Sluipverbruik van elektriciteit opsporen en aanpakken

Veel apparaten in huis verbruiken altijd wel een beetje elektriciteit, ook als ze in de standby mode of zelfs uit staan. Vele beetjes samen zorgen voor extra kosten op uw elektriciteitsrekening. Apparaten waarvan u zich niet bewust bent dat ze altijd energie verbruiken noemen we sluipverbruikers. Zo zou u misschien niet verwachten dat een telefoonoplader die niet in gebruik is maar wel in het stopcontact is gestoken u enkele euro's per jaar extra kunt kosten.

Voorbeelden van sluipverbruikers

Hoewel de aandacht voor energiezuinigheid toeneemt zijn er in vrijwel elk huis nog voorbeelden te vinden van sluipverbruikers. Hier volgt een opsomming van enkele voorbeelden met het typisch standby verbruik tussen haakjes weergegeven in watt (W):
  • TV (3W)
  • (oudere) telefoonoplader in het stopcontact laten zitten (1W)
  • PC met andere apparatuur op stekkerblok zoals printer, speakers etc. (11W)
  • ADSL / kabelmodem (6W)
  • Wifi router (5W)
  • mediabox (5W)
  • buitenlamp in detectiestand (1W)
  • deurbel trafo (0.5W)

Er zijn gevallen bekend van wasmachines die - terwijl ze uitgeschakeld waren - toch enkele watts verbruikten. Andere sluipverbruikers zijn er nog genoeg te bedenken: wekkerradio's, koffiezetapparaten, halogeenverlichtingstrafo's etc. In een huishouden is vaak gemakkelijk 50 watt aan sluipverbruik te vinden.

Het opsporen van sluipverbruikers met een energieverbruiksmeter

Met een energieverbruiksmeter is sluipverbruik gemakkelijk op te sporen. Deze kunt u deze tussen het stopcontact en het apparaat aansluiten en op het display aflezen wat het gebruik van het apparaat is. Let wel op: niet elke meter geeft even betrouwbare resultaten. Lees in dit artikel meer over energieverbruiksmeters.

Bereken wat u bespaart

Elke watt die u minder verbruikt telt! Bij een kWh prijs van 21 eurocent betaalt u voor die watt na een jaar 1,84. Dit komt erop neer dat u 92 kunt besparen bij een sluipverbruik van 50 watt. Natuurlijk staat niet al uw apparatuur altijd ''zinloos" te verbruiken. Als u 4 uur per dag TV kijkt betekent dat mogelijk een standby tijd van 20 uur per dag. Hoeveel kost dit nu per jaar? Om dit te berekenen vult u de volgende formule in:

kosten = verbruik in watt x aantal uren per dag x 365 dagen x kWh prijs in euro x 0,001

Een voorbeeld: een TV verbruikt in de standby stand 5 watt en staat 20 uur per dag standby. Uw kWh prijs is 0,21. We vullen in:
5 x 20 x 365 x 0,21 x 0,001 = 7,66

U bespaart 7,66 per jaar als u deze sluipverbruiker niet in de standby stand laat staan maar uitschakelt.

Wat kunt u doen aan sluipverbruik?

Er bestaan simpele maatregelen om sluipverbruikers uit te schakelen. Twee daarvan daarvan zijn:
  • sluit uw apparatuur aan op stekkerdozen met ingebouwde aan/uit schakelaar. Op deze manier kunt u een hele groep verbruikers (TV, versterker, mediabox, etc.) in èèn keer uitschakelen. Dit geldt eveneens voor de PC, monitor, printer e.d.
  • met een schakelklok stelt u tijden in waarop een apparaat moet in- of uitschakelen
© 2011 - 2020 Jeps, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Sluipverbruik van elektriciteit opsporen en aanpakken"

Infoteur: Jeps
Laatste update: Juni 2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!