InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > De oprit, noodzakelijk kwaad of onderdeel van wonen

De oprit, noodzakelijk kwaad of onderdeel van wonen

De oprit bij het huis naar de garage of carport is een must. De auto moet ergens staan of naar toe gereden kunnen worden. Toch zijn er voldoende mogelijkheden voor de oprit. Geen 2 opritten zijn gelijk, ook al zijn de woningen identiek dan nog zal ieder zijn eigen invulling geven aan de oprit. Sommige worden met veel vernuft vormgegeven en sommige worden als daadwerkelijk noodzakelijk kwaad gezien en vormen geen geheel met de woning. Enkele mogelijkheden met grind of steen bij de verschillende soorten woningen.

Grind

Grind en steen zijn beide duurzaam, maar grind geeft een landelijk effect. Grind heeft als voordeel dat dit gecombineerd kan worden met de vooroorlogse woning, de boerderij, maar ook met de nieuwbouwwoning in de Vinex wijk. Zorg wel dat de laag grind dik is en bij voorkeur op wit zand. Er kan eventueel worteldoek onder geplaatst worden, maar altijd gecombineerd met een dikke laag grind. Grind wordt er nl. deels ingereden en zal dus zakken. Hierbij is uitgegaan van traditioneel grind, maar er kan ook gekozen worden voor afwijkende kleuren en vormen.

Vooroorlogse woning

Deze woning kent vaak het lage muurtje met de donker gebakken steen. Combineer de oprit van grind met mooie rode klimrozen langs de woning of op andere in het oog springende plaatsen. Is er ruime voor een groene grensafscheiding gebruik hier dan de Buxus voor.

Boerderij

Bij de boerderij is grind functioneel (vuil wordt “losgelopen”) maar dan hebben we het over de oprit bij de woning. Moeten er ook vrachtwagens overheen, dan is het wellicht minder zinvol hier grind voor te nemen. Een oprit naar de boerderij met Leilinden langs de oprit geeft een mooi landelijk beeld. Is er voldoende ruimte voor de boerderij, leg hier dan een mooi grastapijt in en leg dit tegen het grind aan. Geen hoge borders ertussen, houdt het beeld rustig. Ook hier geldt dat de laag grind dik moet zijn vanwege het inzakken van het grind.

Nieuwbouw woning

Bij de nieuwbouwwoning wordt de oprit vaak voorzien van een carport. Bij grind kan dit ook, maar dan niet de strakke moderne kunststof modellen. Bij grind is de houten pergola en eventueel glas tussen de houten palen een mooie oplossing. Het glas kan ook vervangen worden door gaas waar groen overheen kan groeien (bijv. de Blauwe Druif). Is er bij de nieuwbouwwoning geen overkapping dan kan een groene klimplant langs de woning een mooi geheel maken met het grind. Een strakke Taxushaag kan in dit plaatje een mooie afscheiding vormen.

Steen

Steen past, afhankelijk van welke je neemt, bijna overal bij. Is het niet de nette gebakken klinker in een rode of antraciettint dan wellicht de ivoor- of antracietkleurige natuursteen in verschillende formaten.

Vooroorlogse woning

De gebakken klinker zal eerder bij een oude woning gelegd worden en als er al een overkapping is, of gemaakt wordt, denk dan aan een dak(je) in de stijl van de woning (bijv. gekapt puntdak). De gebakken klinker op de vloer past hier prima bij. Kijk wel uit dat het niet erg donker wordt onder de carport, zeker als deze grenst aan een schuur of garage. Een speels effect creëer je door de klinkers in een bepaalde vorm te leggen (diagonaal, ruit, specifiek patroon etc.). Bij de oude woning past de roos in hard roos of zacht rosé in een grote gebakken pot. Is er een markante plaats op de oprit (zonder dat deze de functie van de oprit teniet doet) zet hier de roos dan neer.

Boerderij

Bij de boerderij is de gebakken klinker een functionele steen. Het is geen blikvanger, dus bekijk hoe je de oprit (zeker als het een groot oppervlak is) een echte entree laat zijn. De zijkanten van de oprit met een opstaande rand waar planten in gezet kunnen worden, kan een functionele invulling geven. Vul de rand met bloemen en nooit alleen maar groen.

Nieuwbouw woning

Natuursteen die je tegenwoordig steeds vaker in de tuin van de nieuwbouwwoning ziet, kan doorgelegd worden naar de oprit en als deze in een grote tegel (bijv. 30x30 of meer) wordt gelegd geeft dit ook op de oprit een ruimtelijk effect. Indien de woning een lichte tot witte steen heeft is de antracietkleurige natuursteen of de dieprode/roestbruin erg mooi. Diagonaal gelegd maakt het geheel nog ruimtelijker. Een carport van kunststof met doorzichtig dak in strak recht of gebogen model past prima bij een nieuwbouwwoning. Let wel goed op de kleur van het frame. Deze is in bijna iedere kleur te krijgen en wordt vaak gecombineerd met de kleur van de kozijnen. Echter, deze worden, indien van hout, om de paar jaar geschilderd en kan zomaar naar enkele jaren een andere kleurvoorkeur hebben. Een neutrale kleur carportframe voorkomt dat kleuren gaan mismatchen. Om een dergelijke oprit af te maken kan een enkele pot met bijvoorbeeld een strak vormgegeven Buxus geplaatst worden. Gebruik dan een pot van natuursteen welke past bij het geheel (qua kleur en vormgeving). Teveel bloemen zal een dergelijke oprit “prullerig” maken.

Ideeën opdoen? Pak de fiets en rij langs woningen met een oprit. Maak je foto’s doe dit dan niet te dichtbij.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Sierbestrating van grind, grit, schelpen of boomschorsDat sierbestrating niet alleen maar uit beton- of natuurstenen klinkers en plavuizen hoeft te bestaan, zal iedereen beke…
Garage of carport?Garage of carport?Moet uw auto in een garage of in een carport zijn onderkomen krijgen? Lees hier waarom u aan een garage, een carport of…
Bouwen van een carportBouwen van een carportHet bouwen van een carport hoeft niet heel duur te zijn. Zeker wanneer u besluit zelf een carport te maken kunnen de kos…
Bestrating: bestraten van tuin en opritBestrating: bestraten van tuin en opritHet kan erg voordelig zijn om uw tuin of oprit te bestraten. Het kan namelijk behoorlijk wat onderhoudswerk schelen. Wie…
Wat kost een carport?U kunt uw auto afschermen tegen gure weersomstandigheden en warme zomers met een carport. U kunt een carport ook zien al…

Reageer op het artikel "De oprit, noodzakelijk kwaad of onderdeel van wonen"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 17-06-2008
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Special: Tuin en natuur
Schrijf mee!