InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Padden in huis: hoe houd ik padden uit mijn huis?

Padden in huis: hoe houd ik padden uit mijn huis?

Padden in huis: hoe houd ik padden uit mijn huis? Padden komen in veel tuinen voor. Ze werken als biologische bestrijding van slakken en muggen en staat leuk op een waterlelieblad. Kortom, padden horen in de tuin. Helaas weten niet alle padden dit en komen ze graag binnen. Ze onderzoeken hun omgeving en komen vanzelf in het huis uit. Hier lopen ze het risico vertrapt te worden, doen ze mensen opschrikken en jagen wellicht bezoekers weg. Padden zijn uit huis te houden door deuren af te sluiten of blokkades voor padden te maken. De dieren kunnen hier niet langs, dus ze zitten niet meer in huis. Komen ze toch nog in huis, dan moeten ze worden verwijderd. Het makkelijkste kan dit met de hand, maar het kan ook zonder ze aan te raken.

Kikkers of padden?

In huis kunnen nog wel eens padden rondspringen. Kikkers zullen minder snel in huis komen, deze blijven dichter bij het water. Kikkers en padden zijn makkelijk te onderscheiden, kikkers zijn een stuk gladder dan padden.

Wat is het probleem?

Het is drie uur ’s nachts en je moet naar de WC. Even snel dan maar. Je stapt uit bed en hoort iets kraken. Je voelt iets vreemds onder je voet. Een dode pad. Dit kan makkelijk gebeuren wanneer er veel padden in huis zijn. Ook kunnen er mensen zijn die niet meer op bezoek willen komen, en schrikken veel mensen op als er iets voor hun voeten wegspringt. Om nog maar te zwijgen van mensen die bang zijn voor padden en nauwelijks meer in een kamer durven te komen omdat er een pad zit. Gelukkig zijn er een aantal makkelijke manieren om van padden af te komen.

Uit de tuin weren

Padden kun je het makkelijkste gewoon oppakken / Bron: Izabelha, RgbstockPadden kun je het makkelijkste gewoon oppakken / Bron: Izabelha, Rgbstock
Wanneer er veel padden in de tuin zijn, komen ze vanzelf ook een paar in huis. Dit is alleen te voorkomen door het aantal padden in de vijver terug te brengen. Meer informatie hierover is te vinden in het artikel ‘kikkers en padden uit de tuin weren’. Ook met weinig padden kunnen er af en toe een paar naar binnen komen, met alle problemen van dien.

Huis afsluiten

Om te voorkomen dat padden het huis in kunnen komen, kun je het afsluiten voor padden. Dit betekent natuurlijk niet dat alle ramen en deuren dicht hoeven, bij de ramen komen padden toch al niet. Deuren kunnen wel een probleem zijn. Doe deze dicht of scherm ze af met een plaatje. Dit kan door een eenvoudige houten plank (ongeveer 30 centimeter hoog) tegen de deuropening te zetten. Padden kunnen nu in principe niet meer naar binnen. Toch kan er een enkeling nog kieren vinden om naar binnen te komen. Deze moet worden verwijderd.

Optillen en buiten zetten

Verreweg de eenvoudigste manier om van padden in huis af te komen is ze op te tillen en buiten weer neer te zetten. Plaats ze zo ver mogelijk van het huis weg, zodat ze niet meteen weer naar binnen springen. Padden leren niet om weg te blijven, maar door ze weg te zetten ben je er wel tijdelijk vanaf. Als je daarbij een obstakel in hun weg zet (zie hierboven), dan is het probleem (grotendeels) opgelost.

Bron: Sue r b, RgbstockBron: Sue r b, Rgbstock

In een emmer

Veel mensen vinden padden smerig of eng. Deze gevoelens zitten diep, want bewust weten de meeste mensen wel dat padden geen wratten veroorzaken en ze ook echt niet aanvallen, maar dan nog vinden sommige mensen padden niet leuk. Wil je ze liever niet aanraken? Dan kun je ze nog wel buiten zetten. Pak een emmer en een stokje, bezem of blik van stoffer en blik. Houd de emmer plat naast de pad en jaag of duw de pad voorzichtig de emmer in. Hierna kun je de emmer mee naar buiten nemen en de emmer buiten voorzichtig omkiepen.

Tot slot

Er is geen enkele reden om bang te zijn voor padden, en levende padden zijn ook niet smerig. Het is dan ook nergens voor nodig om padden dood te maken. Zijn het er teveel en komen ze in huis, dan kun je met deze tips van de overlast afkomen. Probeer verder zoveel mogelijk te genieten van de padden. Eigenlijk zou iedereen er een op zijn nachtkastje moeten hebben tegen de muggen!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Afbeelding bron 1: Izabelha, Rgbstock
  • Afbeelding bron 2: Sue r b, Rgbstock

Reageer op het artikel "Padden in huis: hoe houd ik padden uit mijn huis?"

Reacties

Jasmine Plomp, 29-05-2018 20:18 #2
Ik hou niet van kikkers en vandaag sprong er een in mijn huis. Ik kan hem nergens vinden maar hoor hem wel lopen. Heeft iemand tips om hem met huishoudelijke spullen te lokken?

Danny, 14-08-2015 23:43 #1
Ik en geen van mn buren hebben een vijver in de tuin, bij mij is tuin grotendeels betegeld met maar een klein groenstrookje.

Dichtstbijzijnde vijver is zo'n 50 meter verderop dus snap het niet dat ze dan in mijn tuin rondrennen en vervolgens regelmatig door het huis huppelen :P

Infoteur: Info_lisa
Gepubliceerd: 01-07-2012
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Reacties: 2
Schrijf mee!