InfoNu.nl > Huis en Tuin > Creatief > Goedkope en originele kerstversieringen

Goedkope en originele kerstversieringen

De wintermaanden zijn voor veel mensen dure maanden vanwege veel verjaardagen, sinterklaas, kerst, hogere energierekeningen en ga zo maar door. Gelukkig zijn er ook manieren om kerst iets goedkoper te houden dit jaar. Er zijn veel manieren waarop bespaard kan worden op de vele vaak onnodig dure kerstversieringen.

Kerst

Bij kerst komen veel dingen kijken, onder andere vaak veel bezoek van familie en vrienden. Dat zorgt er voor dat er vaak druk komt te staan op hoe jouw huis eruit ziet en wat voor gezellige kerstsfeer je hebt weten neer te zetten met jouw decoraties. Mooie kerstdecoraties zijn overal te vinden, maar jammer genoeg hangt er een redelijk prijskaartje aan. Gelukkig zijn er ook manieren om een leuke kerstsfeer te creëren en toch de kosten beperk te houden.

Kerstkaarten

Kerstkaarten zijn een leuke en makkelijke manier om een kerstsfeer te creëren in huis. Elk jaar worden er vele kaarten rondgestuurd en het zou zonde zijn om die zo maar weg te gooien na ontvangst of ze op te bergen. Het is leuker om ze bijvoorbeeld op een kastdeur of gewoon op de muur op te hangen. De mooie plaatjes zien er altijd leuk uit. Als je jaarlijks niet veel kaarten krijgt kun je natuurlijk altijd nog oude kerstkaarten van voorgaande jaren gebruiken, niemand die het merkt.

Natuur

Er is niks goedkoper dan zelf dingen uit de natuur halen om jouw huis mee te versieren. Een mooie platte schaal gevuld met dennenappels, takken van een dennenboom en een paar mooie kaarsen er tussen staat al snel erg chique. Dat soort dingen kunnen gewoon in het bos gevonden worden. Voor de veiligheid is het wel belangrijk de kaarsen in een apart kaarshouder te doen. Dingen uit het bos zoals takken en dennenappels kunnen namelijk snel vlam vatten.

Veenbessen

Veenbessen zijn op een makkelijke en leuke manier te gebruiken. Door één of meerdere mooie vazen te vullen met de rode veenbessen en die verspreid door de kamer neer te zetten laat je de rode kerstkleur op een originele manier terugkomen. Als je niet over geschikte vazen beschikt kun je altijd gebruik maken van bijvoorbeeld wijnglazen. Hier is natuurlijk prima mee te experimenteren en als je het leuk vindt kun je ook andere dingen toevoegen.

Kussens

Bijna iedereen heeft wel kussen in zijn woonkamer liggen en daar zijn leuke dingen mee te doen. Je kunt bijvoorbeeld de kussen van de bank nemen. Doe er een mooi lint omheen, zoals je dat ook om een cadeau kunt doen. Een mooi rood of groen kerstlint met een strikje kan al heel leuk overkomen. Doe dit alleen als het bij de kleuren van de kussen past.

Water

Neem diepe schalen of vazen en vul deze met water. Voeg dan een beetje kleurstoffen toe en laat vervolgens waxinelichtjes er in drijven. Kleurstoffen hoeven niet veel en zijn gewoon verkrijgbaar in de supermarkt. De drijvende waxinelichtjes zijn mooi en het geheel kan er soms heel kunstig uit komen te zien.

Lintjes

Dezelfde lintjes die al eerder aangeraden werden bij de kussens, kun je voor vele andere dingen gebruiken. Een simpel mooi lintje geknoopt om de poot van een lamp kan al een effect geven. Dit kun je natuurlijk doen bij alle voorwerpen die je wilt. Draaf er alleen niet in door, als je het te veel doet kan het al het effect juist weer verpesten.

Takken

Zoek buiten wat mooie takken uit en spuit deze zilver, goud of rood. Als je deze vervolgens in een vaas zet heb je een mooi en sierlijk kerststuk. Dit wordt in de winkel ook verkocht, maar voor een hoge prijs. Dat terwijl het zo simpel is om zelf te maken.

Fotolijstjes

Mooie fotolijstjes zijn er genoeg en bij kerst kunnen ze leuk gebruikt worden. Zoek kerstkaarten of afbeeldingen uit die jij echt heel erg mooi vindt en knip deze zo uit dat ze in een fotolijstje passen. Als je deze neerzet kan dat een erg leuk effect geven.

Slim kopen

Als je perse echte kerstdecoraties wilt hebben, koop deze dan op het goede moment. Koop deze vlak na de kerst in de winkel, dan zijn ze vaak heel erg afgeprijsd. Veel mensen willen ook van hun kerstdecoraties af op den duur, dus tweedehands kopen is ook een slimme optie.
© 2011 - 2019 Sfinx, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kerstversiering maken met kinderenKerstmis komt er weer aan. Een leuk tijdverdrijf is het knutselen van kerstversiering met de kinderen. Kinderen vinden d…
Kerstmis budgettips: Zo kom je deze dure periode doorKerstmis budgettips: Zo kom je deze dure periode doorDe decembermaand is vaak een dure maand. Het begint al bij het sinterklaasfeest, wat vaak het nodige geld kost aan cadea…
Originele Kerstdecoraties - Zelf MakenOriginele Kerstdecoraties - Zelf MakenTips voor Kerstdecoratie en mooie Kerstversiering die je makkelijk en snel kunt maken, goedkoop en ook origineel. Heb je…
Wat vieren we met Kerst?Wat vieren we met Kerst?Het belangrijkste feest van het jaar is toch wel kerst. Dit Christelijke feest is inmiddels voor iedereen een traditie g…
Kerstboom versieren  Hoe versier ik een kerstboom?Kerstboom versieren Hoe versier ik een kerstboom?Een kerstboom versieren is een van de leukste voorbereidingsactiviteiten van de kerstperiode. Een versierde kerstboom is…

Reageer op het artikel "Goedkope en originele kerstversieringen"

Reactie

Vriendin1970 (infoteur), 01-11-2011 13:08 #1
Leuke tips moet ik zeggen ik heb niet zoveel te besteden dus deze tips kan ik heel goed gebruiken voor de komende kerst, bedankt1

Infoteur: Sfinx
Gepubliceerd: 23-10-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Creatief
Reacties: 1
Schrijf mee!