InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Wat kost asbest verwijderen?

Wat kost asbest verwijderen?

In het verleden werd asbest gebruikt in de bouw vanwege bepaalde kwaliteiten van het product. Later is ontdekt dat het materiaal schadelijk kan zijn voor de gezondheid. Voor het verwijderen van asbest moeten gespecialiseerde bedrijven worden ingeschakeld. Asbest is eigenlijk een verzamelnaam voor een aantal mineralen, die weer zijn opgebouwd uit kleine vezels. Asbest werd gewonnen in Canada, Rusland en Zuid-Amerika. De naam van het product is afkomstig van een plaats in Rusland. Er zijn verschillende soorten asbest, die allemaal dezelfde eigenschappen hebben waardoor ze veel gebruikt zijn in de bouw. Het product is goed isolerend en is sterk. Een andere belangrijke eigenschap is dat het goedkoop was. Het materiaal is onder andere verwerkt in: golfplaten, bloembakken en rioolbuizen. In de oudheid werd het al gebruikt in Rome in tafelkleden.

Asbest is gevaarlijk voor de gezondheid

In de jaren tachtig werd asbest veel gebruikt in de bouw. In die tijd was het onbekend dat asbest gevaar kon opleveren voor de gezondheid. Zolang er niets gebeurt met de materialen waar asbest in zit verwerkt, is er niets aan de hand. Bij het slopen of het beschadigd raken van de materialen, kunnen er asbestvezels loskomen die gevaar kunnen opleveren. Deze vezels kunnen ingeademd worden en vast komen te zitten in de luchtwegen en longblaasjes. Deze deeltjes kunnen worden opgenomen door het lichaam. Door asbest kunnen verschillende soorten asbestziekten ontstaan, waaronder longkanker en asbestose. De ziektes kunnen zich pas openbaren na tientallen jaren nadat het lichaam eraan is blootgesteld. De incubatietijd is ongeveer 20 tot 30 jaar.

Asbest verwijderen

Het is verboden om zelf asbest te verwijderen. Dit moet gebeuren door gespecialiseerde bedrijven. Voordat er kan worden overgegaan tot verwijderen, moet er eerst een vergunning worden aangevraagd. Uit kostenoverweging wordt er toch vaak besloten om zelf te gaan verwijderen.

Illegaal

Uit een onderzoek van het ministerie van VROM is zelfs gebleken dat 50 tot 80 procent van het asbest wordt verwijderd, zonder een vergunning. In dit soort gevallen is het ook niet bekend hoe het verwijderde asbest verwerkt is of waar het gestort is.

Moet ik asbest laten verwijderen?

Het is aan de eigenaar van het pand om te besluiten om asbesthoudende materialen te verwijderen of te laten zitten. Op het moment dat de eigenaar besluit om het asbest te verwijderen, moet hij dit doen met een vergunning via een professioneel asbestbedrijf. Bij twijfel kunt u advies inwinnen bij de gemeente of bij de GGD. Uiteraard kunt u hiervoor ook terecht bij een asbestbedrijf.

Wat kost het verwijderen van asbest?

De prijzen zijn afhankelijk van onder andere de hoeveelheid asbest, het aantal vierkante meters en hoe eenvoudig of lastig het materiaal te verwijderen is. Op het internet heb ik diverse prijzenlijsten met elkaar vergeleken. De prijzen onderling kunnen sterk verschillen. De diverse bedrijven zijn ook lastig met elkaar te vergelijken, omdat ze het op verschillende manieren en met verschillende bewoordingen in rekening brengen.

