InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Asbestinventarisatierapport, typen en kosten

Asbestinventarisatierapport, typen en kosten

Als je een gebouw wilt slopen of verbouwen dan is voor het aanvragen van de sloopvergunning een asbestinventarisatierapport verplicht. Een asbestinventarisatierapport type A vormt het basisonderzoek. Mocht er een vermoeden bestaan dat er niet-direct waarneembaar asbest aanwezig is dan volgt een asbestinventarisatierapport type B. De kosten van de asbestinventarisatie kun je uit een bouwdepot declareren.

Waarom een asbestinventarisatierapport?

Als gebouwen die voor 1 januari 1994 zijn gebouwd worden gesloopt of gerenoveerd, dan is een asbestinventarisatie verplicht. Een asbestinventarisatierapport laten opstellen is bedoeld om de risico’s in kaart te brengen van een bepaalde omgeving in of rondom een gebouw. Eigenaren en gebruikers van gebouwen moeten volgens de wet zorgen voor een veilige omgeving. Dus ook als er geen renovatie of sloopwerkzaamheden plaatsvinden, kan een asbestinventarisatie toch wenselijk zijn.

Asbestinventarisatie verplicht?

Als je wilt slopen of verbouwen dan moet je volgens de wet, voordat je begint met de werkzaamheden, een asbestinventarisatie laten uitvoeren. Een asbestinventarisatierapport is verplicht wanneer je een sloopvergunning wilt aanvragen bij een gemeente voor bijvoorbeeld het saneren van asbest. Een asbestinventarisatie moet worden uitgevoerd door een gecertificeerd bedrijf. De inventarisatie gaat volgens de SC-540.

Als je een sloopvergunning wilt aanvragen dan is een asbestinventarisatie verplicht. Als er bij de aanvraag voor de sloopvergunning geen asbestinventarisatierapport aanwezig is dan is de kans heel groot dat de aanvraag wordt aangehouden of zelfs niet in behandeling wordt genomen.

Asbestinventarisatierapport, type A en B

Er zijn verschillende soorten onderzoeken mogelijk om een asbestinventarisatie te laten uitvoeren. Een asbestinventarisatierapport type A vormt het basisonderzoek naar asbest. Voor het opstellen van het type A rapport wordt een gebouw systematisch doorlopen waarbij alle asbest dat direct waarneembaar is wordt geïnventariseerd. Als er na het opstellen van het asbestinventarisatierapport type A een vermoeden bestaat dat er op niet-direct waarneembare plaatsen in het gebouw meer asbest aanwezig is, dan kan een aanvullende asbestinventarisatie worden uitgevoerd.

Een asbestinventarisatierapport type B is een vervolg op het type A rapport. Als er onderzoek moet plaatsvinden voor een type B rapport dan houdt dit in dat er samen met het asbestsaneringsbedrijf verder wordt gekeken op de aanwezigheid van asbest. Bij dit onderzoek wordt de bouwkundige integriteit en de constructie van het gebouw aangetast. Dit onderzoek wordt alleen uitgevoerd als er op basis van het asbestinventarisatierapport type A een vermoeden bestaat dat er niet-direct waarneembaar asbest aanwezig is. De vergunningverlener kan de aanvrager verplichten om een type B onderzoek uit te laten voeren.

Asbestinventarisatierapport, type O

Het asbestonderzoek dat een asbestinventarisatie type O oplevert staat los van het type A en B onderzoek. Het type O onderzoek concentreert zich op de risico’s die werknemers of bewoners kunnen lopen als er een vermoeden bestaat dat er asbest aanwezig is in een gebouw. Het gaat daarbij dan om blootstelling aan asbest die ontoelaatbaar is. Het asbestinventarisatierapport type O bestaat voor een groot deel uit de beschrijving van de risico’s van de aangetroffen asbesthoudende materialen. Het gaat dan met name om blootstellingrisico’s. Tijdens het type O onderzoek worden monsters genomen conform de NEN 2991.

Asbestinventarisatie, kosten

Als je een asbestinventarisatie wilt laten uitvoeren dan laat je dit doen door een onafhankelijk bureau dat volgens de SC-540 werkt. Uiteraard zijn hieraan kosten verbonden. Globaal kost een basis asbestinventarisatie enkele honderden euro’s. Als er extra monsters moeten worden genomen op de plaats van onderzoek dan betaal je per monster nog eens een bedrag van enkele tientallen euro’s. Deze kosten kun je declareren uit het bouwdepot voor een verbouwing.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De wereldstekker, in welke landen heeft u deze nodig?De wereldstekker, in welke landen heeft u deze nodig?Iedereen heeft stopcontacten in huis, het is logisch dat de stekkers in het stopcontact passen. Maar in het buitenland k…
Bloed en BloedgroepenBloed en BloedgroepenHet menselijk bloed is in 4 groepen ingedeeld: A, B, AB, en O. Elke letter refereert aan een antigen, of proteïne, aan h…
Inspanningsfysiologie; soorten spiervezelsOngeveer 30 tot 40% van het totale lichaamsgewicht bestaat uit spiermassa. Deze spiermassa wordt met name bepaald door d…
Het DISC model: omgaan met blauwe types of compliante typesHet DISC model is een veelgebruikt model in de verkoopwereld dat klanten in 4 types of kleuren onderverdeelt. Hoe ga je…
Het DISC model: omgaan met gele types of invloed typesHet DISC model is een veelgebruikt model in de verkoopwereld dat klanten in 4 types of kleuren onderverdeelt. Hoe ga je…
Bronnen en referenties
  • www.henkmoesopleidingscentrum.nl
  • www.ascert.nl
  • www.rijksoverheid.nl

Reageer op het artikel "Asbestinventarisatierapport, typen en kosten"

Reactie

Hanneke Boek, 01-04-2019 17:32 #1
Ons huis is van 1975 en wordt verbouwd. Nu wordt een asbestinventarisatie geadviseerd van 12450 euro. In het aankoopmakelaar-rapport stond ; 'geen asbest aangetroffen' Kunnen wij nu verplicht worden een type B inventarisatie te laten doen?

Infoteur: Jozzie
Gepubliceerd: 01-07-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Special: Dakisolatie
Reacties: 1
Schrijf mee!