InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Huis nog niet verkocht? Verhuur uw huis

Huis nog niet verkocht? Verhuur uw huis

Huis nog niet verkocht? Verhuur uw huis Een huis die in de verkoop wordt gezet is nog niet gelijk verkocht. De verkoop kan zeer snel gaan, maar uw huis kan ook jaren te koop staan. In de jaren vanaf 2008 heeft de huizenmarkt zware klappen te verduren gekregen. De huizenprijzen gingen omlaag en de potentiële kopers besloten massaal om de ontwikkeling van de huizenprijzen af te wachten. Door deze afwachtende houding werden er minder huizen verkocht. Dit effect werd nog versterkt door de onzekerheid over de toekomst van de hypotheekrenteaftrek.

In het verleden werden vaak huizen gekocht voordat de oude woning verkocht was. In een gezonde huizenmarkt, is dit geen probleem. Zodra de huizenprijzen zakken blijken de verkopers toch vaak vast te houden aan de vastgestelde vraagprijs. Hierdoor zal er minder belangstelling bestaan voor het huis. De potentiële kopers die nog wel een bod gaan uitbrengen, weten dat de macht ligt bij de koper. Ze zullen er vanuit gaan dat de prijs nog flink kan zakken.

Het huis verhuren was in het verleden niet toegestaan

Het is niet toegestaan om een huis te verhuren zonder toestemming van de gemeente en van de bank waar de hypotheek is afgesloten. De banken gaven in principe geen toestemming. Dit had tot gevolg dat de eigenaren de dubbele lasten niet meer konden opbrengen, en gedwongen verkoop werd noodzakelijk. Het huis zal in de executieverkoop veel minder opleveren, waardoor de voormalige huiseigenaar met een schuld bleef zitten.

In de praktijk bleek dat de banken vaak de volledige schuld niet konden verhalen, dus ontstond er voor de banken een kostenpost. Door in te stemmen met het verhuren liepen de banken een kleinere kans op niet verhaalbare schulden.

Huurwet omzeilen met de leegstandwet

Een probleem met het verhuren van een huis is dat de huurder wordt beschermd tegen de verhuurder. Hierdoor is het niet eenvoudig om een huurder weer uit het huis te krijgen. Dit is zelfs het geval bij het contractueel vastleggen van de huurperiode. De huurwet is gedeeltelijk uit te schakelen door de leegstandwet. Deze wet was bedoeld voor corporaties om huizen die op de nominatie staan om gesloopt te worden, tijdelijk te verhuren.

Huurders zoeken voor uw huis

Nadat de bank en de gemeente toestemming hebben verstrekt voor de verhuur, moeten er vervolgens nog huurders worden gevonden. U kunt zelf op zoek gaan naar huurders, maar u kunt ook een bemiddelingsbureau inschakelen. Dit bureau moet er wel een vergoeding voor hebben, maar neemt ook de contracten en de verdere afhandeling voor haar rekening. U doet er verstandig aan om het officieel en op de juiste wijze vast te leggen. Het gevolg kan anders zijn dat de huurwet toch van kracht is.

Opstalverzekering en inboedelverzekering

Voordat u uw huis gaat verhuren, moet u wel contact opnemen met de verzekeraar van het huis en de inboedel. De polissen kunnen namelijk voorwaarden bevatten die het verhuren van het huis verbieden. Door de voorwaarden te schenden, loopt u het risico dat de verzekeraar de schade niet gaat vergoeden bij een schade.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Huis nog niet verkocht? Verhuur uw huis"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 06-06-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!