InfoNu.nl > Huis en Tuin > Creatief > Hoogslaper voor volwassenen

Hoogslaper voor volwassenen

Bij het woord hoogslaper denken we vaak aan de kindertijd. Voor volwassenen is het echter nog steeds een goede optie om voor de hoogslaper te kiezen. Huizen in de grote steden zijn vaak klein. Vooral piepkleine studentenkamers zouden optimaal kunnen worden benut als er een hoogslaper in staat. Een hoogslaper is niet alleen ideaal voor kinderen en studenten. Voor iedereen is het stapelbed geschikt. In menig stedelijke woning is het een praktische oplossing. Vooral in de iets oudere huizen met extra hoog plafond is het stapelbed een goede keus en toont het aan dat u intelligent met het beperkte vloeroppervlak omgaat.

Inloop klerenkast

Onder het hoogslaper kan de ruimte zelf worden ingericht. Denk bijvoorbeeld aan een grote inloop klerenkast onder het bed. Voor studenten is er het onontbeerlijke bureau wat eronder kan worden gezet. De ruimte onder de hoogslaper is in deze gevallen apart ingericht. Je kunt daarentegen een bank of stoel onder zetten zodat het een onderdeel wordt van de rest van de kamer.

Zelf bouwen

Een belangrijk voordeel van de hoogslaper is dat je hem zelf kunt bouwen. Met een paar flinke balken als hoekeinden, een stevige lattenbodem en een goede verankering in de muur, kan het bed heel stevig worden gemaakt. Het grote voordeel is dat de zelf gemaakte hoogslaper niet duur is. Voor rond de 50 euro aan hout kun je al een grote tweepersoonshoogslaper creëren.

Als je zelf een huis bouwt kun je de hoogslaper integreren in het ontwerp van het huis.

Wit verven

Een hoogslaper lijkt vaak een enorm groot ding in de kamer. Daardoor heb je wel meer ruimte maar lijkt het of de ruimte toch kleiner is. Je kunt dit oplossen door de hoogslaper wit te verven, dezelfde kleur als de muren. Daarnaast kun je de ruimte onder de hoogslaper goed verlichten. De hoogslaper wordt zo een integraal onderdeel van de ruimte.

Slechts één paal gebruiken

Een andere oplossing is om niet hele dikke balken te gebruiken, maar ranke balken die sterk genoeg zijn. Aan de muurkant timmer je een dwars balk. Omdat de hoogslaper vaak in de hoek zal staan timmer je zowel aan de korte kant als de lange kan een dwarsbalk. Drie hoeken van de hoogslaper worden zo gesteund door een dwarsbalk. Wanneer je één balk gebruikt in de buitenhoek van het bed dan valt het enorm mee met inbeslagname van de ruimte. De dwarsbalken moeten goed in de muur verankerd zijn. Sommige muren zijn te poreus om de balken in te verankeren. In dat geval plaats je verticale steunbalken onder de dwarsbalken. Nu heb je een stevige basis om verder te bouwen.

Verankering aan plafond

Je bespaart nog meer ruimte als je de buitenbalk van het bed uit het plafond laat komen. Plafonds zijn meestal extra stevig en het is goed mogelijk er een balk in te verankeren; maar het is wel even hard werken. Het resultaat is dat je slechts een afdakje in de hoek van de kamer hebt waar het bed ´hangt´. Deze oplossing is verreweg de meest ruimte besparende oplossing. In combinatie met de dwarsbalk waarop de zijkanten zijn gebouwd is dit stevig genoeg. Een dergelijk idee kan alleen door een ervaren timmerman worden uitgevoerd.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoogslaper voor kinderenEen hoogslaper is een ideale oplossing voor mensen met een kleine behuizing. Onder de hoogslaper kan een speelruimte, bu…
Op kamers: inrichtingOp kamers: inrichtingJe bent student en gaat op kamers, maar hoe ga je die kleine studentenkamer inrichten? Tips en trucs om je kamer groter…
Studentenkamer inrichtenAls student heb je meestal slechts een paar vierkante meters tot je beschikking. Omdat dit toch je nieuwe verblijf is ge…
Entresol: bouwen van een tussenvloerEntresol: bouwen van een tussenvloerIn steeds meer huizen wordt tegenwoordig een tussenvloer gebouwd. Dit hoeft helemaal niet duur te zijn, zeker niet als u…
Verlaagd plafond makenDe redenen om een verlaagd plafond aan te brengen in een ruimte zijn verschillend. Soms is het bestaande plafond erg lel…
Bronnen en referenties
  • http://www.bison.nl/advies/klus_inspiratie/sfeerklus/bison-hoogslaper/
  • http://designinteriordecorating.com/design-loft-beds-for-adult.html

Reageer op het artikel "Hoogslaper voor volwassenen"

Reactie

Paul, 15-10-2012 08:20 #1
Beste Designers,

Hierbij een aantal vragen over het bed, die in het plafond verankerd zit:

De naam van de fabrikant? Is het mogelijk dat bed zelf te maken? Wat zou het gaan kosten? Van wat voor materiaal is het gemaakt? En aan de hand van wat voor materiaal kan je het gebruiksgewicht bepalen?

Hoop zo duidelijk mogelijk geinformeerd kunnen worden! Heb intresse!

Mvg,

Paul Dekker. Reactie infoteur, 21-10-2012
Beste Paul Dekker,
De kosten zijn moeilijk in te schatten, dat hangt helemaal af van de houtsoort die je wilt gebruiken. De draagkracht wordt voornamelijk bepaald door de draagkracht van de schroeven die je gebruikt om het bed in muur en plafond te verankeren. De meeste schroeven kunnen veel hebben maar in dit soort gevallen is het altijd goed om een ruime marge te nemen en ervoor te zorgen dat de schroeven diep geboord zitten in een muur die dat goed aankan dus geen gipswandje maar een stenen of betonnen muur. Een ruime marge nemen betekent dat je schroeven gebruikt die 7 keer zoveel kunnen houden als het gebruiksgewicht. Voor een persoon van 100 kilo zou je dan een bed moeten maken met schroeven die 700 kilo kunnen houden. Gebruik altijd balken en geen latjes om het bed op te hangen. Als het basisframe klaar is kun je wel dwarslatjes gebruiken.

Dit is nog een andere ruimte-efficiënte manier om een hoogslaper te bevestigen, zonder plafondverankering:
http://www.expertado.ch/uploaded/469064249bild3.jpeg

Infoteur: Tom008
Laatste update: 08-07-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Creatief
Reacties: 1
Schrijf mee!