Brievenbussen, huisnummers e.d.: wat wel en wat niet te doen
Om te zorgen dat uw post veilig en wel in uw bezit komt, komt meer kijken dan u misschien denkt. En hoewel u niet altijd invloed heeft op de bezorging van uw post zijn er zaken waar u zelf aan kunt denken in verband met het op tijd en in goede staat aankomen van uw post. Ook zijn er zaken die u kunt doen om het de postbode net iets gemakkelijker te maken.
De brievenbus
De brievenbus: het lijkt een eenvoudig ding, maar schijnt bedriegt. Om te zorgen dat uw post in goede staat en op tijd aankomt zijn er een hoop zaken waar u rekening mee kunt houden met betrekking tot de keuze en de plaatsing van een brievenbus. Sterker nog, er zijn wettelijke regelingen op dit gebied, omdat anders de levering van uw post niet meer kan worden gegarandeerd.
De vorm van uw brievenbus
De bus zelf
Om te beginnen het uiterlijk van uw brievenbus en dan met name de afmetingen: postbezorgers maken het dagelijks mee en niet in geringe aantallen dat brievenbussen niet voldoen aan de wettelijke standaards. Zo mag een brievenbus niet te klein zijn. Veel brievenbussen zitten gelukkig in de voordeur, maar in het geval dat dat niet is dan zijn er minimum-afmetingen waaraan uw bus moet voldoen wil als uw post erin passen: "Als er achter de inwerpgleuf een ruimte is waar de post in kan vallen, dan moeten de afmetingen daarvan ten minste 270 mm x 150 mm x 380 mm zijn" (website PostNL). Dit is omdat kleine pakketjes die door de gleuf van een brievenbus passen ook door de gewone postbode bezorgd moeten kunnen worden.
Mocht de inwerpopening (=de gleuf) van uw brievenbus bovenaan zitten dan moet uw brievenbus hoog genoeg zijn voor het pakketje (of de grote brief) om er helemaal in te passen. Zit de gleuf aan de voorkant, dan moet uw brievenbus diep genoeg zijn voor het pakketjes om erin te kunnen vallen. Uit ervaring als postbezorger zeg ik dat bovenstaande afmetingen echt het minimum zijn. Bij pakketjes in kartonnen verpakkingen is het bij dergelijke afmetingen voor de postbezorger nog steeds heel moeilijk, al dan niet onmogelijk, om uw pakketje er zonder schade in te krijgen. Zorg dus dat uw brievenbus diep genoeg is, vooral als u een fervente besteller van boeken op internet bent!
De vrije inwerpopening
Ook de vrije inwerpopening, in andere woorden de gleuf waar de post door heen valt moet uiteraard aan bepaalde standaards voldoen. De website van PostNL adviseert het volgende: "De afmetingen van de vrije inwerpopening van de brievengleuf bedragen in de lengte ten minste 265 mm en in de breedte 32 mm". Ook hierbij geldt weer: dit is het minimum en hoe groter, hoe beter! Tegenwoordig zie je veel ovale brievenbussen. Deze zien er mooier uit, maar doordat de hoeken zijn afgerond is er net iets minder ruimte voor uw poststuk om makkelijk naar binnen te glijden dan bij de rechthoekige variant van dezelfde afmetingen. Denk hierbij dus aan bij het uitzoeken van uw brievenbus. Als u geen kleine vouwtjes in uw poststukken wilt is het beter om een wat grotere of een rechthoekige brievenbus aan te schaffen.
Let op: er zijn niet alleen eisen voor de grootte maar ook voor de plaatsing van de inwerpopening van uw brievenbus. Deze moet
horizontaal geplaatst zijn. De nadruk hier is omdat dit zeer vaak fout gaat. Het is tegenwoordig namelijk erg in de mode om een verticaal geplaatste te hebben in de voordeur, maar dit is dus eigenlijk helemaal niet toegestaan. U vraagt zich misschien af waarom en ook al laat de website van PostNL zich hier niet over uit, ik kan uit ervaring als bezorger u vertellen dat het een stuk lastiger is om een verticale brievenbus open te maken. Uw postbode heeft namelijk maar 1 hand ter beschikking aangezien de andere hand een stapel post vasthoudt.
De plaatsing van de brievenbus
Ook hier gelden weer een aantal regels. De brievenbus hoort zo dicht mogelijk bij de rijbaan van de openbare weg te staan. In feite mag de brievenbus niet meer dan 10 meter van de openbare weg staan. Hier echter wordt in het algemeen ook een voetpad onder verstaan. In steden is het dan ook vaak geen probleem om de brievenbus in de deur te hebben. In ruralere gebieden kan dit wel een probleem zijn omdat mensen vaak een langere oprit hebben. In dit geval moet er dus aan het begin van de oprit een bus geplaatst worden.
