InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > De Echeveria, een makkelijk en decoratief kamerplantje

De Echeveria, een makkelijk en decoratief kamerplantje

De Echeveria, een makkelijk en decoratief kamerplantje Wil je een makkelijk kamerplantje dat ook nog eens heel decoratief is? Dan is de Echeveria wellicht iets voor jou! De Echeveria is een succulent of vetplant. Vetplanten vragen over het algemeen weinig verzorging omdat ze zelf een waterreserve kunnen aanleggen, ze overleven meestal ook bij iemand die wel eens vergeet te gieten. Echeveria's zijn geliefd om hun mooie, zachte kleuren en hun rozetvormen. Ze zijn vooral decoratief als setje, een combinatie van enkele verschillende soorten.

Vanwaar de naam Echeveria?

Het plantengeslacht Echeveria dankt zijn naam aan Anastasio Echeverria, een Mexicaans schilder en tekenaar uit de 18de eeuw. De koning van Spanje zond destijds een wetenschappelijke expeditie naar Mexico om daar nieuwe plantensoorten te bestuderen. Die nieuwe planten werden geschilderd en getekend door Anastasio Echeverria.

Beschrijving van de Echeveria

De Echeveria is een plantengeslacht dat behoort tot de familie van de Crassulaceae, een succulentenfamilie. Het plantengeslacht Echeveria telt ongeveer 150 soorten en is afkomstig uit Mexico en Midden-Amerika. Echeveria's zijn succulenten. Succulenten of vetplanten kunnen zelf water opslaan om droge periodes door te komen. Dat vocht kunnen ze opslaan in de stengels, de wortels of de bladeren. Bij de Echeveria zit de waterreserve in het blad, dat is duidelijk te zien aan de dikke, vlezige bladvorm. De kleur van het blad varieert naargelang de soort. Sommige soorten hebben een grijsgroen blad, van andere soorten is het blad lila of roodachtig. De meest karakteristieke eigenschap van de Echeveria is de vorm: de bladeren maken spiraalvormig ingeplante rozetten, wat zeer decoratief is. De Echeveria is een laag plantje, de hoogte kan gaan van 5 cm tot ongeveer 20 cm. De meeste soorten hebben geen stam maar er komen ook struikachtige soorten met stam voor. De bloeitijd ligt bij de meeste soorten in het voorjaar. De bloempjes zitten aan stengels die niet uit het midden van de plant groeien en zijn geel, oranje, wit, roze of rood.

Echeveria als balkonplant / Bron: Brewbooks, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)Echeveria als balkonplant / Bron: Brewbooks, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)

Standplaats

De Echeveria houdt van een lichte plaats. Direct zonlicht is geen probleem, integendeel, het zorgt voor meer intensiteit in de kleur van het blad. Een plekje met halfschaduw kan ook. In de zomer mag hij buiten staan op een zonnige plek, maar sommige soorten verdragen geen natte voeten. Bij veel regen moet je ze dus afschermen. De ideale temperatuur 's nachts ligt tussen 10° en 13°, overdag tussen 20° en 22°. De Echeveria is goed bestand tegen droge kamerlucht. In de winter moet de temperatuur lager zijn, van 5° tot 10° en dan heeft de plant ook minder licht nodig. Tijdens deze rustperiode kan hij zich voorbereiden op de bloei.

Verzorging

Zoals bij alle vetplanten geldt ook bij de Echeveria de regel: beter te weinig water dan teveel! De plant heeft het voordeel dat hij ook bij iemand die af en toe vergeet te gieten overleeft. Hij kan namelijk een vochtreserve aanleggen in de bladeren. Ook heel handig wanneer je een paar weken op reis bent, hij redt het alleen! In de groeiperiode, van maart tot oktober, kan de Echeveria wel wat water gebruiken maar laat de kluit altijd volledig opdrogen vóór een volgende gietbeurt. De potgrond moet wat zanderig zijn zodat die het water goed draineert. In de winter moet je heel spaarzaam zijn met water om de plant een rustperiode te gunnen. Let op dat je niet op de bladeren giet, dat kan het waslaagje op het blad beschadigen en als er water in de rozet blijft staan gaat de plant rotten. Tijdens de groeiperiode mag je eens per maand voeden met cactusvoeding.

Verpotten

Verpotten moet in het voorjaar gebeuren en hoeft maar eens in de 3 jaar. Meng wat zand door standaard potgrond om de grond meer waterdoorlaatbaar te maken.

