InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Lekdetectie, de manier op lekkages op te sporen

Lekdetectie, de manier op lekkages op te sporen

Misschien heeft u het wel eens meegemaakt, plotseling ziet u een natte plek op uw muur of uw plafond, u heeft lekkage. Probleem is echter waar komt deze lekkage precies vandaan, de oplossing voor dit probleem is de lekdetectie.

Wat is lekdetectie

Lekdetectie is een methode waarbij met behulp van moderne infrarood apparatuur de oorzaak van de lekkage precies kan worden opgespoord. Er wordt bepaald waar zich het meeste water bevind en waar dit vandaan komt. Doordat u precies op de hoogte bent van plaats waar de lekkage zich bevind voorkomt u dat er onnodig hak- en breekwerk moet worden verricht om de oorzaak van de lekkage op te sporen zoals zonder lekdetectie vaak het geval is.

Voordelen van lekdetectie

  • Uvoorkomt onnodig hak- en breekwerk waardoor de nodige kosten voor dit hakken en breken en het latere herstel worden voorkomen.
  • U heeft een stuk minder troep, lawaai en stress tijdens het herstel van de lekkage
  • Indien blijkt dat de plaats van de lekkage moeilijk bereikbaar is kan er direct worden gekozen voor een “omleiding”van de lekkende leiding
  • Lekdetectie kan ook gebruikt worden voor het opsporen van complexe lekkage of als de lekkage niet eenvoudig te traceren is omdat er al een grote waterschade is ontstaan.
  • Vele lekdetectie bedrijven hebben ook mogelijkheden om tegels heel uit een wand te halen waardoor deze na herstel van de leiding kunnen worden terug geplaats. U voorkomt zo dat u een gehele ruimte of delen daarvan opnieuw moet betegelen.

Lekdetectie en uw verzekeraar

Indien u beschikt over een opstalverzekering welke waterschade en hak- en breekwerk dekt zal uw verzekeraar een voorstander zijn van het gebruik van lekdetectie. U kunt dan ook in het geval van een lekkage het beste contact opnemen met uw verzekeraar / tussenpersoon welke een bedrijf zal inschakelen wat de lekdetectie voor u kan verrichten. In dit geval wordt ook meestal geregeld dat de gevolgschade van de lekkage zal worden hersteld zodat u zelf geen nota’s hoeft voor te schieten of op zoek moet naar een vakman welke de schade kan herstellen. In dat geval heeft u er geen omkijken meer na.

Ook indien uw verzekeraar herstel in natura niet aanbiedt zullen de kosten van een lekdetectie doorgaans worden vergoed indien er sprake is van een gedekt voorval op uw verzekering.
Gerelateerde artikelen
Welke verzekering dekt waterschade?Welke verzekering dekt waterschade?Waterschade is een veel voorkomend probleem en kan verschillende oorzaken hebben. Zo kan er lekkage ontstaan na een rege…
Lekkage in uw woning door de buren… en danU komt op een middag thuis van uw werkzaamheden en treft een kleine ravage in uw woning aan, er is waterschade ontstaan.…
Bevroren waterleidingBevroren waterleidingBij aanhoudende vorst is al menige waterleiding of verwarmingsinstallatie bevroren. Huiseigenaren kunnen vorstschade en…
Preventie waterschade, meest voorkomende boosdoenersIn Nederland krijgen we steeds vaker te maken met fikse regenbuien. Deze regenbuien kunnen waterschade in uw huis veroor…
Schade gesprongen waterleiding en verwarmingsbuizenSchade gesprongen waterleiding en verwarmingsbuizenHuurders en huiseigenaren moeten hun waterleiding- en verwarmingsbuizen bij dooiweer extra in de gaten houden. Bij stren…

Reageer op het artikel "Lekdetectie, de manier op lekkages op te sporen"

Reacties

Kelly Cornelis, 12-04-2015 16:52 #3
Kan deze lekdetectie ook gebruikt worden om bij de buren te constateren waar het lek vandaan komt?
Wij hebben lekkage dat door de buren hun dak veroorzaak wordt, maar deze buurman woont hier niet meer. Ook kunnen we geen contact met hem krijgen.

Kasper Pols, 20-04-2010 15:11 #2
Lekdetectie is het detecteren van een lekkage en/of lekkages. Infrarood is een van de methodes, maar lang niet altijd effectief. De meest effectieve manier om een lekkage onder de grond of in de vloer op te sporen is met behulp van traceergas. De leiding dient hiervoor gevuld te worden met detectiegas. Dit detectiegas is formeergas. Een veilig gasmengsel van waterstof en stikstof. Het kleine beetje waterstof (max. 5% in stikstof) is zeer goed te detecteren en komt zelfs door beton heen. Met geavanceerde watertsoflekdetectie apparatuur kan de lekkage op de 1 cm nauwkeurig gelokaliseerd worden.

Met vriendelijke groet,
Leak Control Benelux

R. Westerterp, 09-11-2008 19:08 #1
Mijne Heer, Ik woon sinds voorjaar in een nieuw huurappartement. Er is nu in de koud-waterleiding een lek geconstateerd. De juiste plaats is nog niet gevonden. Maar mijn hele vloer is nat en het laminaat komt op veel plaatsen omhoog. Ook laat de gestructuurde muur op verschillende plaatsen los. Wie gaat dat betalen en hoe moet ik te werk gaan zodat ik niet voor de kosten ga opdraaien. Kunt u mij hiermee helpen?
In afwachting van uw reactie alvast bedankt.
Met vriendelijke groet, R. Westerterp Reactie infoteur, 09-11-2008
Aangezien het hier een huurappartement betreft zal de verhuurder moeten zorgdragen voor het herstel van de waterleiding en eventueel muren en plafonds voor zover er hak en breekwerk aan te pas komt.

Voor de overige schade is het verstandig na te vragen bij de verhuurder of diens opstalverzekering ook de schade aan het stucwerk en uw laminaatvloer vergoed. Deze laatste zal alleen vergoed worden indien de vloer op een dusdanige manier is gelegd dat deze niet verhuisbaar is.

Indien de opstalverzekering van de verhuuurder deze kosten niet dekt, dit is helaas vaak het geval, dan bepaald het huurcontract dat u zelf verantwoordelijk bent voor de afwerking van muren en vloer. In dat geval is het voor u verstandig navraag te doen bij uw inboedelverzekering. Deze dekt doorgaans schade door water gestroomd uit waterleidingen zoals bij u het geval. Onder de rubriek huurdersbelang is er een (soms beperkte) dekking voor schade aan zaken die aan uw woning bevestigd zijn.

Infoteur: Dsvh13
Gepubliceerd: 17-05-2008
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Reacties: 3
Schrijf mee!