InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Hoe komen die gaatjes in mijn kleding?

Hoe komen die gaatjes in mijn kleding?

Veel mensen hebben het al mee gemaakt, net een leuk shirtje of leuke rok gekocht, blijkt er al een gaatje in te zitten. Van een nieuw kledingstuk mag je verwachten dat het wel even duurt voordat het slijtage begint te vertonen, wat kan er aan de hand zijn, als je gaatjes in je kleding ontdekt?

Gaatjes in je kleding

Het is leuk om nieuwe kleding aan te schaffen. Wanneer je iets nieuws hebt voel je je mooier en lekkerder in je vel. Een nieuwe outfit kan je net even wat meer zelfvertrouwen geven. Vooral vrouwen geven graag geld uit aan kleding. Met het wisselen van de seizoenen gaan we er weer op uit om nieuwe kleding te kopen. Soms gebeurt het dat je met je nieuwe kleding een ongelukje hebt, zodat er kort na aanschaf een lelijke vlek op zit of dat je per ongeluk ergens langs gaat en er een haaltje in je nieuwe kleding ontstaat. Dat is erg jammer en zonde van je geld, maar de schade aan het kledingstuk is wel verklaarbaar. Vreemder wordt het wanneer je kleine gaatjes in je kledingstukken ontdekt, waarvan je niet weet hoe ze zijn ontstaan.

Mogelijke oorzaken van onverklaarbare gaatjes in je kleding

Bij gaatjes in je kleding zijn er diverse oorzaken mogelijk. Soms is het lastig te ontdekken hoe de gaatjes zijn ontstaan. Onderstaande mogelijke oorzaken en oplossingen kunnen ervoor zorgen dat je voortaan het ontstaan van gaatjes in je kleding kunt voorkomen.

Riemen

Het dragen van riemen: wanneer je gewend bent om riemen onder of over je shirts of op een jurk te dragen, dan kan het zijn dat de riem die je draagt zorgt voor schade aan je kleding. De riem kan ongemerkt een scherp stukje of randje hebben, wat kan zorgen voor gaatjes. Ook kan door het schuren van de kleding langs de riem de stof sneller slijten dan normaal. Om gaatjes door een riem te voorkomen controleer je de riem het beste op scherpe randjes of stukjes die de stof kunnen beschadigen.

Broeken

Scherpe knopen aan jeans: De achterzakken van jeans hebben vaak ijzeren knopen. Soms hebben deze knoopjes scherpe randjes die je shirt of truitje kunnen beschadigen. Kijk bij aanschaf van een jeans of pantalon of deze scherpe onderdelen heeft.

Ritsen

Gaatjes ontstaan in de wasmachine: wanneer je je kleding samen wast met kledingstukken die een rits hebben, dan kan deze rits gaatjes veroorzaken in de andere kleding. Met name wanneer de rits niet of niet goed dicht zit, kan deze de kleding tijdens het wassen beschadigen. Zorg ervoor dat je kleding met ritsen apart wast (denk ook aan ritsen in spijkerbroeken en pantalons) of dat alle ritsen goed dicht zitten voordat je de kleding in de wasmachine stopt.

Zilvervisjes

Zilvervisjes zijn kleine zilverachtige beestjes die je kunt tegenkomen in vochtige ruimtes in je huis. Deze beestjes eten graag aan stoffen zoals zijde of aan synthetisch textiel. Wanneer je kleine ronde gaatjes in je zijden of synthetische kleding ontdekt, en je komt wel eens een zilvervisje tegen in je huis, dan is de kans groot dat de gaatjes hierdoor veroorzaakt worden. Zilvervisjes gedijen alleen in een vochtige, warme omgeving. Ventileer je huis goed en zorg voor een temperatuur van rond de 20 graden en voor een lage luchtvochtigheid in huis. Zo hebben de zilvervisjes geen overlevingskans.

