InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Isolatiewaarden uitgelegd: Lambda, R, U en K

Isolatiewaarden uitgelegd: Lambda, R, U en K

Isolatiewaarden uitgelegd: Lambda, R, U en K In koude periodes verliest een warmgestookt huis warmte aan de omgeving. Dit warmteverlies kan beperkt worden door een huis te isoleren. Vier veelgebruikte parameters voor isolatie zijn: de Lambda-waarde, de R-waarde, de U-waarde en de K-waarde. Deze waarden vertellen hoe goed een materiaal, een constructie of een constructiedeel isoleert. Kennis over deze isolatiewaarden is noodzakelijk om verschillende isolatiematerialen goed te kunnen vergelijken. Ook het isolatieniveau in verschillende huizen kan doormiddel hiervan worden vergeleken.

Lambda-waarde

Dit is de warmtegeleidingscoëfficiënt van een materiaal. De eenheid voor de Lambda-waarde (L-waarde) is Watt per meter per Kelvin. Het geeft dus aan hoeveel Watt aan warmte een bepaald materiaal geleidt wanneer het 1 meter dik is en er een temperatuurverschil van 1 graad is tussen beide kanten van het materiaal. Vaste stoffen geleiden warmte over het algemeen beter dan gassen. Daarom worden in isolatiematerialen vaak gassen verwerkt (bijvoorbeeld in dubbelglas), zodat het materiaal bijna geen warmte geleid en er zodoende minder warmte verloren gaat. Er geldt dus: hoe lager de Lambda-waarde, hoe beter het materiaal isoleert.

R-waarde

Dit is de thermische weerstand van een materiaal. Deze R-waarde (ook wel Rd-waarde genoemd) is te berekenen door de dikte van het materiaal te delen op de Lambda-waarde. Een kleinere Lambda-waarde of een grotere dikte zorgen beide voor een hogere R-waarde. De R-waarde geeft dus aan hoe moeilijk of makkelijk warmte door een materiaal van een zekere dikte kan komen. Als isolatie uit meerdere lagen van verschillend materiaal bestaat, kan je de R-waarden van de verschillende lagen bij elkaar optellen. Als je ook nog de weerstand van de luchtlagen aan de binnen- en buitenkant van de muur meeneemt en het geheel deelt door een correctiefactor, kan je de Rc berekenen. De Rc-waarde geeft de thermische weerstand van een heel constructiedeel weer en niet slechts van één materiaal zoals de Rd-waarde.

U-waarde

De U-waarde is de omgekeerde waarde van de Rc-waarde. De eenheid van de U-waarde is Watt per vierkante meter per Kelvin. Het geeft dus aan hoeveel Watt aan warmte via een bepaald constructietype het huis verlaat per vierkante meter als er 1 graad temperatuurverschil is. Hoe groter deze waarde is, hoe sneller de warmte het huis verlaat. Hoe lager de U-waarde is, hoe beter een onderdeel van het huis is geïsoleerd. U-waarden worden vaak gebruikt om het warmteverlies via ramen uit te drukken. Voor afzonderlijke isolatiematerialen is de U-waarde minder geschikt, omdat een wand vaak uit meerdere opeenvolgende materialen bestaat.

K-waarde

Een K-waarde vertelt wat over het energieverlies van het gehele huis. Het wordt dan ook wel de globale isolatiewaarde genoemd. In de K-waarde zitten de U-waarden van de afzonderlijke constructieonderdelen verwerkt. Ook wordt de compactheid van een gebouw meegenomen in de K-waarde. Compactheid wil zeggen: de inhoud van het gebouw ten opzichte van het oppervlak dat in contact staat met de buitenlucht. Je kunt door middel van de K-waarde dus in één keer weten hoe goed een woning geïsoleerd is.
© 2019 Tomulus, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Neil Cummings, Flickr (CC BY-SA-2.0)
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Thermische_weerstand
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/U-waarde
  • https://www.takkenkamp-isolatie.nl/kennisbank
  • https://isolatie.com/isolatietermen

Reageer op het artikel "Isolatiewaarden uitgelegd: Lambda, R, U en K"

Infoteur: Tomulus
Gepubliceerd: 16-08-2019
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!