InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Afval: metalen kopen en verkopen

Afval: metalen kopen en verkopen

Afval: metalen kopen en verkopen Er gaat veel geld om in de handel van metalen die bijvoorbeeld bij de sloop van huizen vrij komen. Deze metalen kunnen gerecycled worden en dan opnieuw op de markt worden gebracht. Zeker door de hoge koersen als het gaat om metaal is het voor afvalwerkingsbedrijven erg aantrekkelijk om het afval op te kopen. Particulieren kunnen ook hun eigen metalen aanbieden. Dit leidt er ook wel toe dat er veel nieuw koper wordt gestolen. Er kan veel geld worden verdiend met het verkopen van oude metalen. Bedrijven zijn erg geïnteresseerd in het opkopen daarvan. Zij kunnen het namen recyclen en daar opnieuw veel geld mee verdienen. Er is een hele handel in ontstaan. Er zijn verschillende manieren waarop bedrijven aan hun afval komen. Als eerste halen ze veel afval binnen als het gaat om slopen. In oude gebouwen zit veel materiaal dat opnieuw gebruikt kan worden. Dan kan het gaan om oud ijzer, maar bijvoorbeeld ook koper die verwerkt is in de elektriciteitsleidingen of het lood van de dakgoot. Ook steenpuin wordt vaak graag meegenomen. Dat wordt dan verpulverd en wordt gebruikt voor de aanleg van nieuwe wegen. Het dient dan meestal als onderlaag voor onder het afval.

Metaal verkopen

Zeker bij grote sloopprojecten kan het afval dus veel geld opleveren, omdat het dan om grote hoeveelheden gaat. Voor de sloopbedrijven is dan alleen maar extra winst. Waar zij wel op moeten letten is dat ze het afval ongescheiden aanleveren. Anders daalt de prijs omdat de inkoper het afval anders zelf moet scheiden. Daar gaat dan veel tijd in zitten, omdat dat voor een groot deel met de hand moet worden gedaan. Soms weigeren metaalafvalverwerkingsbedrijven om het materiaal te kopen als er te veel puin door heen ligt. Het kan namelijk ook nadelige gevolgen hebben voor de machines die het puin verwerken, omdat deze vast kunnen lopen. Daarom wordt het afval vaak al op de slooplocatie zo veel mogelijk gescheiden. Daardoor gaat de sloop meestal langzamer, maar dit verlies weegt niet op tegen de extra winst.

Container plaatsen bij sloop

Soms bieden bedrijven ook aan om een gratis container te plaatsen. Dit gebeurt vooral bij particulieren die bijvoorbeeld in het eigen huis gaan verbouwen en daarvoor moeten slopen. Ze hebben weinig verstand van afval scheiden en dat doet het bedrijf dan voor hen. Het voordeel voor de particulier is dan dat zij zich niet druk hoeven te maken over de afvoer van het bouwafval. Het bedrijf strijkt een extra winst op. Er is dus sprake van een win-winsituatie.

Metaalafval verkopen

Het is ook mogelijk bij de meeste afvalverwerkers om uw afval ter plaatse aan te bieden. Zij moeten dan wel een VIHB-certificaat hebben. Dit is een lijst waar bedrijven opstaan die toestemming hebben gekregen van de overheid om afval te verwerken. Het kan overigens dat u soms ook moet bij betalen. Dat kan als de hoeveelheid afval te klein is, maar ook omdat het afval weinig tot geen geld oplevert, misschien dat het juist wel geld kost om het metaal te verwerken.

Koper kopen en verkopen

Met name de laatste jaren is er veel interesse in het verkopen en kopen van metalen. Dit komt omdat de meeste metaalprijzen erg zijn gestegen. Zo is de koers van koper in tien jaar tijd bijna verviervoudigd. Dat leidt er toe dat veel mensen ook koper proberen te stelen en dit vervolgens verknippen en als oud koper bij de metaalhandelaren proberen te verkopen. Soms lukt dat, maar de opkoper kan naar legitimatie van de verkoper vragen. Wanneer opkopers het niet vertrouwen doen ze dat wel eens. Onder andere de NS heeft er veel last van omdat er koperen bovenleidingen worden gestolen. Soms worden ook al het metaal al verwijderd uit huizen die op het punt staan gesloopt te worden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Afval: metalen kopen en verkopen"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 18-10-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!