InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Grondwatersytemen

Grondwatersytemen

Iedereen heeft wel eens gehoord van grondwater. Toch weet niet iedereen wat grondwater precies is. Laat staan dat men weet wat een grondwatersysteem is en welke verschillen in grondwatersystemen er zijn. Dit artikel geeft meer duidelijkheid over de opbouw van grondwatersystemen.

Grondwater

Grondwater is water dat voorkomt in de met water verzadigde zone van de bodem. Er wordt over vrij grondwater gesproken als het grondwater onder invloed van hoogteverschillen kan stromen. Soms worden er waterhuishoudkundige maatregelen toegepast op het grondwater. Mensen oefenen invloed op het grondwater uit door de hoogte van exfiltratie en wegzijgingsgebieden te bepalen. Dit is een semi gedwongen grondwatersysteem. Ook bestaan er gedwongen grondwatersystemen. Dit watersysteem wordt actief gecontroleerd op de stromingen van het grondwater. Men gebruikt hier onttrekking en/of infiltratieput en bronbemalingpompen voor. Mensen bepalen dus de stroming van het grondwater.

Grondwatersystemen

Er bestaan drie grondwatersystemen. Deze systemen verschillen onderling erg van grootte en dynamiek. De drie niveaus van het grondwatersysteem zijn als volgt:

Het hoogste niveau is het regionale grondwatersysteem. Bij dit systeem grenst het infiltratie gebied aan de waterscheiding. Het kwelgebied ligt bij het regionale watersysteem in een beekdal of in een diepe polder. De regionale grondwatersystemen bevinden zich in grote diepten onder de grond en strekken zich uit in vele kilometers.

Na het regionale grondwatersysteem komt het lokale grondwatersysteem. Bij een lokaal grondwatersysteem wordt als het ware een stukje van het regionale grondwatersysteem uitgelicht. Bij dit systeem grenzen kwel - en infiltratiegebieden aan elkaar. Het grondwater stroomt hier minder diep dan bij het regionale grondwatersysteem. Ook blijft het water korter dan bij de regionale grondwatersystemen. Maximaal blijft het water enkele tientallen jaren. Ook strekt het lokale grondwatersysteem minder ver uit dan het regionale grondwatersysteem, meestal enkele kilometers.

Het kleinste niveau is het niveau van de standplaats. Dit is een gebiedje van enkele meters en weinig diepte, vaak is dit niveau een punt uit een landschap. Het standplaats niveau is een gebied uit het lokale grondwatersysteem dat is uitgelicht.

Belangrijk om te weten is dat het regionale (en dus het hoogste) grondwatersysteem wel invloed heeft op het lokale grondwatersysteem en het standplaats grondwatersysteem maar het standplaats en lokale grondwatersysteem geen invloed hebben op het regionale grondwatersysteem. De kleinere systemen vallen onder het grote systeem en deze kan dus alleen invloed op de systemen hebben. Het kan dus eigenlijk als volgt gezien worden: Uit het regionale grondwatersysteem wordt een kleiner deel, het lokale grondwatersysteem uitgelicht. Het gaat dus nog steeds over het regionale systeem alleen hier een klein stukje van. Het standaard niveau licht een stukje uit van het lokale grondwatersysteem, dit valt dus ook nog onder het lokale en het regionale grondwatersysteem maar het betreft een veel kleiner gebied.

Kortom, er bestaan 3 grondwatersystemen waarbij het hoogste systeem wel invloed uitoefent op de lagere maar niet andersom. Ook zijn er 3 soorten grondwater namelijk: vrij grondwater, semi gedwongen grondwater en gedwongen grondwater. De mens heeft tegenwoordig erg veel invloed op het grondwater.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Grondwatersytemen"

Infoteur: Dobel
Gepubliceerd: 16-06-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!