf bijvoorbeeld onnodig lastig en creëert extra werk als de nieuwe keuken of vloer al wordt geplaatst terwijl er daarna in dezelfde ruimte nog geschilderd moet worden. Het naderhand afdekken brengt immers weer onnodige kosten en tijdverlies met zich mee.

Maak overzichtslijstjes

Het is verstandig om ruim van te voren te bedenken en vast te leggen wat voor materialen en gereedschap je voor je werkzaamheden nodig denkt te hebben zodat je deze op tijd in huis kunt halen. Het is vervelend als je midden in een klus erachter komt dat je nog bepaalde materialen of gereedschap mist. Tijd is immers kostbaar en een ritje naar de doe-het-zelf winkel houdt je al gauw weer een uurtje van je werk.

Hou in de weken voordat je met de werkzaamheden gaat beginnen met je gemaakte lijstje in de hand de winkeladvertenties goed in de gaten. Doe-het-zelf winkels adverteren regelmatig met flinke kortingen en je kunt op deze manier een behoorlijk bedrag besparen.

Houd je budget goed in de gaten

Gedurende de bouw vallen dingen regelmatig duurder uit dan verwacht. Het is daarom zaak om op voorhand de te verwachten kosten goed voor jezelf in beeld te brengen en tijdens de verbouwing de oplopende kosten goed in de gaten te houden. Vooral kleine uitgaven gaan vaak ongemerkt en lopen sneller op dan je verwacht. Informeer van te voren bij vrienden en kennissen of zij wellicht net die speciale frees- of zaagmachine hebben die je (soms maar even) nodig hebt zodat je deze kunt lenen i.p.v. dat je deze moet aanschaffen of huren.

Blijf realistisch

Doe-het-zelf programma’s kunnen zeker welkome tips en ideeën opleveren. Blijf echter wel realistisch, niet zelden worden klussen in dit soort programma’s mooier en makkelijker voorgespiegeld dan dat ze in werkelijkheid zijn. Zelf stukadoorswerkzaamheden uitvoeren of een badkamer tegelen is helaas niet voor een ieder weggelegd.

Het kan daarom soms verstandiger zijn om voor een deel van je werkzaamheden nog even door te sparen en deze door een professional te laten uitvoeren. Niet is immers frustrerender als dat je veel tijd in een klus stopt en het eindresultaat uiteindelijk toch net niet naar je zin is.

Hou structuur in je dag

Een verbouwing kan veel energie kosten en vergt zowel fysiek als geestelijk regelmatig het nodige van je lichaam. Het is daarom zaak om tijdens de verbouwing goed hierop te blijven letten. Hoewel de verleiding vaak aanwezig is om zo veel mogelijk door te werken is wel verstandig om op gezette tijden voldoende rust te pakken. Spreek daarom van te voren de werktijden af en gun jezelf voldoende tijd voor zaken als lunch en avondeten.

Daardoor is het soms beter om die ene zondag maar even niet door te werken maar jezelf weer even op te laden om de volgende dag weer met frisse moed er tegen aan te kunnen.

Betrek andere mensen bij je verbouwing

Bespreek je op handen zijnde klus zo veel mogelijk met vrienden, familie, kennissen en collega’s. Een ieder heeft hier immers wel eens mee te maken gehad en niet zelden levert dit welkome tips of hulp op.
© 2015 - 2019 Dasco73, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Huis verbouwen stappenplan: Stap voor stap renoveren!Wil je je huis verbouwen maar kun je het je eigenlijk niet veroorloven? Of kun je een verbouwing niet goed overzien? De…
Huis verbouwen kosten: Wat kost verbouwen of renoveren?Wanneer je een huis wilt kopen, waaraan nogal wat moet gebeuren kun je je afvragen of de kosten voor een verbouwing of r…
Kluswoning of een verbouwde woning?Kluswoning of een verbouwde woning?Steeds meer Nederlanders zijn op zoek naar een kluswoning. De hoofdreden hiervoor is de aantrekkelijke prijs in vergelij…
Verbouwen van de zolderVerbouwen van de zolderHet verbouwen van een zolder hoeft niet heel duur te zijn. Zeker wanneer u dat zelf doet kunnen de kosten beperkt blijve…
Huis verkopen of huis verbouwen?Huis verkopen of huis verbouwen?'Verkopen of verbouwen'? Dit is een vraag die veel huiseigenaars zich op een gegeven moment stellen. Zowel je huis verko…

Reageer op het artikel "Woning opknappen? Tips voor een succesvolle verbouwing"

Infoteur: Dasco73
Gepubliceerd: 16-01-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Schrijf mee!