Ontrommel je huis
Wie kent het niet, je trekt een kastdeur op en treft een puinhoop aan die zich net niet (of net wel) over jou uitstort. Hetgeen je nodig hebt is uiteraard niet te vinden, wel tref je een heleboel dingen aan waarvan je niet eens meer wist dat je ze had. Tijd dus om eens ernstig op te ruimen, want een opgeruimd huis creëert een opgeruimde geest. Maar hoe pak je dat nou het beste aan.
Ga voorbij aan het hamstergedrag
Vele mensen onder ons bewaren dingen omdat ze misschien nog wel eens van pas kunnen komen. Kasten kunnen zich behoorlijk vullen met een groot aantal prullaria die misschien ooit nog wel eens van pas kunnen komen. Echter dingen die je langer dan een jaar niet gebruikt zul je waarschijnlijk nooit meer gaan gebruiken. Al was het alleen maar omdat je op het moment dat je ze kunt gebruiken, niet meer weet dat je ze nog had. Elk artikel wat je in je hand hebt zul je direct moeten beoordelen op bruikbaarheid, twijfel je ook maar een seconde (precies de tijd die nodig is om een excuus te bedenken om het toch te bewaren) dan zegt dit eigenlijk al genoeg. Het betreffende artikel kan weg. Voor de mensen met echt hamstergedrag is het soms gemakkelijker met meerdere personen tegelijk op te ruimen. Vaak is een ander toch kritischer over hetgeen je wilt bewaren waardoor het eenvoudiger kan worden iets weg te gooien.
Ga ruimte voor ruimte te werk
Dit kan zijn kamer voor kamer maar ook kast voor kast. Ruim eerst de gehele ruimte uit. Houd een paar dozen bij de hand en sorteer elk item dat je uit de ruimte haalt direct in een doos. Zo krijg je dozen voor weg te gooien spullen, spullen die wellicht nog verkocht kunnen worden of door de kringloopwinkel kunnen worden gebruikt en natuurlijk de doos voor dingen die je echt wilt bewaren.
Geef alle spullen die je wilt bewaren een vaste plaats
Als een ruimte is uitgeruimd kan deze opnieuw worden ingeruimd. Neem de doos met dingen die je wilt bewaren en kijk nog een kritisch of alles wel thuis hoort in de ruimte die je net hebt leeggemaakt, wellicht is het toch handiger bepaalde spullen naar een andere ruimte te verbannen. Voor de spullen die wel in de uitgeruimde ruimte thuis horen is het verstandig ze allemaal een vaste plaats te geven. Hiervoor kun je natuurlijk de nodige mandjes, opbergdozen, lade-indelers en andere ruimtebespaarders gebruiken. Op het moment dat alles een vaste plaats heeft is het eenvoudiger dingen na gebruik ook terug te leggen op een vaste plaats. Hierdoor wordt de kans verkleind dat je na een jaar wederom dezelfde opruimactie moet uitvoeren.
Spullen waarmee je een emotionele band hebt
Natuurlijk hoef je deze spullen, ook al gebruik je ze niet, klakkeloos weg te gooien. De meeste mensen hebben dit soort zaken op zolder of in de berging staan. Beperkt je echter wel tot een maximale hoeveelheid ruimte die je hiervoor mag gebruiken, hierdoor zul je de spullen beter sorteren.
De keuken
Begin met het weggooien van al het dubbele keukengerei, weggeven aan de kringloopwinkel is natuurlijk ook een optie. Het is nergens voor nodig van alles twee achter de hand te houden, hoe vaak dient u 2 verschillende soepen op ? Waarschijnlijk nooit dus de 2e soeplepel kan verdwijnen. Ga hierna na welk keukengerei u feitelijk niet gebruikt. Indien u nog twijfelt over deze categorie kunt u een doos nemen waarin u het twijfelgerei stalt. Indien u een bepaald item binnen een maand gebruikt kunt u het uit de doos halen en op een juiste plaats opbergen. Alles wat na een maand nog in de doos zit is overbodig en kan weg.
Bewaar alles wat u vaak nodig heeft in een denkbeeldige driehoek tussen uw koelkast, uw spoelbak en uw fornuis. Zo heeft u de belangrijke zaken altijd bij de hand en kunt u sneller werken.
Alle overige zaken kunt u buiten deze denkbeeldige driehoek plaatsen. U kunt hierbij denken aan alle apparaten die u heeft. Ga ook hiervan na wat u echt nodig heeft. Het elektrische mes gebruikt uw waarschijnlijk nooit en dat snijden lukt ook met een goed mes. Ook de sapcentrifuge of de broodmachine die u weinig gebruikt zou u kunnen verbannen naar de bovenste planken of de bijkeuken. Zorg er in ieder geval voor dat het aanrecht leeg blijft.
Tenslotte zult u ook uw voorraad nog eens moeten doornemen. Alles wat over datum is kan direct weg. Zet deze dingen in een doos en kijk hier later nog een kritisch naar. Waarom kocht u het en waarom is het niet gebruikt. Het kan u in de toekomst een hoop geld spelen als u zich hiervan bewust wordt. Bij het terugzetten van de overgebleven voorraden is het verstandig de voorraad die het eerst op moet vooraan in uw kast te zetten zodat u deze wat vaker ziet en dus eerder zult gebruiken.