Uw bus moet ook op een bepaalde hoogte geplaatst worden. U denkt misschien: de postbode kan toch bukken. Uiteraard, maar bedenk wel dat hij/zij een route van gemiddeld 250 adressen aflegt en misschien wel meerdere routes per dag doet. Daarnaast heeft hij in een hand een stapel post en vaak ook nog andere post of folders in een schoudertas; diep bukken is toch was lastig zo. Daarnaast is het natuurlijk niet arbo-geschikt. Op uw werk gelden toch ook regels over dit soort zaken? Goed, wat zijn dan de regels aangaande de hoogte waarop de bus geplaatst moet worden: bij voorkeur bevindt de gleuf van de bus zich 1,1 meter boven de grond. Hier is aardig wat speling in de wet voor, maar de bus mag in ieder geval niet lager dan 0,6 meter van de grond zitten - dit gaat vaak fout, want het is ook stylisch tegenwoordig om de brievenbus te verdoezelen door hem zo'n 20cm van de onderkant van de deur te plaatsen - en maximaal 1,8 meter. Hierbij moet ik u erop wijzen dat 1,8 meter erg hoog is. Dit kunt u dus beter niet doen. De gemiddelde lengte van de man is 1,81 (en dus maar net groter dan de 1,8 meter) en de gemiddelde vrouw is 1,68. Voorkom dus dat uw postbode niet bij uw brievenbus kan. Maar voorkom ook dat hij of zij rugklachten krijgt van uw te laag geplaatste brievenbus!
Tips voor minder beschadiging en meer
Ook al probeert men uiteraard alles te doen om schade aan uw poststuk te voorkomen. Het kan natuurlijk voorkomen dat dit gebeurt. Bijvoorbeeld doordat uw poststuk, helaas, door de verzender niet stevig genoeg is verpakt, maar ook door andere zaken. Gelukkig is het meestal alleen de verpakking van uw poststuk dat beschadigt raakt, maar ook dit is natuurlijk niet fijn. Aan een aantal zaken kunt u zelf denken als ontvanger van post.
Ten eerste moet uw brievenbus goed open gaan. In de loop der jaren kan dit door de invloed van weer en wind wel eens een probleem zijn. Zorg dan ook dat u hem goed schoon houdt en eventueel een klein beetje in de hoekjes smeert (zorg wel dat er niet uitloopt en op uw post kan komen). Ook klemmen veel brievenbussen tegenwoordig dicht. Dit is natuurlijk fijn voor de bewoners van het huis, want het voorkomt tocht, maar vaak minder fijn voor uw postbezorger. Met klemmende brievenbussen is in principe niets mis, ware het niet dat velen ervan erg strak klemmen. Dit maakt het lastig om dikke en/of grote poststukken onbeschadigd in uw brievenbus te krijgen. Daarnaast is het uit ervaring sprekende ook totaal niet fijn voor de vingers van uw postbode (en/of folderbezorger/krantenbezorger). Deze raken er namelijk meer dan een tussen vast en als je een route hebt van 250 huizen...nu ja, u begrijpt het wel. Daarnaast zijn de randjes vaak ook erg scherp, waardoor schaafwondjes bijna niet te vermijden zijn en natuurlijk kan dit ook nog eens extra beschadigingen aan uw poststuk veroorzaken. Hier kunt u ook op letten bij de aanschaf van een bus. Uw postbezorger zal uw zeer erkentelijk zijn, vetrouwt u mij maar.
Huisnummers en naambordjes
Huisnummers
De website van PostNL vermeldt het volgende: "Bij of op de brievenbus dient een nummer te zijn aangebracht dat duidelijk aangeeft bij welke woning, gebouw of gedeelte daarvan de brievenbus behoort". Helaas is dit ook een punt waar het vaak mis gaat. Dit leidt helaas vaak tot verkeerd bezorgde post. Uiteraard is het de taak van de postbezorger om te letten op de huisnummers (en hij of zij zal vaak ook naar de naambordjes kijken, al is dit niet verplicht), maar dan moet dit wel duidelijk aangegeven zijn. Uit ervaring weet ik dat er meer dan genoeg huizen zijn met geen of niet leesbare huisnummers (gelukkig hebben de buren dan vaak wel weer een leesbaar huisnummer, maar u kunt hier natuurlijk niet van uit gaan). Soms is er gewoon geen huisnummer opgehangen, maar soms ook is het huisnummer vervaagt. Mocht dit zo zijn, dan is het slim om deze te vervangen of over te schilderen. Daarnaast is het altijd handig om het nummer in de buurt van de bus te plaatsen. Zorgt u er ook ten alle tijden voor dat het nummer niet overwoekerd wordt door planten! Let er ook op dat uw huisnummer voldoende groot is en dan het lettertype gemakkelijk leesbaar is (het zal u verbazen hoe vaak dit niet het geval is).
