InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Sneeuwvrij maken stoep, hoe doe je dat?

Sneeuwvrij maken stoep, hoe doe je dat?

Er zijn verschillende manieren om de stoep sneeuwvrij te maken. Het is in ieder geval handig om voordat de winter echt begint al enkele spullen in huis te hebben, zoals een sneeuwschuiver en strooizout. Bij de meeste bouwmarkten kun je deze spullen kopen. Als het dan begint te sneeuwen of te ijzelen kom je niet voor onaangename verrassingen te staan. Je kunt dan gelijk de stoep sneeuwvrij maken om ongelukken te voorkomen.

Sneeuwvrij maken stoep verplicht of niet?

Ooit was het verplicht voor iedere burger in Nederland om de stoep sneeuwvrij te maken voor het eigen huis. Dit hadden de gemeenten geregeld in hun Algemeen Plaatselijke Verordening (APV). Omdat dit niet bleek te handhaven is dit in veel gemeenten geschrapt uit de APV. Want hoe kun je immers de stoep sneeuwvrij maken als je op vakantie bent. Het is nu niet meer een verplichting voor burgers om de stoep schoon te houden, tenzij het nog in de APV van de gemeente staat. Het is echter wel gewenst dat een ieder de stoep zoveel mogelijk sneeuwvrij maakt om ongelukken te voorkomen.

Hoe maak je de stoep sneeuwvrij?

Er zijn meerdere manieren om ervoor te zorgen dat de sneeuw van de stoep verdwijnt. De meest eenvoudige manier is het strooien van zout. Dit speciale soort strooizout is te koop bij veel bouwmarkten. Het is altijd handig om een zak zout achter de hand te hebben aan het begin van de winter zodat je gelijk kunt strooien als er sneeuw of ijs op de stoep ligt. Zo voorkom je dat je zelf onderuit gaat en lelijke wonden oploopt. Eerst maak je met een sneeuwschep de stoep zoveel mogelijk schoon. Het zout strooi je daarna met een klein bakje of met de hand over de stoep zodat het goed verspreid ligt. Wanneer de zoutkorrels de sneeuw of het ijs raken begint onmiddellijk het smeltproces doordat er warmte vrij komt.

Zand strooien in plaats van zout

Een andere mogelijkheid is het aanbrengen van een laagje zand op de sneeuw. Bij het strooien van zout wordt ook de ondergrond ziltig. Dit is voor bijvoorbeeld planten niet heel erg goed. Zand is dan een oplossing. Door over de sneeuw een laag zand te strooien wordt de stoep stroever. De sneeuw verdwijnt niet maar wordt stroever waardoor er meer grip ontstaat en uitglijden minder snel kan gebeuren.

Voorkom verstopping van het riool

Bij het sneeuwschuiven kun je het beste alle sneeuw naar de zijkant van de stoep schuiven. Meestal loopt er aan de ene kant van de stoep een afvoergoot en aan de andere kant staat vaak beplanting of een huis. De beste manier om de sneeuw weg te schuiven is om deze niet naar de kant van de afvoergoot te schuiven. Dit voorkomt verstoppingen van de afvoergoot. Als je namelijk al het sneeuw wel erin schuift dan ontstaat er een grote opeenhoping van sneeuw en ijs die het afvoerkanaal blokkeert. Het smeltwater kan het beste langzaam worden afgevoerd naar de goot.

Ben jij winterklaar?

Om er voor te zorgen dat je niet voor verrassingen komt te staan bij de eerste sneeuwval of ijzelbui is het verstandig om een zak strooizout en een sneeuwschuiver in huis te hebben. Dit betekent niet dat je er gelijk gebruik van hoeft te maken zodra er sneeuw of ijs ligt, dat hangt af van de gladheid en begaanbaarheid van de wegen en paden. En zorg voor voldoende warme kleding, een muts en handschoenen als je bezig gaat met het sneeuwvrij maken van de stoep!
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.vng.nl

Reageer op het artikel "Sneeuwvrij maken stoep, hoe doe je dat?"

Infoteur: Jozzie
Gepubliceerd: 04-11-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!