InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Risico op brand: voorkom of verklein het

Risico op brand: voorkom of verklein het

Brand! Het is één van de vreselijkste dingen die mensen kunnen meemaken. Persoonlijke en dierbare bezittingen kunnen verloren gaan en in het ergste geval overleven mensen de brand niet of houden ze brandwonden over. Om over de traumatische ervaringen nog maar te zwijgen. Voorkomen van een brand kan niet altijd, maar er zijn wel maatregelen die u kunt nemen om het risico op brand te verkleinen. In dit artikel leest u een aantal punten om brand te voorkomen of het risico te verkleinen.

Droger

De droger is één van de "gevaarlijkste" apparaten in het huishouden die brand kunnen veroorzaken. De combinatie van het stof samen met de hete lucht is de perfecte combinatie om brand te krijgen.
  • Draai alleen de droger wanneer u zelf ook thuis bent.
  • Ongeveer 1 keer in de 5 jaar is het verstandig om het apparaat grondig te laten reiningen.
  • U doet er verstandig aan om de filter van de droger elke keer stofvrij te maken.
  • De slang die de luchtafvoer regelt 1 keer per jaar stofvrij maken. Deze kan namelijk verstopt raken.

Televisie:

De televisie is een apparaat dat bijna dagelijks in elk gezin aanstaat. Tegenwoordig zijn de televisies steeds veiliger als het op brandveiligheid aankomt. Het is wel aan te raden om de tv altijd volledig uit te doen in plaats van de stand-by-functie. Bepaalde onderdelen kunnen dan namelijk niet afkoelen en een televisie trekt gewoon enorm veel stof aan. En ook hier is de combinatie, net als bij de droger, van hitte en stof brandgevaarlijk. Tevens bespaart het u nog geld ook.

Halogeenverlichting

Dit zijn kleine lampjes die een enorme hitte produceren. Plaats daarom deze lampjes niet te dicht bij uw gordijnen of andere brandgevaarlijke objecten. Ook wanneer u gebruik maakt van inbouwspotjes dan moet u zorgen voor een goede ventilatie. Ook is het verstandig om van te voren u eerst te laten informeren of de inbouwspotjes geschikt zijn voor in een kunstof of houten plafond.

Haspel

Een haspel dient u altijd, net als bij een stofzuiger, volledig af te rollen. Doet u dit niet dan loopt u het risico dat de isolatie in de snoer smelt wat tot kortsluiting leidt. Een opgerolde haspel wordt namelijk erg warm.

Magnetron

Een magnetron dient u alleen te gebruiken voor het maken van eten of het opwarmen van maaltijden of bepaalde drinken. Plaats nooit geen andere producten in de magnetron om het bijvoorbeeld te laten drogen. Het risico dat het materiaal niet geschikt is voor de microgolven is erg groot.

Afzuigkap

Bij het koken is het mogelijk dat u een keer de vlam in de pan krijgt. De kans bestaat dan ook dat uw afzuigkap vlam krijgt en daardoor snel een grote brand kan krijgen. Wanneer de afzuigkap ook nog vet is dan zal het zeker nog sneller in brand raken. Het gevolg van wat er dan allemaal kan gebeuren wilt u liever niet weten. Maatregelen die u hier tegen kunt nemen is 't regelmatig reinigen van het vetfilter... zo'n 1 keer in het kwartaal en het filter op tijd een keer volledig vervangen.

Elektrische deken

Een elektrische deken is natuurlijk heerlijk in de winter. In de zomer ligt deze vaak in de kast. En dan ook vaak opgerold. Dit laatste kan eventueel beschadigingen hebben veroorzaakt aan de bedrading in het deken. Rol daarom eerst het deken helemaal uit voordat u hem aandoet. En blijf er bij staan kijken in plaats van dat u er meteen onder kruipt.

Het overige apparatuur in huis

Hierbij moet u denken aan de apparaten, zoals een keukenmachine, koffiezetapparaat, broodrooster, stofzuiger, fohn, frituur, waterkoker etc. Reinig alle apparaten regelmatig. Zo nodig ook van binnen. Vaak kunt u in de gebruiksaanwijzingen vinden hoe u apparaten moet reiningen en goed moet onderhouden om onder andere kortsluiting te voorkomen.

