InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Hoe besparen op energiekosten

Hoe besparen op energiekosten

Hoe besparen op energiekosten Stijgende energiekosten slaan een groot gat in menig huishoudbudget. Maar 30 tot 50 procent besparen op de energiekosten in een huishouden, is met enkele simpele tips te realiseren. Men moet alleen weten hoe.

Besparen in plaats van betalen

Om in verband met stijgende energieprijzen het energieverbruik in de huishouding te verminderen, hoeft men niet per se af te zien van het gebruikelijke comfort. Energiemaatschappijen helpen de consument bij het zoeken naar mogelijkheden om energie te besparen. De nadruk ligt daarbij op de huishoudelijke apparaten. Vooral oudere koelkasten, wasmachines en fornuizen zijn ware stroomvreters. Indien burgers advies inwinnen bij hun energiemaatschappij, kan die soms van dienst zijn met verbruiksmeters. Die worden dan tussen het stopcontact en het huishoudelijk apparaat geplaatst en bepalen het exacte stroomverbruik.

Een isolatiesubsidie van 20 % moet dubbel glas en woningisolatie voor de particulier weer attractief maken. Maar bij het grote publiek zijn de bijzonderheden van deze nieuwe subsidieregeling, die vanaf 1 juli 2009 geldt, niet altijd bekend.

Zelf het verbruik berekenen

Om bewuster met elektriciteit om te gaan, kunt u het stroomverbruik ook zelf berekenen. Op elk apparaat staat (meestal aan de achterzijde) het vermogen in watt (W). Vermenigvuldig de waarde met de dagelijkse bedrijfsduur (h) en het aantal gebruiksdagen in het jaar (of 365) en deel dat door 1000: de uitkomst is het jaarlijkse kilowatt-uurverbruik. Een kilowattuur (kWh) kost ongeveer 20 cent.

Huishoudelijke apparaten

Veel "kleine helpers” in de keuken zijn eigenlijk overbodig, zoals de elektrische blikopener of de elektrische eierkoker. Zinvoller zijn dan koffiezetapparaten en warmwaterkokers.

Koelkast

De optimale temperatuur ligt bij zeven graden. Elke graad koeler verbruikt extra stroom. Als u over een diepvriezer beschikt, zie dan af van een vriesvak in de koelkast. U kunt daardoor tot 20 procent energie besparen. Hoe meer sterren het vriesvak heeft, hoe hoger het energieverbruik is. Een twee-sterren koelkast verbruikt tot 20 procent meer elektriciteit dan een even grote koelkast zonder vriesvak. Het apparaat moet regelmatig ontdooid worden, bij een ijslaag vanaf een centimeter stijgen de energiekosten onnodig. Ook het uitschakelen tijdens de vakantie loont zich.

Diepvriezer

Een temperatuur van minus 18 graden volstaat. Vrieskisten verbruiken door hun betere isolatie en een gunstiger ontwerp ongeveer 20 procent minder elektriciteit dan vrieskasten. Ze moeten minimaal voor twee derde gevuld zijn, zodat het loont om ze het hele jaar ingeschakeld te hebben. Als de vriezer half leeg is, moet deze na opening elke keer opnieuw een grote hoeveelheid lucht koelen. En één groot apparaat bespaart meer energie dan twee kleine. Koelkasten en diepvriezers moeten niet naast een verwarmingsbron staan; Hoe lager de omgevingstemperatuur, hoe lager het stroomverbruik.

Vaatwasser

Afwassen met de hand ontziet dan wel uw mooie glazen, maar het kost stroom, water en tijd. Terwijl u voor 140 serviesdelen 40 liter water en twee kilowattuur elektriciteit verbruikt, verbruikt uw vaatwasser slechts 10 liter water en 1,05 kilowattuur elektriciteit. Laad u de machine steeds geheel vol, spoel het servies niet voor, en gebruik het 50-gradenprogramma. Dit spaart ten opzichte van het 60-gradenprogramma 30 procent stroom.

Wasmachine

Zonder voorwas verbruikt uw wasmachine tot 20 procent minder elektriciteit en water. Ben zuinig met de temperatuur: kookwas vergt tot twee keer zoveel energie als wassen bij 60 graden. Voor normaal vervuilde was volstaat het 30– of 40-gradenprogramma. Doe uw wasmachine altijd geheel vol. Het energiebesparende programma vermindert uw energieverbruik tot 40 procent. Ook bij het drogen kunt u veel voor het milieu doen: een waslijn in de zon is de beste droger. Een vierkoppig gezin bespaart daardoor 480 kilowattuur elektriciteit per jaar - ongeveer 100 euro!

