InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Is een constante thermostaattemperatuur het energiezuinigst?

Is een constante thermostaattemperatuur het energiezuinigst?

Is een constante thermostaattemperatuur het energiezuinigst? Veel mensen gebruiken de thermostaat van hun cv om het huis op temperatuur te brengen als het buiten koud is. Het verwarmen van een huis kost energie en dus ook geld. Om de energierekening zo klein mogelijk te houden, is het belangrijk om zuinig met energie om te gaan. Volgens sommige mensen zou een constante temperatuur in huis zorgen voor lage stookkosten, maar dit is een misverstand. Hoewel de theorie van de constante temperatuur begrijpelijk is, is deze natuurkundig gezien onjuist. Desondanks heeft een constante thermostaattemperatuur ook een aantal voordelen. Een slimme thermostaat kan een oplossing zijn, als je niet aan de thermostaat wil zitten, maar toch energie wilt besparen.

Waarom klopt het niet?

Om te begrijpen waarom de bewering van de constante temperatuur niet klopt, is het eerst van belang om te bedenken dat een huis constant warmte verliest als het buiten koud is. Hoe groot dit warmteverlies is, hangt af van drie factoren:
  1. De oppervlakte van de buitenmuren en het dak: hoe groter dit oppervlak hoe meer energie een huis verliest. Daarom hebben rijtjeshuizen vaak lagere stookkosten dan vrijstaande woningen.
  2. De mate van isolatie van het huis: een beter geïsoleerd huis laat warmte minder makkelijk ontsnappen.
  3. Het temperatuurverschil tussen de buiten- en de binnentemperatuur: als het buiten erg koud is zal een huis sneller warmte verliezen.

Als je niet wil dat de temperatuur in huis daalt, moet al de verloren warmte worden gecompenseerd door de centrale verwarming. Door het warmteverlies in huis te beperken zorg je dus voor een vermindering in de stookkosten. Het warmteverlies beperken gaat het makkelijkst door het temperatuurverschil te verkleinen. De andere twee factoren vergen grote investeringen en verbouwingen aan het huis.

Om het temperatuurverschil zo klein mogelijk te houden, is het dus beter om de temperatuur zo laag mogelijk te houden. Als er niemand thuis is, hoeft het huis ook niet warm te zijn, dus kan je maar beter de temperatuur enkele graden laten zakken. De hele tijd dat je weg bent, is het temperatuurverschil dan kleiner, waardoor je cv minder energie verbruikt.

Voordelen van constante temperatuur

Hoewel het hebben van een constante temperatuur zorgt voor hogere stookkosten, heeft het ook voordelen. Zo heb je bij een constante temperatuur altijd een warm huis en hoef je bij thuiskomst of ís ochtends niet eerst een tijd te wachten voordat het huis op temperatuur is. Verder heb je nooit omkijken naar de thermostaat. Ook in woningen waar mensen wonen die op verschillende momenten thuiskomen, weggaan of slapen is het het meest eenvoudig om de temperatuur constant te houden.

De slimme thermostaat

Door het installeren van een slimme thermostaat hoef je ondanks het lager zetten van de temperatuur, nooit meer in de kou te zitten. Op deze thermostaat kun je van tevoren aangeven wanneer je het huis verwarmd wil hebben, zo is je huis ís ochtends of bij thuiskomst al op temperatuur en hoef je niet eerst een paar uur in de kou te zitten. Door de slimme thermostaat kan je de temperatuur ís nachts nog verder laten dalen, omdat ís ochtends het huis toch wel weer warm is. Nadeel is dan wel dat het erg koud is als je midden in de nacht wakker wordt.

Minimumtemperatuur in huis

Hoewel een zo laag mogelijke temperatuur in huis kosten bespaart, kan je de cv beter niet helemaal uit zetten. Als je voor langere tijd van huis gaat, kun je de thermostaat het beste rond de 15 graden zetten. Anders kan het bij lage buitentemperaturen erg vochtig worden in huis, waardoor er meer kans is op schimmel. Ook kan het dan bij strenge vorst in huis zo koud worden dat het water in de waterleiding en in de verwarmingsradiator bevriest, waardoor deze scheuren.
© 2019 Tomulus, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Verwarming een graadje lager kunnen zettenVerwarming een graadje lager kunnen zettenU kunt geld besparen en het milieu minder belasten door goed te letten op uw gasverbruik. Aan de andere kant wilt u niet…
Hoe krijg ik mijn gasverbruik naar beneden?Waar wij eenvoudig op kunnen besparen is de energierekening. Het probleem hiermee is dat u het effect van de besparing n…
Verwarming een graadje lagerOp jaarbasis kunt u veel geld besparen door uw verwarming standaard één graadje lager te zetten. Het is echter niet de b…
Geld besparen met de slimme thermostaatGeld besparen met de slimme thermostaatDe Slimme Thermostaat regelt de temperatuur in een huis zonder dat iemand voortdurend de kachel aan of uit hoeft te zett…
Energieverbruik is gemakkelijk in de gaten te houdenEnergieverbruik is gemakkelijk in de gaten te houdenDe energierekening is in elk huishouden een grote en maandelijks terugkerende kostenpost. De komst van spaarlampen en en…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Ri, Pixabay

Reageer op het artikel "Is een constante thermostaattemperatuur het energiezuinigst?"

Infoteur: Tomulus
Gepubliceerd: 14-08-2019
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!