Om u toch inzicht in de prijzen te geven, treft u hieronder een aantal voorbeeldprijzen aan:
  • Kosten voor asbestverwijdering uit één ruimte tot 35 m2: €800,- - €1.000,-
  • Kosten voor asbestverwijdering uit twee ruimte’s tot 40 m2: €900,- - €1.000,-
  • Kosten voor asbestverwijdering uit twee ruimte’s tot 70 m2: €1.650,- - €1.800,-
  • Sanering schoorsteenmantel met container: €650,- - €750,-
  • 1 tot 10 golfplaten: €580,- - €600
  • 51 tot 100 golfplaten: €13 - €14 per stuk
Gerelateerde artikelen
Asbest verwijderen: gecertificeerde bedrijvenWanneer er asbest wordt aangetroffen mag dit niet op eigen houtje worden verwijderd. Het kan verplicht zijn om een asbes…
Longkanker (mesothelioma)Longkanker, in het Engels mesothelioma genoemd, kan een gevolg zijn van blootstelling aan asbest. Wat is asbest precies,…
Hoe moet ik veilig asbest verwijderen?Als je veel in aanraking komt met asbesthoudende materialen moet je hier veilig mee omgaan. Asbest wordt gevormd door ze…
Asbestsanering: verwijderen van asbestAsbestsanering: verwijderen van asbestHet kan nodig zijn om asbest te laten verwijderen uit uw huis. Asbest werd tot de jaren tachtig vooral gebruikt als isol…
Asbest in je huurwoningAsbest in je huurwoningVeel Nederlandse huurwoningen bevatten asbest. Het is vaak erg onduidelijk of een woning asbest bevat en of deze verwijd…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia.nl http://www.trouw.nl/nieuws/nederland/article2958088.ece/Asbest_vaak_illegaal_verwijderd.html http://www.isoplaat.nl/asbestprijzen.php

Reageer op het artikel "Wat kost asbest verwijderen?"

Reacties

Piet, 09-08-2014 09:40 #6
Wat kost asbest verwijderen?

Zolang onze regering het toelaat dat kankerverwekkende stoffen verkocht worden bij een huis, mensenlevens.
Belachelijk dat makelaars danwel bouwkundige keurders de mogelijkheid hebben om dit als onbekend danwel visueel niet zichtbaar aanwezig te mogen aanmerken.

Goed voor de marktwerking in de zorg en bijv. de financiering van tabak door de pensioenfondsen van onze huisartsen, we hebben er zelf op gestemd, hup holland.

Mariken, 13-01-2014 21:32 #5
Ik ben inderdaad ook op zoek naar een globale prijsindicatie per m2 voor het vervangen van eternietplaten die de gevelbekleding vormen. Is er ergens zo'n indicatie te vinden?

Jan, 16-09-2013 12:08 #4
Waarom kun je nergens op internet te weten komen wat het per m2 kost om Eternietplaten te vervangen? Geen asbest golfplaten dus maar dakbeschot onder pannendak. Graag reactie via e-mail.

Martin, 17-05-2011 11:38 #3
Zijn er geen keuringen die daar aan voorafgaan vanwege de stof delen van het asbest.
ik heb een garage waarvan de wanden bekleed zijn met asbestplaten vandaar mijn vraag zou het zelf kunnen verwijderen

Robert, 10-04-2011 15:06 #2
Wat zou dan de boete kunnen zijn als je asbest tot 35m2 zelf verwijdert hebt?
Het was nl niet verlijmd maar we hebben het wel zelf gedaan op de goede manier overigens.
M.vr.gr Robert

P. C. Knops, 16-02-2011 11:42 #1
Asbest verwijderen: Het is NIET verboden asbest zelf te verwijderen. Alvorens dit te verwijderen dient men met de gemeente contact op te nemen. Een bouwinspecteur zal bekijken of het zelf verwijderd mag worden of niet. En welke maatregelen er genomen moeten worden. Normaliter zal men een oppervlakte van 35 m2 die niet gelijmd is, zelf mogen verwijderen en (laten) afvoeren naar een erkende verwerker. Bij het inleveren moet de asbest in dubbele landbouwplastic verpakt zijn. Dus het toegestaan (en goed mogelijk) om zelf veilig asbest te verwijderen.

M.vr.gr. Dhr. Knops

Info B.v voor de gemeente Utrecht: http://www.utrecht.nl/smartsite.dws?id=258807
Info: http://www.milieucentraal.nl/pagina.aspx?onderwerp=Asbest

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 31-08-2010
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Reacties: 6
Schrijf mee!