Een garagepoort makkelijk automatiseren
Misschien is jouw poort nog helemaal niet aan vervanging toe, maar zou je ze wel graag automatiseren. Dat kan. In dit artikel lees je hoe een aandrijving op een kantelpoort geplaatst wordt. Kies een motor die geschikt is om een sectionaalpoort te automatiseren.
Oude garagepoort testen
Voor je overweegt om een aandrijving voor je poort te kopen, moet je eens testen of degaragepoort nog op alle vlakken in goede staat is. Voor een automatisering is het belangrijk dat de garegepoort vlot open en toe rolt en draait. Het is wel mogelijk om later de aandrijving te demonteren en op een nieuwe poort te plaatsen. Kies een aandrijving die zowel past op een
sectionaalpoort als op een
kantelpoort. Controleer ook of je genoeg ruimte hebt voor de aandrijving: minimum 3 cm tussen het hoogste punt van de poort en het plafond.
Demonteren van de garagepoort
Begin met de handmatige opening van je poort te demonteren. Bij een sectionaalpoort demonteer je de hele mechanische binnenvergrendeling.
Bij een kantelpoort moet je de mechanische poortvergrendelingen buiten werking stellen. Draai de schroef los, verschuif de vergrendeling en zet de schroef weer vast.
De Raildrager
Net boven de poort, schroef je de railbevestiging tegen het poortkader. Past dat daarop niet of is er te weinig ruimte, dan kan je het ook vastschroeven tegen de muur boven de poort. In de handleiding van de automatisatie, vind je daarbij de afstanden die je moet respecteren.
Excentrische plaatsing
Soms plaats je de aandrijving niet boven het midden van de poort:
- bij sectionaalpoorten met versterkingsprofielen waarvan er geen gat in het midden zit,
- bij sectionaalpoorten met een middenvergrendeling,
- bij kantelpoorten met een kunstsmeedijzeren handgreep.
Veiligheid
De poortaandrijvingen voldoen aan de strenge Europese veiligheidsvoorschriften. Zo gaan ze bijvoorbeeld automatisch de poort een eind terugtrekken bij een hindernis. Toch moet je opletten: blijf bij bewegende onderdelen weg als de poort open of dicht gaat. Let er bv. op dat kinderen niet in de geleidingsrails grijpen.
Als extra veiligheid kan je ook een oog monteren: als er zich iets in de straal van het oog bevindt terwijl de poort sluit, dan zal ze terug open gaan. Als de poort open is, zal ze niet willen sluiten als er nog een hindernis staat.
De bevestiging van de poort
Dit is het plaatje dat je bovenaan op het midden van de poort moet vastschroeven. Bij kantelpoorten moet je bovenaan nog een opvulstukje bevestigen.
Afhankelijk van het materiaal waaruit je poort bestaat (plaatstaal of hout) gebruik je zelftappende schroeven of houtschroeven. Plaats de rail in de bovenste bevestiging en zet hem vast met de bijgeleverde pin en borgclip. Aan het andere uiteinde laat je hem ondertussen op het poortkader steunen. Daarna kan je achteraan nog een anker aan het plafond en aan de rail bevestigen. Zorg ervoor dat de rail mooi horizontaal en haaks ten opzichte van de poort hangt.
Het verbinden van de poort
Verbind de bevestigingsplaat op de poort met de meenemer in de rail door middel van de bijgeleverde stang. Hangt de rail nogal hoog boven de poort, dan zet je de stang met de gebogen kant naar de poort, anders met de gebogen kant aan de meenemer in de rail.
De motor plaatsen
Draai de twee bouten op de bovenkant van de motor wat los. Hang de motor tegen de rail, zodanig dat het aandrijftandwiel in de rail schuift. Plaats het bevestigingsplaatje over de rail en schuif het over de schroeven. Draai de bouten nu weer goed aan.
Eindaanslagen
Er zijn twee eindaanslagen die je in de rail moet vastzetten. Eén tussen de meenemer en de poort en één tussen de meenemer en de aandrijving. Zet de eindaanslagen los op hun plaats en doe de poort handmatig open. De achterste eindaanslag wordt meegeschoven. Zet hem in die positie goed vast. Doe de poort handmatig dicht. De eerste eindaanslag wordt meegetrokken. Doe de poort dan weer open, schuif deze eindaanslag 1 cm terug en zet hem lichtjes vast. Die mag je pas goed aandraaien nadat de motor zijn leerprogramma doorlopen heeft.
De ontvanger aansluiten
Schroef de achterste kap af van de motor. Aan de rechterkant zitten drie pinnetjes. Op het einde van de kabel aan de ontvanger zit een fiche, die je erover kan schuiven. De andere contacten dienen om extra functies aan te sluiten: openen aan de binnenkant met een drukschakelaar, extra verlichting enz.
De ontvanger plaatsen
Je kan de ontvanger tegen het plafond boven de motor vastschroeven. Zit je met een betonnen gewelf, dan is het veel eenvoudiger om wat montagelijm of siliconenlijm te gebruiken. De antenne van de ontvanger (dunne draad) laat je in L-vorm naar de poort toe lopen. Die kan je met tape tegen het plafond kleven.
Het programmeren van de garagepoort
Schakel de geleidingsslede in de rail in: druk op de knop, zodat de poort verbonden is met de motor.Je kan de poort ook weer op handmatige bediening zetten door aan het touw te trekken. Steek de stekker van de motor in een geaard stopcontact, 230 V AC, 50/60 Hz. Op het scherm verschijnt een L: de motor staat in de leerfunctie. Druk op de pijl naar boven. De motor trekt de poort open. Druk op de pijl naar beneden. De motor sluit de poort en opent ze weer. Laat de poort 3 keer deze cyclus doorlopen. Zo slaat hij de juiste afstanden op en is de aandrijving bedrijfsklaar. Je kan ze nu met de afstandsbediening doen werken.
Optilbeveiliging
De voorste eindaanslag is niet alleen belangrijk om de poort tegen te houden, hij is noodzakelijk om de optilbeveiliging te doen werken. Als een inbreker de poort met een koevoet probeert open te wringen (op te tillen), haakt er een pin in de eindaanslag vast, die de poort tegenhoudt.
Andere functies
De aandrijving kan meer dan de poort open en dicht doen gaan als je op de knop duwt. Zo kan je bv. de poort automatisch laten sluiten na een bepaalde tijd, variërend van 10 tot 180 seconden. Ook de kracht waarmee de poort sluit of opent kan je regelen. Om een optimale werking van de afstandsbediening te garanderen: Rol de antenne volledig uit. Draai die nooit rond metalen voorwerpen. Bepaal de beste richting van de antenne door middel van tests. Bij de nieuwe hedendaagse poorten zit de antenne ingebouwd.