Motten

Motten in de kledingkast kunnen zorgen voor gaatjes in wollen kleding. Niet alleen puur wollen kleding wordt aangevreten, maar ook kleding die gedeeltelijk wol bevat. Tegen motten kun je mottenballen kopen, maar wanneer je veel motten in huis hebt, dan kun je het beste een ongediertebestrijder laten komen om de motten te bestrijden.
Gerelateerde artikelen
Zilvervisjes tegengaanHeeft u last van zilvervisjes in uw woning en heeft u geen idee hoe u de beestjes te lijf kunt gaan? Er zijn een aantal…
Hoe bestrijd je motten in huis?Hoe bestrijd je motten in huis?Motten kunnen erg vervelend zijn in huis. Ze vliegen overal naar toe en steken donker af tegen een wit plafond. Een mott…
Zilvervisjes. Wat kan je er tegen doen?Zilvervisjes. Wat kan je er tegen doen?Zilvervisjes komen veel voor. Ze houden van vochtige plekken en zijn daarom vaak te vinden in badkamers, wc-ruimtes, keu…
Motvlinders bestrijden: hoe verwijder je motvlinders in huisMotvlinders bestrijden: hoe verwijder je motvlinders in huisMotvlinders zijn vervelende beesten die je liever niet in huis wilt hebben. Motvlinders laten zich het liefst ‘s nachts…
Oplossing tegen ZilvervisjesHet zilvervisje is een irritant beestje die in veel huizen leeft. Het beestje kan veel schade aanrichten aan je huis, wa…

Reageer op het artikel "Hoe komen die gaatjes in mijn kleding?"

Reacties

Geertruid Winnemuller, 22-06-2016 16:12 #33
Volgens mij komen de gaatjes door het dragen van de autogordel. Vooral als je wat gezet bent rond je buik schuren de kunststof vezels tegen je buik. We hebben het gecontroleerd, en inderdaad zitten de gaatjes precies daar waar je buik tegen de randen van de (heup)gordel komt. Jammer, want ook gloednieuwe shirts gaan naar z'n grootje hierdoor. We gaan een poosje proberen er iets tussen te leggen, een zachte handdoek of zo.

Maria, 13-11-2015 22:43 #32
Waarom zitten die gaatjes alleen ter hoogte van de buik? Ik denk toch echt aan een slechtere kwaliteit van de stoffen tegenwoordig maar ook dat de knoopsluitingen / ritslipjes deze beschadigingen veroorzaken. Vooral bij een zittend beroep waarbij de stof steeds langs bureau rand schuift met daaronder de rits of de ijzeren knoop.

Marietje, 27-08-2015 16:54 #31
Wasmachine en droger lijkt me onwaarschijnlijk want de gaatjes zitten altijd op dezelfde plaats 😏 zijn er ook mensen met een kunststof aanrechtblad die hier last van hebben, of is dit alleen bij mensen met een hardsteen- composietaanrecht?
Autogordel zou kunnen maar waarom heeft man lief er dan geen last van?

Jo, 08-10-2014 20:54 #30
Ik heb er ook last van en inderdaad op buikhoogte s, morgens een schoon shirt aan en s, avonds
zit er al n gaatje in en dat worden er dan steeds meer ik baal er goed van waar komt het vandaan
bij mij geen riem, knoop of het aanrecht!

Hetty Vereijken, 11-09-2014 19:58 #29
Gaatjes op buikhoogte zijn in ons gezin zeer waarschijnlijk te danken aan onze natuurstenen aanrecht waar je onbewust toch vaak tegen aan leunt/schuurt.

Jan, 07-08-2014 22:36 #28
Ook wij hebben last van gaatjes in de t-shirts op buikhoogte. De wasmachine, droger zilvervisjes en ander ongedierte zijn uitgesloten mede omdat het bij allemaal op dezelfde plek zit. Autogordel, is ook uitgesloten want mijn oudste zoon zit nooit in de auto. Het blijft dus een raadsel hoe de gaatje ontstaan.

Kiki, 10-05-2014 12:45 #27
Ik weet bijna zeker dat de gaatjes ontstaan door de knoop van de jeans of de rand van de boord. Kijk maar eens, deze is vrij scherp. Sinds ik broeken draag waarbij de rits aan de achterzijde zit heb ik geen gaatjes meer in mijn shirts.