Inbouwapparatuur

Zorg bij alle inbouwapparatuur, zoals een vaatwasser, tv's, oven, magnetron etc. voor voldoende ventilatie. Ieder apparaat dat stroom verbruikt produceert namelijk warmte. Wanneer deze warmte niet kan onstnappen is het de kans op brand vele malen groter.

Gas en Elektra

Gas en stroom. Het zijn vaak twee dingen waar, wanneer er iets mee gebeurt, dan ook grote branden mee worden veroorzaakt. Denk bijvoorbeeld aan een gasexplosie of brand. Ook risico's als koolmonoxidevergiftiging of elektrocutie zijn dingen waar u liever niet mee te maken wilt hebben. Gelukkig gebeuren er in ons land weinig van dit soort ongelukken voor.

Een aantal punten waar u rekening mee kan houden om bovenstaande risico's te verkleinen zijn:
  • Reinig regelmatig uw ventilatiesysteem met bijvoorbeeld een stofzuiger
  • Zorg dat leidingen altijd bereikbaar zijn. Bijvoorbeeld de gasleiding bij een lek.
  • Hang nooit geen spullen op aan leidingen van gas of stroom.
  • Zorg voor goede ventilatie. Dit om bijvoorbeeld koolmonoxide te voorkomen.
  • Zorg ervoor dat hoofdafsluiters van gas, water en het stroom altijd bereikbaar zijn. Deze moeten namelijk in geval van een calamiteit snel kunnen worden afgesloten.
  • Zekeringen in de meterkast regelmatig controleren of ze nog in goede staat zijn. Wanneer u vaak een stroomstoring of een kortsluiting heeft moet u deze snel proberen op te lossen door de oorzaak te vinden. Ga niet met zilverpapier de zekering doorverbinden of iets dergelijks. Bij een volgende storing komt er veel hitte vrij en is de kans op brand groter.
  • Een apparaat dat een toevoer krijgt van aardgas moet ook voldoende zuurstof krijgen. Bij een te onvoldoende zuurstof onstaat er koolmonoxide. U kunt bijvoorbeeld aan de kleur van het vlammetje in de ketel, kachel of geiser zien of er voldoende zuurstof aanwezig is. Dit vlammetje hoort blauw te kleuren, maar zal bij een tekort aan zuurstof oranje kleuren.Tevens zal het vlammetje groter zijn dan normaal.

Wat te doen bij brand!

  • Blijf rustig en zaai geen paniek.
  • Waarschuw alle personen die op dat moment aanwezig zijn
  • Ga het gebouw uit volgens de zogenaamde 'vluchtroute'.
  • Houd alle ramen en deuren dicht. Ook als u het pand verlaat.
  • Blijf zo dicht mogelijk bij de grond en gebruik nooit een lift.
  • Wanneer uzelf veilig bent ontkomen aan de brand, belt u alarmnummer 112
Gerelateerde artikelen
Voorkom brand door oververhit elektriciteitssnoerVoorkom brand door oververhit elektriciteitssnoerEen brand voorkomen willen we allemaal, maar elk jaar ontstaat er toch weer brand door oververhitte elektriciteitssnoere…
Apparatuur voor brandbestrijdingApparatuur voor brandbestrijdingEen brand voorkomen is beter dan blussen. Een brand moet altijd direct gemeld worden bij het alarmnummer 112. Als er ges…
Zeer kleine kans op brand, toch brandverzekering afsluitenDe inboedelverzekering en de opstalverzekering keren een bedrag uit bij schade aan uw inboedel of uw huis door een verze…
Emotionele schade groter dan financiele schade na inbraak ofEmotionele schade groter dan financiele schade na inbraak ofWij zijn goed verzekerd tegen verzekerbare onheilen. Na een inbraak of een brand krijgt u de waarde van de vermiste of b…
Wat te doen bij brand?Jaarlijks breken er in Nederland vele branden uit, vaak beginnen ze als brand in de keuken, waarbij vooral de frituurpan…
Bronnen en referenties
  • Woongarant

Reageer op het artikel "Risico op brand: voorkom of verklein het"

Infoteur: Martinq79
Gepubliceerd: 07-01-2010
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!