InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Lekkage in uw woning door de buren… en dan

Lekkage in uw woning door de buren… en dan

U komt op een middag thuis van uw werkzaamheden en treft een kleine ravage in uw woning aan, er is waterschade ontstaan. Even denkt u dat de oorzaak in uw eigen woning te vinden is maar al snel blijkt dat de oorzaak bij de buren ligt. Wat moet u in een dergelijk geval doen en hoe kunt u het beste handelen om uw rechten veilig te stellen.

Ga op zoek naar de exacte oorzaak van de schade

Voor de een lijkt dit op het intrappen van een open deur, voor de ander is dit wellicht wat ver gezocht. Toch is het van belang om zo vlug mogelijk de exacte oorzaak van de schade te achterhalen. Is het een waterleiding van uw buren welke de overlast veroorzaakt, een kapotte wasmachine of een dakgoot. U zult dus in overleg met uw buren moeten treden en eventueel een deskundige laten inschakelen om de oorzaak te achterhalen. Zonder deze oorzaak zal het voor u letterlijk een kwestie worden van blijven dweilen met de kraan open. Bovendien is de oorzaak van belang voor de verdere stappen welke u kunt ondernemen.

Indien de oorzaak van de schade niet een twee drie te achterhalen is kunt u nog overwegen een lekdetectie te laten verrichten. Meer informatie over dit onderwerp vind u hier.

Neem contact op met uw eigen verzekeraar

Met de oorzaak van de schade kunt u contact opnemen met uw eigen opstal- en inboedelverzekeraar. Deze zullen doorgaans de meeste schade welke ontstaat door water afkomstig van uw buren voldoen, de oorzaak is bij deze melding van groot belang. Indien noodzakelijk zal uw verzekeraar een expert inschakelen om de omvang van de schade vast te stellen en zal uw verzekeraar de schade verhalen op de aansprakelijke derde indien dit mogelijk is. U hoeft hiervoor dus zelf geen nadere actie te ondernemen.

Het grootste voordeel voor u indien u uw eigen verzekeraar aanspreekt is dat u doorga ans recht heeft op een vergoeding van de schade op basis van nieuwwaarde. Indien u de schade zou melden bij de aansprakelijkheidsverzekeraar van uw buren zou u slechts recht hebben op een vergoeding op basis van dagwaarde. Naast het feit dat u door te melden aan de aansprakelijkheidsverzekeraar van de buren meer werk zult moeten verrichten kunt u er ook nog eens behoorlijk financieel bij inspringen.

Indien u zelf niet verzekerd bent of uw eigen verzekering niet uitkeert

Mocht uw verzekeraar gemotiveerd aangeven dat u zelf niet verzekerd bent tegen deze vorm van waterschade dan zult u alsnog de buren aansprakelijk moeten stellen voor het ontstaan van de schade. Dit kan door middel van een kort schrijven waarin u omschrijft wat er is gebeurt, welke schade er is ontstaan en dat u de buren hiervoor aansprakelijk stelt. Uw buren kunnen hierop hun aansprakelijkheidsverzekeraar voor particulieren inschakelen. Indien de lekkage is veroorzaakt doordat uw buren een en ander hebben laten verbouwen en bij deze verbouwing niet alles correct is aangesloten dan bestaat voor u ook de mogelijkheid de persoon die verbouwde aansprakelijk te stellen.

Hebben de buren onverhoopt geen aansprakelijkheidsverzekering of willen zij de schade hier niet indienen omdat zij menen dat zij niet aansprakelijk zijn voor de schade die u heeft opgelopen, dan is het verstandig uw rechtsbijstandverzekering voor particulieren in te schakelen. Deze kan voor u de nodige stappen ondernemen. Beschikt u niet over een dergelijke verzekeringen maar bracht u uw verzekeringen wel onder bij een tussenpersoon dan kunt u proberen of zij u kunnen helpen bij de oplossing van dit geschil. Mocht u ook geen assurantietussenpersoon hebben dan kan wellicht het juridisch loket nog bijstand verlenen of u in ieder geval raden in de nader te ondernemen stappen.

