InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Makkelijke toepassingen om eierschalen te hergebruiken

Makkelijke toepassingen om eierschalen te hergebruiken

Makkelijke toepassingen om eierschalen te hergebruiken Eierschalen worden door veel mensen naar het afval verplaatst zodra de inhoud gebruikt is. Maar wist je dat eierschalen vol calcium zitten? Een middelgroot ei bevat ongeveer 750-800 mg aan calcium. Zonde om weg te gooien! Gelukkig zijn er genoeg toepassingen van eierschalen in het dagelijks leven. Toepassingen die uiteenlopen van gebruik in de tuin tot gebruik in de keuken!

Toepassingen in de tuin

Ongedierte in de tuin verwijderen

Strooi de eierschalen rondom de planten en bloemen die je wilt beschermen tegen ongedierte. Je zult zien dat het ongedierte dat planten aan eet, voornamelijk slakken en rupsen, niet bij de bloemen en planten komt. Zij kunnen zich niet voortbewegen over de scherpe schalen en zullen hierdoor verdwijnen uit de tuin. Op deze manier houd je je bloemen en planten mooi zonder chemische bestrijding te gebruiken.

Extra voeding

Doordat eierschalen zo rijk aan calcium zijn, kunnen zij goed gebruikt worden als voeding voor de planten. Wanneer je eierschalen vermaalt en toevoegt aan de aarde van de plant, zal dit de groei bevorderen. De eierschalen geven calcium af en zorgt op die manier voor extra voeding voor de planten. Dit is zowel toe te passen op binnen- als buitenplanten.

Toepassingen in de keuken

Pannen schrobben

Eierschalen kunnen gebruikt worden om pannen met aangekoekte resten te reinigen. Je kunt de pannen schrobben met de eierschalen, zoals je dit normaal met afwasmiddel zou doen. De pan zal hier niet door beschadigd worden.

Opeten

Eierschalen zijn ontzettend gezond om toe te voegen aan je maaltijden. Het verbetert de gezondheid en is goed voor de botten. Je kunt de eierschalen vermalen en vervolgens toevoegen aan je maaltijd, bijvoorbeeld een salade, saus of soep. Wanneer je de eierschalen fijn genoeg maalt zul je hier niets van proeven, ook beïnvloedt het de kwaliteit van het eten niet.

Koffiesmaak verbeteren

Door je koffie te zetten met eierschalen zal de bitterheid in de koffie afnemen. Het is hierbij belangrijk dat de koffie goed gezeefd wordt voordat het ingeschonken wordt om te voorkomen dat de eierschalen in de koffie terecht komen.

De blender slijpen

Een andere toepassing voor eierschalen in de keuken is het slijpen van de messen van je blender! Dit doe je door de schaal zo volledig mogelijk in de vriezer te bewaren. Je kunt de schalen vervolgens uit de vriezer halen en met wat water in de blender doen. Zet vervolgens de blender aan en de blender zal geslepen worden.

Dierenvoeding

Was de eierschalen goed schoon, vervolgens kun je deze 15 minuten koken in heet water. Spoel ze af, verwijder het vlies uit de schaal en laat de schalen drogen. Vervolgens kun je de schalen fijn vermalen. Je kunt dit vervolgens toevoegen aan de dierenvoeding. Het is een goede calciumbron voor de hond, ook is bekend dat dit helpt tegen diarree bij honden. Daarnaast kan het als snack aangeboden worden aan vogels. Voornamelijk voor kippen is het van belang dat de schalen fijn gemalen zijn om te voorkomen dat zij hun eigen eieren op gaan eten.

Overige toepassingen

Nagels verharden

Wanneer je last hebt van slappe nagels en graag stevigere nagels zou willen, bieden eierschalen een uitkomst. Ook wanneer je het lastig vindt om je nagels te laten groeien. Je kunt dit doen door de eierschalen te vermalen. Hiervan kun je vervolgens een beetje toevoegen aan wat nagellak of een topcoat. Je zult zien dat je nagels harder worden wanneer je je nagels hiermee lakt. Wanneer je de eierschalen vermaalt tot fijne poeder zal je hier niets van terug zien of voelen in de nagellak.

Jeuk bij muggenbeten

Een huisgemaakt middeltje om jeuk bij muggenbeten te verminderen: eierschalen en appelazijn. Week de eierschalen voor twee dagen in de appelazijn. Vervolgens kun je het mengsel op de geïrriteerde plek smeren en zal de jeuk afnemen. Dit mengsel kan tevens als maskertje op de huid gebruikt worden. Het calcium in de eierschalen zorgt voor vermindering van de jeuk en eventuele irritaties. De exacte oorzaak voor vermindering van de jeuk is niet bekend, wel is bekend dat dit in veel gevallen werkzaam is.

Vlekken uit je kleding

Tenslotte kunnen eierschalen ervoor zorgen dat je was witter wordt en vlekken uit je kleding verwijderd worden. De toepassing is erg simpel; voeg een zakje met eierschalen toe aan de was en zie dat de kleding er vlekkeloos en witter uitkomt! Er is niet duidelijk wat dit effect veroorzaakt, wel is duidelijk dat dit werkt!
© 2017 Inanda, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Zalmpakketje met ei,eieren uit de oven,eierschalen gevuldWie houdt er nou niet van een ei, lekker om mee te variëren, gekookt, gebakken of uit de oven, met zalm, beenham of garn…
Pasen: Creatief met uitgeblazen eierenPasen: Creatief met uitgeblazen eierenPasen komt er weer aan. En bij Pasen horen ook eieren. Versierde eieren, wel te verstaan. En ja, voor bijna niets kun je…
Muggenbeten - natuurlijke behandelingenMuggenbeten - natuurlijke behandelingenNa muggenbeten is een huidreactie met jeuk, roodheid en zwelling normaal. Gevaarlijk is het niet, maar lastig zoveel te…
Bronnen en referenties
  • https://gezonderleven.com/15-verrassende-toepassingen-eierschalen/

Reageer op het artikel "Makkelijke toepassingen om eierschalen te hergebruiken"

Infoteur: Inanda
Gepubliceerd: 28-08-2017
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!