Vermeerderen

Als de plant uitlopers heeft gemaakt, kan je die zijrozetten afsnijden en oppotten. Een andere methode om te vermeerderen is bladstek. Snijd een blad af van de plant, heel voorzichtig zodat je de bladvoet niet beschadigt want daaruit komen nieuwe scheuten. Nadat je het blad enkele dagen hebt laten drogen kan je het oppotten in potgrond waaraan veel zand is toegevoegd.

Enkele populaire Echeveria soorten

  • Echeveria agavoides: met zijn brede, grijsgroene bladeren lijkt hij een beetje op een agave. Het blad wordt tot 6 cm lang en heeft een stekelige punt. De bloemen zijn rood-geel.
  • Echeveria elegans: het rozet kan tot 15 cm breed zijn en heeft blauwachtige dikke bladeren in lepelvorm met soms een violetkleurige rand. De bloempjes zijn roze met een geel topje.
  • Echeveria pulvinata: de bladeren zijn lichtgroen en behaard met een rood randje. Ze groeien tot een rozet van ongeveer 15 cm breed. De bloempjes zijn rood.
  • Echeveria derenbergii: brede, grijsberijpte bladeren met een stekelige punt en rode randen. De rozet heeft een doorsnede van ongeveer 7 cm. Bij droogte buigen de blaadjes naar binnen waardoor de plant bolvormig wordt. De bloemen zijn oranje.

Echeveria pulvinata / Bron: Amante Darmanin , Wikimedia Commons (CC BY-2.0)Echeveria pulvinata / Bron: Amante Darmanin , Wikimedia Commons (CC BY-2.0)
Echeveria elegans in bloei / Bron: Stephen Boisvert, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)Echeveria elegans in bloei / Bron: Stephen Boisvert, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)
Echeveria derenbergii / Bron: Montréalais, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)Echeveria derenbergii / Bron: Montréalais, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)
Echeveria agavoides / Bron: Cliff from Arlington, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)Echeveria agavoides / Bron: Cliff from Arlington, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)

Lees verder

© 2015 - 2019 Puccini, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De Sansevieria (of Sanseveria), terug van weggeweestDe Sansevieria (of Sanseveria), terug van weggeweestDe Sansevieria, of in de volksmond 'vrouwentongen', is terug van weggeweest. Het was de typische kamerplant voor volksca…
Trendy kamerplanten: de Euphorbia ingensTrendy kamerplanten: de Euphorbia ingensSommige kamerplanten zijn helemaal terug van weggeweest. Zo ook de Euphorbia ingens. Hij ziet er uit als een cactus omwi…
Een decoratieve hangplant: de Tradescantia of vaderplantEen decoratieve hangplant: de Tradescantia of vaderplantOp zoek naar een mooie hangplant? Kies dan voor de Tradescantia of vaderplant. Zijn langwerpige blaadjes hebben prachtig…
Grote kamerplanten: de kamerlinde of Sparmannia africanaGrote kamerplanten: de kamerlinde of Sparmannia africanaKamerplanten zijn een tijdlang minder populair geweest maar doen het weer goed in onze interieurs. Een groen accent is a…
Vetplanten en cactussenWie weinig tijd heeft om planten verzorgen, maar toch graag planten in huis wil hebben, kan dan het beste cactussen of v…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Love And Hope, Pixabay
  • http://www.tuinadvies.be/plantengids/3734/echeveria-algemeen
  • http://www.neerlandstuin.nl/planten/succulenten1.html
  • http://www.cactusweelde-antwerpen.be/nabeschouwing/20000918/
  • http://www.tuinflora.com/index.php?/Kamerplanten/Alle-Kamerplanten
  • http://www.tuinadvies.be/plantengids/5111/echeveria-elegans
  • http://www.volkoomen.nl/E/Echeveria.htm
  • 'Bladsierplanten' door James Underwood Crocket
  • Afbeelding bron 1: Brewbooks, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)
  • Afbeelding bron 2: Amante Darmanin , Wikimedia Commons (CC BY-2.0)
  • Afbeelding bron 3: Stephen Boisvert, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)
  • Afbeelding bron 4: Montréalais, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)
  • Afbeelding bron 5: Cliff from Arlington, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)

Reageer op het artikel "De Echeveria, een makkelijk en decoratief kamerplantje"

Infoteur: Puccini
Laatste update: 30-04-2019
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Special: Kamerplanten
Schrijf mee!