InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Droogbloemen - Bloemen drogen tips

Droogbloemen - Bloemen drogen tips

Droogbloemen - Bloemen drogen tips Bloemen selecteren om te drogen c.q. droogbloemen te maken, moet je doen als de kleuren nog mooi, diep en op hun hoogtepunt zijn. Als je bloemen uit de tuin haalt (b.v. Hortensia's) ben je aan een seizoenslimiet gebonden. Snijbloemen van de bloemist kunnen natuurlijk altijd. Er worden drie methoden om te drogen besproken en tevens welke bloemen rechtop (b.v. Lavendel), ondersteboven (b.v. Papaver, Vingerhoeds-kruid) of in het donker gedroogd moeten worden.

Bloemen Drogen

Er zijn in principe drie methoden om bloemen te drogen:

Drogen aan de lucht

Er zijn verschillen qua methode van drogen; dit hangt mede van de bloemsoort af. Sommige bloemen kunnen het beste rechtop, andere ondersteboven en weer andere in het donker gedroogd worden. Hieronder wordt een aantal populaire en favoriete bloemen genoemd die goed geschikt zijn om te drogen en ook vaak door mensen gedroogd worden.

Bloemen Drogen Rechtop Ophangen
Onderstaande bloemen behouden hun kleur op langere termijn het beste als ze rechtop worden gehangen en gedroogd.
  • Guldenroede
  • Lavendel
  • Duizendschoon

Bloemen Drogen in het Donker

De volgende bloemsoorten drogen beter in het donker:
  • Ridderspoor
  • Hortensia

Bloemen Drogen Ondersteboven
De meeste andere grote bloemen en vruchten kunnen het beste ondersteboven op een warme en droge plaats gedroogd worden, zoals bijvoorbeeld:
  • Vingerhoedskruid
  • Papaverbollen
  • Iriszaaddozen
  • Gerst
  • Haver
  • Majoraan

Hele grote bloemen kunnen ook in kippengaas gestoken worden. Kleine tere bloemetjes kan je beter op dik pakpapier leggen. Voor alle genoemde bloemen geldt dat je het beste kleine bosjes kunt maken en altijd meer dan je nodig denkt te hebben. Bindt de bosjes samen met een schuifknoop, die bijgesteld of ingesnoerd kan worden naarmate de bosjes verder indrogen.

Wanneer zijn bloemen droog?

Een makkelijke concrete aanwijzing dat het drogingsproces is voltooid, is om even voorzichtig aan de bloemblaadjes te voelen. Wanneer de bloemen papierachtig aanvoelen en ritselen, zijn ze goed gedroogd.

Drogen door persen

Bij persen hangt het resultaat voor het grootste gedeelte af van de versheid van het materiaal. Het is belangrijk om de bloemen droog te verzamelen en niet na b.v. een regenbui, bij ochtenddauw of als ze vochtig zijn.
  • Leg de bloemen voorzichtig tussen vloeipapier of een oude krant
  • Bij tere bloemen, bv. boterbloemen of rozen, is het belangrijk om de bloem-blaadjes zorgvuldig te schikken
  • Pers de bloemen ongeveer 4 tot 6 weken onder zware boeken op een warme en droge plaats
  • Hoe langer de perstijd, des te meer kleurechtheid de bloemen later hebben

Drogen met chemische middelen

Droogmiddelen worden toegepast om het vocht aan de bloemen te onttrekken. De bloemen blijven er met gebruikmaking van deze methode vrij natuurlijk uitzien. De kleuren rood, blauw en geel worden iets dieper van kleur. Andere kleuren zullen ietwat verbleken. Bij de drogist of het tuincentrum zijn de meest bekende droogmiddelen verkrijgbaar.

Chemische Droogmiddelen

  • Borax
  • Silicagel
  • Zand

Drogen met Borax of Silicagel
Doe de bloemen in een plastic bak die je luchtdicht af kunt sluiten, tezamen met het droogmiddel. Droog wel iedere bloemsoort die je wilt apart. Als je verschillende bloemen in dezelfde bak droogt, krijg je vaak niet het mooiste resultaat. De droogtijd loopt uiteen en hangt van de bloemsoort af. Wat in ieder geval voor alle soorten geldt is, dat je ze niet te lang in het droogmiddel moet laten zitten.

Drogen met Zand

Het voordeel van zand is dat het makkelijk en overal te verkrijgen is. Het nadeel is dat zand zwaar is en tere bloemen c.q. bloemblaadjes makkelijk kan beschadigen. Je kunt zand het beste gebruiken voor bloemen die van nature toch al wat platter zijn, zoals b.v. viooltjes. Wanneer je bloemen droogt met zand, duurt het ongeveer 3 tot 4 dagen voordat het vocht aan de bloemen onttrokken is.

Succes en een mooie indrukwekkende droogbloemenweelde toegewenst...!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De papaver of klaproos brengt kleur in de tuinDe papaver of klaproos brengt kleur in de tuinDe papaver of klaproos zorgt voor kleur in je tuin. Je komt verschillende soorten tegen in het wild, dit zijn eenjarigen…
Blauwe hortensia wordt ineens roze?Blauwe hortensia wordt ineens roze?Je hebt een blauwe hortensia, een hele mooie, maar als je hem in de tuin plant wordt hij ineens roze en dat vind je niet…
Hortensia snoeien, Hortensia onderhoud & tipsHortensia snoeien, Hortensia onderhoud & tipsHortensia's. Wanneer moet je een Hortensia snoeien en hoe doe je dit om een optimaal resultaat in het aantal bloemen en…
Medicinale plantenDe groenten die u eet bevatten vitaminen en sporenelementen die een gunstige invloed kunnen hebben op uw gezondheid. Som…
Tuinplanten die het goed doenTuinplanten die het goed doenHet is mij zo vaak overkomen, dat ik vol verwachting aan het tuinieren ging. Leuke plantjes in de grond gestopt, om verv…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: PactoVisual, Pixabay
  • Kuiper, J.G., Bloemenweelde. Haarlem: Gottmer.

Reageer op het artikel "Droogbloemen - Bloemen drogen tips"

Reactie

Nicole, 16-05-2011 20:46 #1
Ik moet voor school een herbarium maken, maar ik vind vind het erg lastig om de werkelijke namen van de bloemen te vinden. Als ik het opzoek, kom ik telkens op de verkeerde paginas. Heb je misschien een idee om de namen van bloemen op te zoeken? Ik zou het erg fijn vinden als ik zo snel mogelijk een antwoord krijg.

Infoteur: Sila
Laatste update: 10-08-2007
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!