InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Apparatuur voor brandbestrijding

Apparatuur voor brandbestrijding

Apparatuur voor brandbestrijding Een brand voorkomen is beter dan blussen. Een brand moet altijd direct gemeld worden bij het alarmnummer 112. Als er gesproken wordt over brandbestrijding dan wordt er gesproken over de eerste minuten van een brand.

Drie factoren

Bij een brand hebben we steeds met drie factoren te maken. Deze factoren worden de branddriehoek genoemd.
  • Brandbare stof
  • Hoge temparatuur
  • Voldoende zuurstof

Brandbare stof:

In een aantal gevallen is het mogelijk de brand te bestrijden door een brandbare stof weg te nemen. In de bakkerij denken we dan aan het dichtdraaien van een gaskraan of het afsluiten van de gashoofdkraan. Zorg bovendien dat iedereen er gemakkelijk bij kan en dat niet eerst dozen of zakken moeten worden weggezet.

Hoge temperatuur:

Een tweede mogelijkheid om brand te bestrijden is verlaging van de temperatuur. In een aantal gevallen is water daar voor geschikt.

Voldoende zuurstof:

Iedere brand heeft zuurstof nodig om te kunnen branden. Zuurstof kan op verschillende manieren worden weggenomen. Een goed voorbeeld is een deksel leggen op een brandende pan frituurvet.

Verschillende typen brandblussers

Er bestaan verschillende typen brandblussers
  • Poederblussers
  • Gasblussers
  • Schuimblussers

Poederblussers:

Poederblussers zijn geschikt voor alle brandtypen met uitzondering van elektriciteitsbranden. Een groot nadeel is de gevolgschade achteraf, met name in elektronische en elektrische apparatuur. Het fijne poeder stuift werkelijk overal naar toe, van zolder tot kelder.

Gasblussers:

Gasblussers zijn in de meeste gevallen te gebruiken. Alleen brand van poedervormige stoffen geeft problemen wanneer daar onder hoge druk een hoeveelheid gas in gespoten wordt.

Schuimblussers:

Schuimblussers sluiten de zuurstoftoevoer uitstekend af, zodat er verdere ontbranding praktisch onmogelijk is. Het schuim is echter elektrisch geleidend zodat het onbruikbaar is voor elektriciteisbranden. Ook gevolgschade is aanzienlijk. Het schuim laat zich maar moeilijk opruimen.
© 2011 - 2018 Fading, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Apparatuur voor brandbestrijding"

Infoteur: Fading
Gepubliceerd: 13-10-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!