InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Hoe actief deelnemen aan recycling?

Hoe actief deelnemen aan recycling?

Hoe actief deelnemen aan recycling? Recycling, een reeds ingeburgerd gebeuren bij de meeste gezinnen, of toch niet? Een groot aantal mensen doet nog niet mee met sorteren en recycleren, hoofdzakelijk doordat ze niet weten hoe hieraan te moeten beginnen. Daarom wordt in dit artikel beschreven hoe je actief deel kan nemen aan recyclen, hoe te sorteren van afval, om samen te zorgen aan een betere leefomgeving.

Recycling: Papier en karton

De basis van recyclen begint bij het sorteren van je afval, waaronder eerst en vooral papier en karton, wat reeds ontzettend veel plaats kan besparen in je vuilnisemmer. Papier en karton wordt volop hergebruikt in de industrie, en is daarom één der populairste en meest voorkomende vormen van recycling. In China wordt hiervoor zelfs een som uitbetaald per kilo, om zo de vervuiling op straat ook te verminderen. Papier en karton worden in de meeste regio's tegenwoordig opgehaald door een in recycling gespecialiseerd bedrijf, wat uiteraard zorgt voor een groot gemak en een kleine moeite.

Het enige wat je dient te doen om hieraan deel te nemen, is je portie papier en karton apart te verzamelen - in bijvoorbeeld een papieren zak of kartonnen doos - en deze op de maandelijkse ophaaldagen voor je deur neer te zetten.

Recycling: Glas

Een verpakking wat in mindere mate wordt gerecycled is glas, wat tegenwoordig nog zeer populair is voor het verpakken van voedingswaren. Ook glas is een materiaal wat meermaals kan worden gebruikt door fabrikanten, waardoor ook hier de afvalberg aanzienlijk wordt verkleind.

Glas wordt meestal niet opgehaald aan huis, maar er staat altijd wel ergens in de buurt een glasbak waar je het glasafval kunt ingooien, en zo actief mee te werken aan recyclingsproces.

Recycling: PMD

Iets wat sinds een tiental jaar ook actief wordt gerecycled, zijn PET-flessen, drankkartons en metalen verpakkingen, beter gekend onder de benaming PMD- wat staat voor Plastic (flessen) Metaal (verpakkingen) Drankkartons (brikken). Hieronder vallen uiteraard alle plastic flessen, blikken verpakking (denk maar aan blikjes van frisdrank), en de voor zichzelf sprekende brikverpakkingen (vb van melk).

Voor het recyclen van dit afval worden speciale zakken voorzien waarin dit afval kan worden verzameld, en net als het papier en karton, wordt dit type afval wordt praktisch overal aan huis opgehaald, met specifieke data per regio.

Recycling: Composteren

Zeer ecologisch, dus goed voor mens en milieu, is een natuurlijke vorm van recycling, is uiteraard composteren, een begrip dat bij veel mensen reeds bekend en veelvuldig wordt uitgevoerd. Op een 'composthoop' kan al je tuin -en groentenafval worden gerecycled, waardoor je een gezonde en zeer ecologische mest creëert voor je tuin. Heel belangrijk is dat je geen etensresten bij het compost gooit, want anders zul je ongedierte kweken, en dat is iets wat ten alle tijde dient vermeden te worden. Indien je dit afval liever niet zomaar open en bloot ziet liggen in je tuin, bestaan er verschillende opties om dit afval in te gooien, waaronder speciale composteringstanks of houten constructies. Let wel: Indien de houten constructie niet behandeld werd tegen rotting, kan het gebeuren dat dit hout in de loop der jaren ook verteert.

Indien je niet over de mogelijkheid beschikt om dit afval te composteren, bieden heel veel gemeenten en steden afvalzakken aan van gerecycled papier, waarin je dit afval kunt verzamelen. Ook dit afval wordt in dit geval opgehaald door een gespecialiseerd bedrijf.

Recycling: KGA (Klein Gevaarlijk Afval)

Onder Klein Gevaarlijk Afval (afgekort: KGA) verstaan we verf, chemicaliën, spuitbussen, ... Dit mag zeker niet bij het gewone afval worden weggegooid, gezien dit zeer schadelijk kan zijn voor het milieu, en uiteindelijk ook voor de mens zelf. Voor het recyclen van Klein Gevaarlijk Afval kunnen er speciaal ontworpen - kindveilige boxen bekomen worden bij de milieudienst van je woonplaats, wat meestal gratis wordt aangeboden.

Dit afval wordt minder frequent opgehaald, gemiddeld één keer per maand, maar meer info omtrent de ophaling van dit gevaarlijk afval kan worden bekomen bij het stadsbestuur van je woonplaats.

Recycling: Batterijen en accu's

Lege batterijen en accu's worden tegenwoordig nog steeds nogal veel bij het gewone afval geworpen, wat - net als het Klein Gevaarlijk Afval - zeer schadelijk is voor mens en milieu. Heel regelmatig worden er - ter recycling van dit type afval - speciale kartonnen doosjes of zakjes aan huis geleverd samen met de kranten.

In deze zakjes of doosjes kun je dan al je batterijen verzamelen, en wanneer die vol is, kun je die dan makkelijk meenemen naar een winkel of recyclagepark in je buurt. Accu's (bijvoorbeeld van auto's) kunnen enkel worden gedeponeerd in het recyclagepark.

Recycling: Frituurvet en oliën

Hier weten veel mensen zich geen raad, want onder welk afval valt dit nu eigenlijk? Dit is een speciaal soort afval, en dient ten alle tijde verzameld te worden in flessen, en kunnen op hun beurt dan meegenomen worden naar het recyclagepark in je buurt. Het is echter van groot belang geen verschillende soorten oliën met elkaar te mengen.

Recycling: Lampen

Hier wordt nogal vaak de fout gemaakt dat lampen gezien wordt als glas, en bijgevolg dus in een glascontainter worden gegooid. Lampen bevatten echter gassen, waardoor dit zeer schadelijk is, en ook hier terug voor mens en milieu. Lampen dienen - net als batterijen en oliën - naar het recyclagepark in je buurt gebracht te worden, waar de medewerkers van het recyclagepark dit afval zorgvuldig zullen wegbergen, teneinde geen schadelijke gassen te laten ontsnappen bij eventuele barsten in het omhulsel van het glas.
© 2010 - 2019 Wicar, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Jaarlijks Landelijke Compostdag met gratis compostSteeds meer consumenten zijn er van overtuigd dat het goed is voor het milieu dat gft-afval (groenten, fruit en tuin) ge…
Plastic recyclen door plastic tasjes te hergebruikenPlastic recyclen door plastic tasjes te hergebruikenPlastic wordt gemaakt van aardolie. Aardolie ontstaat maar heel langzaam en we maken er veel van op. Dus op een dag hebb…
Hoe maak je compost?Compost is het wondermiddel waar de meeste tuinders niet meer zonder kunnen. Het toevoegen van compost aan de grond zorg…
Recycling: het recyclen van metalenRecycling: het recyclen van metalenEr kan goed geld worden verdiend met de recycling van metaalafval. Dit komt omdat de prijzen voor metaal de afgelopen ja…
Afbeeldingen zoeken met Google, steeds meer mogelijkhedenAfbeeldingen zoeken met Google, steeds meer mogelijkhedenGoogle breidt constant uit, door bedrijven te kopen, maar ook door zelf nieuwe diensten te ontwikkelen. Eén van de nieuw…

Reageer op het artikel "Hoe actief deelnemen aan recycling?"

Infoteur: Wicar
Laatste update: 19-09-2010
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!