Het is in geen geval verstandig de schade te laten herstellen voordat uw eigen verzekeraar, of de verzekeraar van de tegenpartij hiervoor toestemming heeft gegeven. Hierdoor bestaat de mogelijkheid dat achteraf niet meer valt na te gaan of de door u opgegeven kosten van het herstel ook inderdaad redelijk zijn en dat u alsnog niet uw volledige schade vergoed krijgt.
Gerelateerde artikelen
Woonverzekering: Inboedel-, opstal- of woonhuisverzekeringWat zijn woonverzekeringen? Met een zogenaamde woonhuisverzekering, ook wel opstalverzekering genoemd, verzeker je jezel…
Welke verzekering dekt waterschade?Welke verzekering dekt waterschade?Waterschade is een veel voorkomend probleem en kan verschillende oorzaken hebben. Zo kan er lekkage ontstaan na een rege…
Lekdetectie, de manier op lekkages op te sporenMisschien heeft u het wel eens meegemaakt, plotseling ziet u een natte plek op uw muur of uw plafond, u heeft lekkage. P…
Verzekeringen huis: Welke verzekeringen heb je echt nodig?Wonen in een eigen huis of huurhuis is niet zonder risico. Het is dan ook belangrijk om je goed te verzekeren tegen even…
Vocht in huis: Tips voor oplossen van vochtproblemenVocht in huis: Tips voor oplossen van vochtproblemenVocht in huis is natuurlijk een vervelend probleem, want lekkage of een te vochtig huis zorgen voor schade en waardeverm…

Reageer op het artikel "Lekkage in uw woning door de buren… en dan"

Reacties

A. Massen, 10-04-2013 22:33 #4
De buurman loost zijn regenwater op mijn aanbouw nu scheuren bij ons de muren wat kan ik daar aan doen?

Mo, 20-08-2012 16:18 #3
Goedendag heb een vraag ben nu al maanden aan het wachten om mijn muur te laten drogen dat veroorzaakt is door de buurman zijn douche omdat dit een app is die ik verhuur heb ik nu geen huurder meer maar nu lijd ik aan een inkomstenverlies en alle herstellingen dat ik al gedaan heb op mijn kosten is zoals de muur opnieuw behangen mijn werkuren alleen nog die muur die vochtig is moet nog gedaan worden waar heb ik als verzekerde allemaal recht op?

Verstraten, 14-07-2011 07:58 #2
Ik zelf zit met dit probleem. Mijn buren hebben een badkamer verplaatst aangrenzend aan de logeerkamer, eerst kwam schimmelvorming voor en blaasjes op de plinten omdat het vocht van de buren een uitweg zochten.
Ik heb verzocht aan het programma rijdende rechter het probleem op te lossen. Er werd ons van alles toegezegt over expers en deze kwamen dan ook. De schuld werd echter bij ons gelegt, woonde wel al zeker een half jaar niet meer in de woning en de waterleiding was gewoon afgesloten. Ik heb naar aanleiding van de expertise van het programma rijdende rechter aan onze verzekering gevraagt de schade te herstellen en deze hebben toen een nieuw rapport op laten stellen Deze kwam tot de conclusie dat er bij mij geen lekkage was.
Maar dat de schade waarschijnlijk een gevolg was van de aansluiting vloer wandtegels van buren. Het vocht zoekt dan een uitweg en zoekt een opening tussen deze aansluiting en de muur neemt het vocht op en dit veroorzaakt optrekkend vocht in de logeerkamer.
Waarschijnlijk hebben de buren dit nadat de rijdende rechter was ingeschakeld, met een kid de hoeken afgewerkt, maar inmiddels is het ongeveer een jaar later en komt het probleem weer terug. Onze verzekering stuurt nu overnieuw een exper (Dekra uit Rotterdammaar )waarschijnlijk reperen ze de schade nu niet omdat het waarschijnlijk de schuld buren is. Wat kan ik nu nog ondernemen ben niet schuldig en werd door het programma van de rijdende rechter ook nog onterecht in een kwaad dachlicht gesteld. En het vervelendste is dat ik door leugens en bedrog van het programma nu nog steeds schade ondervind en mijn huis waarschijnlijk voor een veel lager bedrag, indien koper zich aanmeld verkocht kan worden.
Met vriendelijke groeten A.Verstraten

Celine_nl, 12-03-2011 10:30 #1
Mijn dochter heeft lekkage van haar bovenburen. Zij heeft meerdere malen geklaagd, maar het probleem blijft steeds terug komen. De bovenburen nemen haar niet serieus. Welke stappen kan zij verder ondernemen?

Infoteur: Dsvh13
Laatste update: 25-09-2008
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Reacties: 4
Schrijf mee!