InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Hoe inbreken, en hoe voorkom je dat er ingebroken wordt

Hoe inbreken, en hoe voorkom je dat er ingebroken wordt

Een inbreker heeft maximaal 5 minuten nodig om een goede kraak te zetten. Hier een aantal stappen die een inbreker neemt met de acties die je zelf kunt uitvoeren om inbrekers tegen te houden.

Stap 1

Eerst doen ze een grondige inspectie van de locatie. Inbrekers houden ervan als er veel groen om het huis is. Hier zijn ze dan niet zo zichtbaar en heeft de inbreker zijn privacy en kan hij in alle rust zijn gang gaan. Meestal weten ze van te voren al wat ze hebben willen. Het zijn vaak dingen die nu populair zijn zoals een flat screen tv, laptop enz.

Stap 2

Inbrekers houden niet van onverwacht gezeldschap en zullen dus altijd eerst aanbellen zodat ze er zeker van zijn dat er niemand thuis is. Als er onverwacht toch iemand open doet hebben ze alltijd wel een smoes klaar. Bv: is men Jansen thuis ( die woont daar natuurlijk niet) of vertellen over een vage collecte. Op deze manier komen ze zonder zich al te veel verdacht te maken weer weg.

Stap 3

Niemand thuis, dan komt het gereedschap ( meestal een schroevendraaier, rubber hamertje, waterpomptang en een wig) en de handschoenen te voorschijn, ze willen natuurlijk geen sporen achterlaten. Na de inbraak zorgen ze dat ze zich van de spullen die ze droegen af komen. De beste manier is verbranden, dit wordt nooit meer teruggevonden.

Stap 4

Ze proberen naar binnen te komen zonder al te veel lawaai te maken. Dit kan gebeuren om met een wig door de brievenbus te hengelen en zo de deurklink open te maken. Als er ergens op de eerste verdieping een raam open staat zoeken ze natuurlijk een trap of iets anders waar ze op kunnen staan. Ze kunnen ook via de regenpijn of klimop naar boven komen. Zelfs met een plastic pas is het mogelijk om een deur te openen.

Stap 5

Als bij binnenkomst een hond aanwezig blijkt te zijn moeten ze die eerst ook nog afleiden. Dit is vaak niet moeilijk want de meeste honden zijn blij met wat aandacht. Geef ze een koekje en ze wijzen je bijna de weg door het huis. Er zijn niet veel huizen waar een valse pitbull zit te wachten.

Stap 6

Om pottekijkers te weren trekken ze eerst wat gordijnen dicht. Zo worden ze ook niet meteen gezien als de bewoners onverwacht thuiskomen. Ook bricaderen ze vaak de voordeur zodat ze tijd hebben om weg te komen als de bewoners onverwacht thuiskomen. Ook zorgen ze dat ze als eerst de vluchtrit uitgestippeld hebben en zorgen ze dat de achterdeur in ieder geval van het slot is.

Stap 7

Een inbreker heeft niet veel tijd, en probeert zo snel mogelijk de spullen te verzamelen waarvoor hij kwam en zet ze op een centraal punt in de vluctroute. mensen bewaren kostbre spullen altijd op een plaats die algemeen bekend is. Sieraden in het nachtkastje of badkamerkastje, geld ligt vaak achter in een kledingkast of onder het matras. Zo zijn er nog meer standaarplekjes waar mensen uit gewoonte hun spullen bewaren.

Stap 8

Om de buit mee naar huis te nemen hebben ze nog iets nodig om het te vervoeren. Ze nemen nooit een tas of koffer mee. Ze gaan het zolder op om daar een tas of koffer te pakken, doen daar de gestolen spullen in en lopen het huis uit. Om dingen zoals tv, laptop wordt vaak nog een laken uit de kast getrokken om het er in te wikkelen zodat het niet beschadigd.

Stap 9

Op het laatst zullen ze nog op zoek gaan naar rondslingerende post. Waar gegevens, bankgegevens en rondslingerende pasjes of paspoorten. Ze kunnen makkelijk op andermans naam creditkaarts aanvragen of uit catalogussen bestellen.

Stap 10

Nu moeten ze nog weg. Vaak hangt er in de keuken of hal een rekje met de sleutels. Als er een autosleutel tussenhangt hebben ze hun vluchtvoertuig gevonden. Zelfs als de auto ergens in de straat staat komen ze gauw genoeg achter welke het is omdat aan bijna elke autosleutel het automerksleutelhanger hangt.