A. N. O. Niempje, 14-03-2014 16:53 #26
Ik vond ook steeds in shirts gaatjes, ook precies waar een riem hoort te zitten, maar ik draag nooit riemen! Ik snijd wel glas bij mijn beroep, maar ik kom de gaatjes ook tegen in nette jurkjes die ik dus nooit draag op mijn werk. Elk shirt zit na minimaal een week al vol gaten! Nu vandaag was het helemaal bal, vanmiddag bij de HEMA een nieuw shirt gehaald voor in mijn werk, ik werk nu net een paar uurtjes en ik heb NU al weer gaatjes! Wie o wie heeft de oplossing? Ik ben je eeuwig dankbaar!

Ano, 29-10-2013 18:00 #25
De gaatjes rond buikhoogte komen bij mij vermoedelijk door het leunen of schuren langs het aanrecht of de commode af. Vooral met een riem om of tegen de knoop of ritssluiting. Misschien heeft iemand er iets aan…

Leny, 23-10-2013 11:35 #24
Ik heb ook gaatjes in mijn kleding. Zou dat ook door de laptop komen of i-pad.
Ik zit wel het meeste op de bank.

George Fabri, 07-10-2013 09:20 #23
Wij hadden last van motten in de kledingkast en die veroorzaakte veel gaatjes in mijn wollen kleding. Wij hebben toen mottenvalletjes geplaatst en hebben er nu geen last meer van.

Karin, 02-07-2013 11:15 #22
Na plaatsing van de nieuwe keuken, nu zo'n 4 jaar geleden begon het gaatjes mysterie.

Waszakjes gekocht, ritsen dicht in de was, extra voorzichtig met riemen en sluitingen, niets hielp. Gaatjes hadden duidelijke voorkeur voor mij en m'n dochters, 1 zoon werd sporadisch getroffen. (oh ja, de strakke nieuwe keuken had een mooi dik composiet aanrechtblad…)

Conclusie: composiet aanrechtblad icm lage taille van jeans/riem/knoop leidt tot snelle slijtage van dunne stof van - vooral - T-shirtjes. ergo: gaatjes! Bloezen en jurkjes van geweven (ipv tricot=gebreid) stof leiden veel minder onder de vloek der gaten.

Bewijs: schort voor bij t koken geeft gaatjes in 't schort, wel na enige tijd wat de conclusie ondersteunt.

Joke, 19-05-2013 15:21 #21
Ik heb ook gaatjes in veel shirts op buikhoogte. Ik heb ook gehoord dat het van een stenen / composiet aanrechtblad kan komen. Maar of je het dan kan voorkomen?

De Waard, 08-04-2013 11:30 #20
Ik heb ook gaatjes in mn kleding op buikhoogte. In een cirkel van 10 meter heb ik op mijn werk al 10 vrouwen gevonden die daar ook last van hebben. Wasmachine en beestjes sluit ik uit. Dan zou je op andere plekken ook last moeten hebben en niet alleen op buikhoogte. Ik heb het in wollen truien, katoenen t-shirts, maar ook in hemdjes van katoen of synthetisch.

Monique, 22-01-2013 17:52 #19
Ik kan er ook niet uit geraken, zelfs was ik bloesjes met de hand,
Tog altijd gaatjes opdezelfde plek:vanvoor op de buik en weet ook niet hoe ik er aan kom?

Lisanne, 14-01-2013 15:17 #18
Ik heb ook altijd gaatjes in de kleding. Was op minder toeren, was mijn kleding apart; altijd op de buik, maar nu opeens ook op de mouw van boven naar beneden allemaal gaten en ik heb het shirt echt nog maar een paar maanden. Wordt een dure zo. Hoopte toch wel een winter met deze kleding te doen. Bij mijn vriend in de werkshirten net zo, alleen zijn blousen niet. HEEL Apart. In de kinderkleding zit het niet… Ik draag geen riem.

