InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Bouwen of verbouwen: Werken met een aannemer (BE)

Bouwen of verbouwen: Werken met een aannemer (BE)

Bouwen of verbouwen: Werken met een aannemer (BE) Bouwen of verbouwen kan op eigen houtje, maar in België besteed je de werken beter (gedeeltelijk) uit aan een geregistreerde aannemer. Zo ben je zeker van vakbekwaamheid en kan je eventueel aanspraak maken op premies of belastingvoordeel! Bouwen of verbouwen is vaak een hele klus! Als je zelf te weinig afweet van bouwwerken en materialen kan je beter beroep doen op een aannemer.

Er zijn verschillende formules mogelijk. Zo kan je beroep doen op verschillende aannemers met elk hun specialiteit, die hun taak op de werf uitvoeren en elkaar opvolgen. Wil je liever niet met 5 of 6 verschillende aannemers afspraken maken, dan kan je ook kiezen voor een algemeen aannemingsbedrijf dat zelf met onderaannemers werkt. Zo heb je voor de hele duur van de werken 1 aanspreekpunt die de werken coördineert en zorgt dat alles tijdig gebeurt.

Welke aannemer?

Er zijn natuurlijk tal van aannemers en aannemingsbedrijven te vinden, maar hoe weet je of je voor een goede aannemer kiest? Het is raadzaam advies te vragen aan je architect. Hij heeft ervaring in de sector en kan je vertellen met welke aannemers hij goede ervaringen heeft gehad. Ken je iemand in je omgeving die recent bouwwerken heeft gedaan, vraag dan ook een keer aan hen welke aannemer zij ingeschakeld hebben en hoe tevreden ze zijn van de werken. Door rondvraag te doen kom je er snel achter bij welke firma je je verbouwingswerken het best kan laten uitvoeren.

Wil je in aanmerking komen voor bepaalde premies en subsidies, zoals een renovatiepremie? Dan moet je werken met een geregistreerde aannemer. Een geregistreerde aannemer is een aannemer of aannemingsbedrijf die een registratienummer heeft ontvangen van de overheid. Dit registratienummer zie je op alle correspondentie staan na het ondernemingsnummer. Een aannemer heeft bijvoorbeeld als ondernemingsnummer BE 0878.123 . Als daarna nog cijfers volgen, zoals bijvoorbeeld BE 0878.123/45.67.89 , dan weet je dat het om een geregistreerde aannemer gaat.

Werken met een geregistreerde aannemer geeft niet alleen aanspraak op bepaalde voordelen die door de overheid worden uitgereikt, het geeft je ook zekerheid over de vakbekwaamheid en financiële gezondheid van de aannemer in kwestie.

Je bent natuurlijk niet verplicht om met een geregistreerde aannemer te werken, maar hou er rekening mee dat je in geval van faillissement van een niet-geregistreerde aannemer mee zou kunnen opdraaien voor de schulden die hij heeft.

Welke werken?

Spreek goed af met je aannemer welke werken uitgevoerd moeten worden. Als je een lijstje hebt met verschillende aannemers of bedrijven, kan het interessant zijn om aan al deze bedrijven een offerte te vragen voor de werken die je wil laten uitvoeren. Als je alle offertes ontvangen hebt kan je ze vergelijken in samenspraak met je architect. Niet alleen de prijs van de werken, maar ook de kwaliteit van de materialen is van groot belang als je een duurzame woning wil bouwen of je verbouwingswerken grondig wil laten uitvoeren.

Het gebeurt vaak dat de aannemers ook varianten voorstellen op materialen die vooropgesteld zijn in het lastenboek. Ze doen dit omdat ze zelf misschien liever met die materialen werken, of omdat ze die voordeliger kunnen aankopen. Het is van belang dat je eerst met je architect overlegt over deze materialen, je wil namelijk weten of ze even duurzaam zijn en voor dezelfde doeleinden geschikt zijn als de oorspronkelijke materialen in het lastenboek.

Contract afsluiten

Als je beslist hebt met welke aannemer je wil samenwerken, en jullie zijn het eens over het opgemaakte bestek, laat dan een contract opmaken voor de samenwerking. Laat hierin de omvang van de werken vastleggen en de prijs waartegen de werken uitgevoerd zullen worden. Wees zo specifiek mogelijk om latere discussies te vermijden!

Het is ook belangrijk dat je, naast de omvang van de werken en de prijs ervan, laat vastleggen hoe lang de werken ongeveer zullen duren. Stel zeker een startdatum voorop en bepaal samen met de aannemer hoeveel werkdagen hij nodig zal hebben. Bouw hierbij wel een marge in voor weersverlet zoals extreme vrieskou of zware regenval. Als je zeker wil zijn dat de werken tijdig klaar zijn, kan je een clausule opnemen waarin de aannemer een boete verschuldigd is als de werken langer duren dan voorzien. Op die manier word je vergoed voor de schade die je oploopt als de werken vertraagd worden.
Gerelateerde artikelen
Wat kost een architect?Wat kost een architect?Als consument krijgt u nauwelijks te maken met architecten. Indien u een huis gaat bouwen is een architect inschakelen v…
Aannemer failliet garantieAannemer failliet garantieAannemers gaan failliet, ook in 2019 gaan bouwbedrijven failliet. Ook uw aannemer of het bouwbedrijf kan dus failliet ga…
Hoe kun je een verbouwing financieren?Hoe kun je een verbouwing financieren?Een verbouwing financieren kan op meerdere manieren. Je kunt een tweede hypotheek nemen of een geldlening voor de verbou…
Nieuwbouw huis zelf bouwenNieuwbouw huis zelf bouwenAls je een nieuwbouwhuis zelf bouwt, moet je risico's grotendeels uitsluiten. Hoe zit het met een te late oplevering en…
Nieuwbouwhuis verbouwen tot droomhuisNieuwbouwhuis verbouwen tot droomhuisEen nieuwbouwhuis kopen wil niet zeggen dat het huis alles biedt qua inrichten wanneer je het nieuwbouwhuis intrekt. Het…

Reageer op het artikel "Bouwen of verbouwen: Werken met een aannemer (BE)"

Infoteur: Juliedr
Gepubliceerd: 01-03-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!