TV en geluidsinstallatie

Gun uw apparatuur eens een pauze, want ook in de stand-by-stand verbruikt deze stroom. In een huishouden van vier personen worden op die manier meer dan 600 kilowattuur aan elektriciteit verspild, wat meer dan 120 euro kost. Daarom liever uitschakelen of meteen de stekker uittrekken.

Verwarming

70 Procent van het energieverbruik in particuliere huishoudens gaat op aan verwarming. Verlaging van de temperatuur met één graad kan, afhankelijk van de bouwaard, tot 21 procent energie besparen. De optimale temperatuur is 20 graden in leefruimten, evenals in de badkamer. In de slaapkamer volstaat 16-17 graden. Houdt de deuren tussen de verschillend verwarmde ruimtes gesloten. Schakel de verwarming overdag niet uit, want een voortdurend opnieuw opwarmen en weer afkoelen kost energie. Plaats of hang niets voor de verwarming en laat de warmte niet door het raam verdwijnen: vijf tot tien minuten luchten is nuttiger dan permanent het venster in de kiepstand.

Waterverbruik

Liever douchen in plaats van baden! Voor een vol bad (140 tot 180 liter) verbruiken we drie keer zoveel water en energie als voor vijf minuten douchen met een normale waterstraal. Laat het water niet onnodig lopen. Draait u bijvoorbeeld bij het tandenpoetsen de kraan dicht. Mengkranen besparen energie, omdat de watertemperatuur zich sneller laat regelen dan met twee kranen.

Verlichting

Feestverlichting is uit den boze. Breng de lampen daar aan waar ze nodig zijn, bijvoorbeeld boven eettafel of bureau. Heldere of reflecterende lampenkappen hebben minder energie nodig. Ook lichte wanden helpen om energie te sparen: zo weerkaatst een witte gladde muur ongeveer 80 procent van het licht, een donkergroene daarentegen slechts 15 procent. Spaarlampen zijn weliswaar duurder in aanschaf dan conventionele gloeilampen, maar ze verbruiken slechts een vijfde van de elektriciteit. En dat bespaart harde euro’s. Ofschoon halogeenlampen tweemaal zo helder licht verspreiden als gewone gloeilampen en daarbij niet meer stroom verbruiken, zijn het geen spaarlampen.

Besparingstips die de wereld redden

Milieubescherming hoeft niet duur te zijn. Sterker nog, het kan zelfs geld opleveren. Meer weten, lees dan deze eenvoudige bespaartips die ook het milieu sparen.
Gerelateerde artikelen
Energieverbruik is gemakkelijk in de gaten te houdenEnergieverbruik is gemakkelijk in de gaten te houdenDe energierekening is in elk huishouden een grote en maandelijks terugkerende kostenpost. De komst van spaarlampen en en…
Wat kost een huishoudelijk apparaat aan stroom?Wat kost een huishoudelijk apparaat aan stroom?Een laag stroomverbruik van apparaten wordt steeds belangrijker. Zuinige apparaten besparen namelijk in de portemonnee e…
Investeren om energie te besparenInvesteren om energie te besparenOp uitgaven aan energie kunt u maandelijks veel geld besparen. Dit kunt u doen door te investeren in energiezuinige prod…
Elektrische apparaten en label, EnergieWeter en meterElektrische apparaten en label, EnergieWeter en meterEen gemiddeld huishouden gebruikt per jaar ongeveer 3.500 kWh elektriciteit. Daar valt vaak op te bezuinigen. Dat begint…
EnergieverbruiksmeterStijgende energieprijzen kunnen een uitdaging zijn om te besparen op uw elektriciteitsrekening. Hiervoor moet u zich wel…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Hoe besparen op energiekosten"

Reacties

Esther, 11-03-2010 12:57 #3
Zuinig met enrgie zijn is natuurlijk het bese. Maar in mijn geval met drie kinderen en een huis uit 1930 is dat toch best moeilijk. Ben daarom 3 jaar gelden overgestapt naar de nederlandse Energie maatschappij. 3 jaar achter elkaar geld terug bij mijn eindafrekening.

Serkozy (infoteur), 11-02-2009 22:55 #2
Kan daar inderdaad weinig tegen inbrengen Srag. ;)

Srag, 10-02-2009 01:48 #1
Hahaha, bij de laatste tip haak ik even af.
1) ik ga niet in een spierwitte operatiekamer leven.
2) spaarlampen en ( nog steeds ) veel ledlampen zijn kil., en men wil toch wel warmte en gezelligheid.

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 15-04-2013
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Reacties: 3
Schrijf mee!