Sophie van Hattum, 12-10-2012 08:00 #17
Graag wil ik reageren op het gaatjesprobleem in kleding. Heb er drie jaar last van en alleen in synthetische shirts die ik altijd op de hand was en droog op een rek. Ik heb mijn broekriem gesp een poos door geschoven naar mijn zijde en papiervisjes we hebben het het wel over kleding… en zijn de visjes zo klein dat je ze niet ziet met het blote oog? Het heeft allemaal niet mogen baten. De kledingzaak kent het probleem, maar ook geen idee.
Ik word er onderhand wel hopeloos van, maar ook jammer dat ik na bijna een jaar het shirt kan weggooien. Wie heeft de gouden tip.
gr.Sophie

L. Schenk, 04-10-2012 15:45 #16
Zilvervisjes eten geen textiel, PAPIERvisjes wel want die houden o.a. van cellulose. En behoorlijk wat textiel wordt tegenwoordig van cellulose gemaakt, zoals bijv. katoen en viscose.
Zilvervisjes veroorzaken geen schade. Als het vochtprobleem is opgelost - als de kraan niet meer lekt bijv. - zijn de zilvervisjes weg. PAPIERvisjes kunnen behoorlijk wat schade aanrichten, niet alleen aan textiel maar ook aan boeken en foto's bijv. Ze planten zich heel snel voort. Het beste is ervoor te zorgen dat de temperatuur overal onder de 22 graden blijft, want dan komen de eitjes uit.

A. L. de Vlieger, 18-09-2012 22:56 #15
Bij mij komen gaatjes door het dragen van de autogordel: die schuurt over mijn t-shirt en daaronder over mijn broeksriem en jawel hoor: drie gaatjes per ritje.

Mw Schenk, 20-03-2012 13:04 #14
Het gaat hier om PAPIERvisjes en NIET om ZILVERvisjes. Zilvervisje kunnen weinig kwaad en als je zorgt dat de kraan niet meer lekt (dus het vochtprobleem is opgelost) gaan ze weg. PAPIERvisjes echter leven van CELLULOSE en kunnen behoorlijk wat schade aanrichten (o.a. aan kleding en papier). De namen van deze beestjes worden vaker verwisseld (ze lijken wel op elkaar qua uiterlijk).

Mw Schenk, 05-03-2012 08:07 #13
Reactie voor Inge,
Papiervisjes houden van dunne SYNTHETISCHE kleding of (dunne?) kleding van PLANTAARDIGE vezels, zoals bijv. ZIJDE. En textiel van viscose en/of elastan, dat is volgens mij ook dunne, synthetische textiel.

Moos, 12-10-2011 10:43 #12
Eten zilvervisjes nu wel of geen puur wollen kleding? Dat begrijp ik nl niet uit uw verhaaltje.

Inge Massot, 29-09-2011 20:20 #11
Ik heb sinds enige tijd ook dit probleem. Ondertussen heb ik alle kledingstukken met gaatjes erin (allemaal in de buikstreek), van mezelf en mijn man trouwens, apart gehangen, en hetgeen opvalt is dat alle kledingstukken in meerdere of mindere mate bestaan uit viscose en/of elastan. Ik meende dit op te lossen door alle deze kledingstukken te wassen op een "handwasprogramma" en in een wasnetje te steken, doch helaas, geen succes. Nochtans heb ik (althans voorlopig) nog geen problemen met katoenen kledingstukken, of jeans, … Zou het dan toch kunnen liggen aan de samenstelling van het textiel? Graag advies van een textielkenner?
P.S.: mijn wasmachine staat waterpas en mijn trommel vertoont geen scherpe kantjes

Mathijs, 06-09-2011 16:45 #10
Volgens een ervaren wasmachinemonteur kan de trommel vd machine de oorzaak zijn. Indien aan de buitenkant van de trommel een gaatje van de trommel niet perfect is afgebraamd, kan het stof eraan blijven haken met als gevolg een gaatje. Het stof wordt tot 15 mm door de gaatjes geperst gedurende het centrifugeren op hoog toerental. Ik test momenteel of centrifugeren op lagere snelheid voor mij de oplossing is.

Marelli, 18-07-2011 09:56 #9
Is er al gedacht aan de AUTOGORDEL…?
Ikzelf heb overal gaatjes in en heb me suf gedacht hierover.
Het MOET de autogordel zijn, kan niks anders bedenken.