Hoe voorkom je een inbraak

  • Zorg dat je huis bewoont lijkt. Zet een glas water op tafel ( in het zicht) zo lijkt het alsof er iemand thuis is als je op vakantie bent. Zet ook verder geen waardevolle spullen in het zicht. Zoek unieke bewaarplekjes in huis om je waardevolle spullen te bewaren. Dus geen geld onder je matras maar bv tussen de pannen in de keukenkast. En spreek ook niet je antwoordapparaat in dat je even op vakantie bent.
  • Als iemand aanbelt met een vaag verhaal over een persoon die hij zoekt of een vage collecte, wees dan erg op je hoede en informeer evt de politie.
  • Een inbreker heeft niet veel tijd dus maak het hem zo moeilijk mogelijk. gebruikt goede sloten en doe deuren op het nachtslot, op deze manier wordt het hengelen naar de klink niet mogelijk. Plaats een plaat voor de opening van de brievenbus, dan kunnen ze via die kant niet meer binnen komen en hang een postvak buiten neer.
  • Zet dievenklauwen op de ramen, ze voorkomen dat de schroeven er niet uitgewipt kunnen worden met een schroevendraaier.
  • Plaats een anti inbraakstrip bij de sluitnaat van de deur, zo is het binnendringen met pasjes niet meer mogelijk.
  • Ruim ladders en kliko's altijd op of leg ze vast zodat ze dit niet gebruiken kunnen om op de bovenverdieping naar binnen te gaan.
  • Zorg ook voor goede verlichting bij de deuren. Inbrekers staan niet graag in het volle licht.
  • Tot slot kun je je regenbuis ook nog insmeren met een speciaal vet zodat de buis spekglad wordt.
© 2008 - 2019 Mirjam, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het beveiligen van je huis tegen inbrekers: tips en trucsHet beveiligen van je huis tegen inbrekers: tips en trucsJaarlijks worden er in België zo'n 78.000 inbraken gemeld bij de politie. Dit komt neer op ongeveer 200 inbraken per dag…
Hoe kunt u de kans op inbrekers verkleinen?Hoe kunt u de kans op inbrekers verkleinen?Het is één van de grootste nachtmerries van ieder mens, een inbreker in uw huis. Hoewel u nooit 100% kunt voorkomen dat…
Autodiefstal: tips tegen diefstal en inbraak van je wagenAutodiefstal: tips tegen diefstal en inbraak van je wagenDiefstal van en inbraak in wagens zijn fenomenen die vrij vaak voorkomen en niet zo makkelijk te vermijden zijn. Als je…
Inbraak: hoe groot is het risico op inbraak in je woning?Inbraak: hoe groot is het risico op inbraak in je woning?Wanneer de dagen korter en donkerder worden neemt de kans op inbraak toe. Veel mensen maken zich dan ook zorgen over de…
Tijdens de vakantie slaan inbrekers hun slag in uw huisTijdens de vakantie slaan inbrekers hun slag in uw huisVakantietijd is spitsuur voor inbrekers, ze struinen straten en internet af om te zien of er mensen op vakantie zijn. We…

Reageer op het artikel "Hoe inbreken, en hoe voorkom je dat er ingebroken wordt"

Reacties

Schrijvelaar (infoteur), 16-12-2016 10:41 #2
"Als bij binnenkomst een hond aanwezig blijkt te zijn moeten ze die eerst ook nog afleiden. Dit is vaak niet moeilijk want de meeste honden zijn blij met wat aandacht. Geef ze een koekje en ze wijzen je bijna de weg door het huis. Er zijn niet veel huizen waar een valse pitbull zit te wachten."
Maar ook niet veel huizen waar een vriendelijke Labrador kwispelend zit te wachten. De meeste honden die ik ken, gaan toch echt wel blaffen als er iemand binnen probeert te komen. Mijn hond is bepaald geen pitbull maar als er iets verdachts bij de voor- of achterdeur gebeurt, is de hele straat wakker. En dat geldt voor de meeste honden. Auteur heeft vast zelf geen hond :-)

Vandenbergen, 14-11-2008 20:10 #1
Weet je wat ik mij altijd afvraag, waarom inbrekers nooit een glassnijder gebruikt om een heel groot gat uit de venster te snijden en dan langs de venster binnen te komen.

Binnen 4 minuten heb je een dubbelglas venster uit gesneden.Je snijd het eerste glas uit en neem het glas weg met een glazen zuiger, dan snijd je het twee glas iets kleiner dan het eerste glas en neem je het twee glas uit de venster met een glazen zuiger. Nu kun je gemakkelijk binnen gaan.

Tweede vraag die ik mij altijd afvraag. Een pc achterdeur met 1/3 glas vanboven kun je heel gemakkelijk met een hammer van ca 10kg de onderkant van deur eruit slaan, want dat is een hout te plaat en daar pc op gezet.

Nu heb ik een vraag? Wat is nu het beste alarm. Een draadloze alarm of een alarm die bestaat uit draad. Kan een goede inbreker het draadloze alarm uitschakelen met een zelf gemaakt hf of is dat niet waar?

Infoteur: Mirjam
Gepubliceerd: 07-08-2008
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Reacties: 2
Schrijf mee!