Sommige bewoners plaatsen hun huisnummer ook achter het raam. Hier is niets mis mee, maar let er dan wel op dat het nummer ten allen tijden zichtbaar is. Het raam moet uiteraard wel aan de kant van de brievenbus zitten en niet te laag of te hoog zitten (houdt hierbij de hierboven genoemde richtlijnen aan die ook voor de plaatsing van de bus zelf gelden, raad ik aan). Zorg ook dat er geen spullen tussen het raam (of voor het raam) en het nummer komen te zitten (en als u een kat heeft is het te overwegen om dit dus niet te doen).
Naambordjes
Een naambordje is ook vaak geen overbodige luxe. Vooral in flats is het aan te raden om ook een naambordje (of anders een sticker met uw naam) op de bus te plaatsen om vergissingen te voorkomen. Ten eerste zitten de bussen hier uiteraard dicht bij elkaar wat tot vergissingen kan leiden, ook heeft elke flat zijn eigen manier om ze te plaatsen (horizontaal of verticaal, weer bovenaan beginnend bij een nieuwe rij of in een soort zig-zag). Ook als u een huisnummer toevoeging heeft (veel voorkomend inderdaad bij flats) is een naambordje zeker handig. Waarom? Veel mensen vergeten de toevoeging te vermelden bij het opgeven van het adres bij een instantie of geven dit per ongeluk verkeerd door. Iets wat natuurlijk verholpen kan worden door het opgeven van de juiste toevoeging door de bewoner zelf, maar het kan ook zijn dat de instantie het nog steeds niet goed vermeldt. Doormiddel van een naambordje heeft een postbezorger dan een extra controle-methode.
Soms ook zijn er meerdere benamingen in omloop. Zo ken ik een wijk waar voor hetzelfde adres drie verschillende toevoegingen in omloop zijn voor de flats op de begane grond en evenveel voor de flats op de eerste verdieping (de toevoeging BOVEN, A en ROOD verwijzen dus bijvoorbeeld naar hetzelfde adres), terwijl de nummers hetzelfde zijn. Zo heb je dus zes verschillende varianten en dit kan nogal verwarrend zijn. Daarnaast moet u bedenken dat postbezorgers vaak verschillende wijken onder hun hoede hebben of zelfs helemaal geen vaste wijken hebben. Een fout is dan natuurlijk snel gemaakt, maar het kan door een naambordje zeer gemakkelijk verholpen worden!
Bent nu net verhuisd, check dan ook vooral dat niet nog het naambordje van de vorige bewoner op uw brievenbus zit!
Mocht het toch nog misgaan...
Bovenstaande tips zijn bedoeld om een aantal vaak voorkomende problemen te voorkomen, maar dit garandeert natuurlijk niet dat het ook altijd goed gaat. Ook al doet uw postbezorger zijn best, het is een mens en vergissen blijft menselijk. Hieronder dan ook wat te doen mocht het toch misgaan:
- Mocht u toch nog beschadigde post krijgen en u vindt dit hinderlijk om wat voor reden dan ook, dan kunt u uiteraard altijd terecht bij de klantenservice (0900-0990) of een klacht indienen via de website. Het is uiteraard uw goed recht om dit te doen.
- Mocht u verkeerd bezorgde post vinden dan heeft u verschillende opties.
- U brengt het zelf naar het juiste adres. Doe dit uiteraard alleen als het dichtbij is.
- U kunt het ook in de meest dichtbijzijnde brievenbus stoppen met de vermelding dat het verkeerd was bezorgd.
- U kunt ook weer contact opnemen met de klantenservice en deze zal de post dan weer bij u laten ophalen.
- Krijgt u nog post van de vorige bewoner? Ook deze kunt u weer in de brievenbus stoppen met de melding dat de geadresseerde is verhuisd. Blijft u post van de vorige bewoner krijgen dan is het het handigste om contact op te nemen met de klantenservice. Ik merk zelf vaak dat veel mensen het mededelen aan de postbezorger. Helaas kan deze u meestal ook alleen maar doorverwijzen naar de klantenservice, want deze kunnen hier melding van maken.
- Helaas raakt er ook wel eens post vermist. U kunt in dat geval ook het beste contact opnemen met de klantenservice.