Groet.

Gert van Mol, 16-07-2011 13:01 #8
Er zit blijkbaar een diertje IN de wasmachine die de gaatjes in t-shirts veroorzaakt, vreemd genoeg rond buikhoogte. Eenmaal de machine laten draaien op 90 graden om de zoveel weken zou het diertje doden. Wie voortdurend op een lagere temperatuur wast zou er last van blijven hebben.

Danny, 11-01-2011 12:08 #7
Ik denk een verklaring te hebben (iig in mijn geval) het is altijd rond de buikstreek, ik weet niet of het normaal is maar ik heb aan het eind van de dag altijd navel pluis :P Ik denk dat het pluis in mijn navel komt van het schuren van mijn shirt langs m'n buik en als er elke dag een bolletje pluis uit m'n navel komt tikt dit toch lekker aan:P Een beetje raar maar anders weet ik het ook echt niet op veel fora word roken genoemd maar dat zou bij shirts met polyester harde smelt randjes langs het gat achter laten toch?

Ellen, 11-10-2010 21:03 #6
Volgens mij zijn het tapijt kevers… :-(
in tegenstelling tot wat hun naam doet vermoeden zijn het heeeel kleine beestjes die larven achterlaten en die larven knagen een vezeltje door, waardoor na de wasbeurt een gaatje zichtbaar wordt… Check je andere kleding die op dezelfde stapel/schap lag ook maar… helaas, blij wordt je er niet van…

Irma, 18-04-2010 16:44 #5
Ook ik heb last van gaatjes, was spijkerbroeken al apart. Heb een wasmachiene met een softcare trommel dus daaar kan het niet aan liggen. Heb ook van alles al uitgeprobeert maar toch heb ik steeds weer een truitje waar gaatjes in zitten aanrecht kan niet heb vrij hoog aanrecht en de gaatje zitten veel lager.afgelopen week weer met een nieuw truitje en weer een klein gaatje erin ik word hier hopeloos van.De shirtjes gaan bij mijn nooit in de droger dus dat kan ook niet. Maar kan het aan het wasbolletje liggen?

Jet, 06-04-2010 22:37 #4
Het is mij ook een volkomen raadsel, heel frustrerend. Het kan niet door de wasmachine komen, want waarom altijd bij t-shirts op buikhoogte. Niet in broeken, ondergoed of overhemden. Ook ongedierte lijkt me om dezelfde reden onwaarschijnlijk. Ik heb ook m'n aanrecht, bureau (thuis en op m'n werk) gecontroleerd. Nergens iets scherps te vinden. Ook draag ik nooit een riem. Het moet toch te verklaren zijn? Wie o wie weet waarom?

Cogie, 28-12-2009 11:40 #3
Kunnen de gaatje door een wasmiddel komen? Reactie infoteur, 28-12-2009
In principe kan dat niet, tenzij je een agressief vlekkenmiddel direct op het wasgoed gebruikt. Bijvoorbeeld Vanish kan bij direct gebruik op fijne stoffen gaten geven. Van gewoon wasmiddel komen er geen gaten in kleding.

Willie, 09-10-2009 19:18 #2
Ik, mijn man en dochter hebben er ook last van. Ik vooral inderdaad rond de taille-hoogte. Mijn man had het laatst zelfs in een nieuw t-shirt. Motten kunnen het niet zijn heb in alle kosten mottenvangers hangen. Kwaliteit maakt volgens mij niets uit wij hebben het zelf in Pall Mall kleding toch niet echt het goedkoopste. Wie weet hoe en wat?

Zon_jeroen (infoteur), 23-09-2009 20:52 #1
Ik heb ook vele kleine gaatjes in mijn shirts. De rede hiervan is de wasmachine… Waarschijnlijk zit er een klein scherp puntje in de wasmachine :-( Reactie infoteur, 23-09-2009
Dat is vast heel frustrerend! En om nou een nieuwe wasmachine te gaan kopen. Misschien kun je de trommel helemaal afzoeken op een scherp randje of zoiets?

Infoteur: Ceetee
Gepubliceerd: 23-09-2009
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Reacties: 33
Schrijf mee!