InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Goedkope klusjesman? Die vindt u zo!

Goedkope klusjesman? Die vindt u zo!

Goedkope klusjesman? Die vindt u zo! Goedkope klusjesman, waar vindt u die? Klusjesmannen zijn er in alle soorten en maten. Van uitstekende vakmannen tot oplichters en beunhazen. En zelf bij erkende bedrijven kunnen de prijzen nog wel eens sterk wisselen. Als u zelf geen verstand heeft van de klus, loopt u bovendien meer risico om bedrogen te worden. Als u zelf niet klussen kunt en werk door een klusbedrijf moet laten doen, laat dan vooraf een paar offertes maken door verschillende bedrijven in uw regio. Schilder of timmerman nodig? Voordat u een klusjesman een klusje bij u thuis laat opknappen, doet u er goed aan om de reputatie van de klusjesman te controleren. Kent u de klusjesman bijvoorbeeld via een andere klusjesman dan loopt u de kans dat ze aan elkaar verdienen. Dat wil niet altijd zeggen dat de klusjesman ook daadwerkelijk goed of slecht werkt levert, maar in een maatschappij waar alles om winst maken draait, weet u al snel niet meer of de prijs die u betalen moet reëel is of dat u zoveel betaalt omdat de klusjesman zijn hypotheek betalen moet. U zoekt een goedkope klusjesman. Waar moet u op letten?

  • Let op of anderen u de klusjesman aanbevelen omdat hij goed werk geleverd heeft.
  • Vraag altijd om een offerte op papier zodat u precies weet wat u betalen gaat.
  • Let op meerkosten, voorrijkosten, en of de prijs in of exclusief materiaal en btw is.
  • Zorg ervoor dat u meerdere offertes laat maken voor een en dezelfde klus, zodat u de prijzen met elkaar kunt vergelijken.
  • Zorg dat u iets van de klus af weet zodat mensen u niet alles wijs kunnen maken. Zoek bijvoorbeeld op het internet eens naar de klus die gedaan moet worden en lees iets over de werkzaamheden en de tarieven, voordat u een klusjesman uitnodigt om de prijs op te laten nemen. Mogelijk vind u op die manier ook de juiste klusjesman.

Klusjesman voor elke klus

Voor elke klus heeft u een andere vakman nodig. Maar niet voor elke klus heeft u een vakman nodig. Dingen die u zelf kunt doen, zoals het binnenwerk schilderen, kunt u ook beter zelf doen als u weinig geld heeft. Klussen die gevaarlijk zijn kunt u beter uitbesteden. Als u een klusjesman bij een bedrijf inhuurt, bespreek dan vooraf wat de totaalprijs voor een klus zal zijn. Vraag ook naar het uurloon wat berekend wordt. Klusjesmannen die op uurprijs werken zijn meestal duurder dan wanneer u een offerte met vaste prijs laat opmaken. Als u een offerte laat maken, let dan op of alle kosten er bij inzitten, zoals btw, alle noodzakelijke materialen, totaalprijs voor de hele klus. Zorg ervoor dat er niet achteraf gezegd kan worden dat bepaald materialen er niet bij inbegrepen waren of dat er meer uren bijgekomen zijn. Let ook op de gebruikte kwaliteit van materialen, zoals houtsoorten en verfsoorten. Als u bijvoorbeeld de prijs van hardhout betaalt terwijl u grenen krijgt, betaalt u veel te veel. Het is ook mogelijk het materiaal zelf te kopen, maar dan moet u dit vooraf aangeven.

Klusjesman, zwart of wit betalen?

In de regel kent men allemaal de termen zwart en wit geld betalen. Wit werken betekent dat er legaal werk verricht wordt en dat er premies worden afgedragen. Zwart werk betekent dat er illegaal werk verricht wordt en dat er geen premies worden afgedragen. Zwart werk is over het algemeen goedkoper, maar het is verboden. Bovendien hebt u geen garantie op de werkzaamheden en u krijgt geen hulp als er iets fout gaat. Mocht de klusjesman iets overkomen, kunt u mogelijk aansprakelijk gesteld worden. Bij geschillen heeft u ook helemaal geen rechten. Het is dus om meerdere redenen af te raden om zwart werk te laten verrichten. Kunt u geen dure klusjesman betalen, vraag dan vrienden of een familielid om u te helpen. Vrienden en familie klussen in de regel gratis voor elkaar.

Gratis klusjesman, waar vindt u die?

Gratis klusjesmannen bestaan ook. Familieleden met gouden handen, vrienden en kennissen met ervaring kunnen vaak helpen klussen. Moet uw huis bijvoorbeeld geschilderd worden, organiseer dan een familie klusdag. Zorg dat u alles in huis heeft om van de dag een succes te maken. Verf, rollers, verfbakjes, afdekzeil, enzovoorts. Maak een mooie uitnodiging versierd met verfblikken en rollers. Zet in de uitnodiging dat iedereen uitgenodigd is om een dagje gezellig te helpen schilderen en dat de dag wordt afgesloten met een feestelijk maaltijd. Zo maakt u van een dagje klussen een gezellig feestje en de kans is groot dat uw huis aan het eind van de dag keurig geschilderd is.

Klussen ruilen

Een andere manier om aan een gratis klusjesman te komen is door het ruilen van klussen. Dit houdt in dat u een klus voor meneer of mevrouw A doet, terwijl meneer of mevrouw A een gratis klus in ruil voor u terug doet. Er bestaan zelfs websites die zich op klussen ruilen richten. Het is via die weg niet altijd even gemakkelijk om iemand te vinden die voor u een klus kan doen, behalve als u zelf klusser bent. U moet zelf iets kunnen bieden, niet elk beroep is daar geschikt voor.

Goedkope klusjesman

Goedkope klusjesman vindt u door prijzen met elkaar te vergelijken. Ook via online advertenties of advertenties in buurtkranten kunt u een klusjesman treffen die niet te duur is omdat het bedrijf nog opgebouwd moet worden. Laat vooraf altijd een offerte maken en laat meerdere offertes maken zodat u kunt vergelijken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Poolse Klussers & Wettelijke RegelsPoolse Klussers & Wettelijke RegelsDe wettelijke regels zijn per 1 maart 2007 versoepeld voor werknemers (klussers, bouwvakkers etc.) uit de nieuwe EU-lids…
Welk gereedschap heb je nodig als beginnende klusser?Welk gereedschap heb je nodig als beginnende klusser?Als je pas begint met klussen, welk gereedschap heb je dan nodig om je gereedschapskist mee te vullen? Als je zelf klusj…
Doe het zelf met twee linkerhandenDoe het zelf met twee linkerhandenLeken kunnen zonder al te grote problemen de meeste klussen uitvoeren die zich in en om het huis aandienen: het schilder…
Bij warm weer beter niet schilderenBij warm weer beter niet schilderenDe klusser die in volle zomer zijn huis wil schilderen, kan maar beter niet al te ijverig zijn. Want verf is gevoelig vo…
Klussenbedrijf in plaats van doe-het-zelverKlussenbedrijf in plaats van doe-het-zelverKlussen is voor velen een leuke hobby en voor anderen een noodzakelijk kwaad. Maar ook hobbyisten moeten wel eens erkenn…

Reageer op het artikel "Goedkope klusjesman? Die vindt u zo!"

Infoteur: Kisses
Laatste update: 09-06-2018
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Special: Huis opknappen
Schrijf mee!