Uw bureau
Verwijder eerst alle dingen die er niet thuis horen, folders, catalogi, oude kranten en oude enveloppen kunt u direct in de oud papierbak gooien. Hierdoor komt er meestal al veel ruimte vrij. Indien een bepaald artikel toch nog wilt bewaren om het later na te lezen is het niet nodig het hele tijdschrift te bewaren. Stop alleen het artikel in een knipselmap of scan het en bewaar het digitaal. Het bespaart u de nodige ruimte en het zoekt, mits goed geordend opgeslagen, later een hoop zoekwerk.
Het overige papierwerk kunt u indelen in categorieën en op deze manier opbergen in ordners. Probeer dit bij te houden en werk uw post en rekeningen zoveel mogelijk direct weg of reserveer hiervoor eens per week tijd.
Alle overige zaken in uw bureau kunt u het beste opbergen op een vaste plaats, hierdoor zijn ze eenvoudig te vinden en is het opruimen gemakkelijker.
De garage en de zolder
Aan elke opbergruimte zit een limiet, ook hier zult u zich dus moeten realiseren dat de ruimte beperkt is en dat u niet alles eindeloos kunt en hoeft te bewaren. Orden alles in dozen, opbergkratten aan haakjes en op planken. De vloer is geen aangewezen plaats, door spullen op de vloer te plaatsen verliest u snel het overzicht en vaak breidt zich de opslagplaats op de vloer als een olievlek uit waardoor er alsnog een puinhoop ontstaat.
Orden alle spullen zoveel mogelijk dus kerstspullen bij kerstspullen, klusmateriaal bij overige klusmaterialen en kampeerspullen op de afdeling kamperen. Label de dozen zoveel mogelijk zodat u in een oogopslag kunt zien waar u iets heeft opgeborgen.
Daarbij is het gemakkelijk een plattegrond te maken van deze opbergruimten. U kunt dan, zonder u zich tussen de dozen te begeven nagaan waar iets is en u wordt nog eens met uw neus op de feiten gedrukt. Heeft u al die opslagruimte nu echt nodig ?
De badkamer
Ook hier is het belangrijk eens goed te kijken naar de inhoud van uw badkamer, te beginnen bij de cosmetische producten. Gooi ook hier alles weg waarvan de uiterste houdbaarheidsdatum is verstreken of welke u niet meer gebruikt. Maak vervolgens een ruimte waar u deze zaken wilt gaan bewaren, een plank of nog liever een kastje. Dit voorkomt dat u binnen de kortste tijd weer een groot aantal impulsaankopen doet, ze passen immers niet meer in de daarvoor bestemde ruimte.
Orden de spullen ook nog eens binnen de ruimte, tandpasta bij tandverzorgingsproducten, crème bij crème en zomerspullen als zonnebrandcrème, after sun en anti muggen spray vriendelijk naast elkaar.
De kledingkast
Voor velen van ons het grootste struikelblok. Uit onderzoek blijkt dat je maar twintig procent van de kleding uit je kast echt draagt. Een hoop van je kleding kan dus echt weg. Ook hier geldt dat alles dat je langer dan een jaar niet gedragen hebt rijp is voor de kledingbak, dit kan dus direct verwijderd worden. Mocht je nog twijfelen hang dan eens alle kledinghangers in dezelfde richting. Indien je iets een gedragen hebt hang je de hanger in de tegenovergestelde richting. Zo kun je na verloop van tijd precies zien wat je wel en niet draagt en de niet gedragen kleding verder uitsorteren.
Alle kleding die je toch wilt bewaren maar niet draagt, zoals bijvoorbeeld je trouwjurk, hoeft natuurlijk niet weg. Het is wel verstandig om deze te verbannen naar de zolder zodat je kledingkast overzichtelijk blijft. De vraag wat je vandaag aanmoet wordt een stuk eenvoudiger indien alle kleding in je kledingkast zichtbaar is, past en direct draagbaar is.
Als je kledingcollectie of de ruimte in je kast het toelaten is het verstandig een onderscheid te maken tussen zomer en winterkleding. Is die ruimte niet aanwezig dan houdt je meer overzicht door de winterkleding in de zomer op te bergen en vice versa.
Overige tips
- Laat de spullen die je weg wilt gooien, zoals kleding, prullaria of papieren, niet te lang staan. Voordat je het weet kijk je erin en begin je weer te twijfelen. Opruimen is een kwestie van eenmalig knopen doorhakken.
- Gooi je dingen niet zomaar lukraak in talloze dozen en mandjes. Organiseer en deel alles in, het liefst voorzien van labels. Hiermee voorkom je dat je na het opruimen alsnog een chaos hebt, deze chaos zal in de loop van de tijd alleen maar groter worden
- Maak het opruimen leuk, op deze manier zullen ook kinderen meehelpen met het opruimen. Ruim de kinderkamers echter ook eens rigoureus op zonder dat de kinderen erbij zijn. Dan haal je er vuilniszakken met spullen uit die ze niet eens missen. Het 'educatieve' opruimen doe je dan alsnog samen met de kinderen. Hierdoor leren zij ook beter sorteren en zal ook hun ruimte in het vervolg opgeruimder zijn.
- Laat het idee los dat je huis altijd perfect opgeruimd en schoon moet zijn. Je doet wat je kunt, beetje bij beetje en stapje voor stapje. Volmaakt wordt het nooit.
- Lukt het na al deze tips nog niet een knopen door te hakken dan bestaat de mogelijkheid om een professionele opruimer in te schakelen die samen met u kan bepalen wat er moet gebeuren en met u de actie onderneemt.