InfoNu.nl > Huis en Tuin > Creatief > Schoonmaaktips: vlekken verwijderen

Schoonmaaktips: vlekken verwijderen

Je staat net op het punt om te vertrekken naar een zeer belangrijk afspraakje. Plots merk je dat er een grote, donkere vlek op jouw witte blouse prijkt. Geen paniek, want soms heb je alleen maar water nodig om die akelige vlek weg te krijgen.

Snel handelen is de boodschap

  • Als u plots een vlek in uw kleding krijgt, is snel handelen de boodschap.
  • Begin altijd met de minst agressieve methode, want soms zijn agressieve middeltjes overbodig.
  • Water is nog steeds de beste en zelfs de goedkoopste vlekkenverwijderaar.
  • Laat de vlek niet indrogen: hoe sneller u reageert, hoe groter de kans is dat u de vlek kunt verwijderen. Druppel een beetje spuitwater of mineraalwater op de vlek.
  • Gebruik zeker geen heet water, want daarmee maakt u het alleen maar erger.
  • Dep zoveel mogelijk van de gemorste vloeistof op met een schone doek, of schraap het grootste deel van een stevige substantie weg met een scherp voorwerp.
  • Nooit wrijven: door het wrijven dringt het vuil dieper in de stof.
  • Zout: strooi zout op een vruchten-of wijnvlek om de vloeistof op te nemen. Het zout zal de vlek niet verwijderen, maar verhinderen dat de vlek zich verder uitbreidt.
  • Opgedroogde vlekken: maak nooit nat wat u droog kunt verwijderen. Als het niet lukt maak dan de vlek terug nat met lauw water, maar wrijf hem zo nodig eerst in met glycerine.

Een voorraad aanleggen

Het is altijd handig om een voorraadje vlekkenverwijderaars bij de hand te hebben.

Supermarkt: ammoniak, borax, citroensap, eucalyptusolie, maïsmeel, methylalcohol, pure zeep, soda, spuitwater,
wijnsteenpoeder, witte azijn, zout en zuiveringszout.
Gezondheidswinkel: planaardige glycerine.
Drogisterij: bitterzout en waterstofperoxide.

Vlekkenwijzer

Vlek ProductWerkwijze
Balpen Eucalyptusolie, methylalcoholNatmaken met een doekje met eucalyptusolie of methylalcohol.
Bessen Witte azijn, citroensapDe vlek inwrijven met witte azijn of citroensap. Twee uur laten inweken en daarna wassen.
Bloed (droog)Plantaardige glycerine, koud water (zout)De stof zacht maken door in te wrijven met glycerine. Daarna laten weken in een koud badje. (met een handvol zout voor hardnekkige vlekken)
Bloed (vers) Koud water (zout)Weken in een koud badje. (met een handvol zout voor hardnekkige vlekken)
Braaksel Borax, water, eucalyptusolieSchraap zoveel mogelijk braaksel weg. Deppen met of weken in, een oplossing van twee eetlepels borax op 500 ml water en een paar druppels eucalyptusolie.
Chocolade Borax, waterDeppen met of weken, in een oplossing van twee eetlepels borax op 500 ml water.
Cosmetica Ammoniak, waterDeppen met een oplossing van 1 deel ammoniak op 3 delen water.
Eieren Borax, koud waterDeppen met of weken in, een oplossing van twee eetlepels borax op 500 ml water.
Frisdrank Borax, lauw waterDeppen met of weken in, een oplossing van twee eetlepels borax op 500 ml water.
Gras Water, suiker, eucalyptusolieMaak de vlek vochtig met water en bestrooi met suiker. Oprollen, een uur laten trekken en wassen. Wrijf hardnekkige vlekken in met eucalyptusolie.
Kaarsvet Papieren zakdoeken, soda, eucalyptusolieSchraap het grootste deel van het kaarsvet weg met de scherpe kant van een mes. Leg enkele lagen papier op en onder de vlek. Strijk op een lage temperatuur de overgebleven resten weg. Zo nodig de behandeling herhalen met schoon papier. Hardnekkige vlekken laten weken in water met een eetlepel soda en een theelepel eucalyptusolie.
Koffie Borax, waterDeppen met of weken, in een oplossing van twee eetlepels borax op 500 ml water.
Kurkuma (kerrie) Waterstofperoxide (3%)De vlek afdeppen met waterstofperoxide.
Kougom IjskastLeg het kledingstuk een uurtje in de ijskast. Schraap de bevroren kauwgom af met de scherpe kant van een mes. Wassen.
Melk Water, zeep, azijnOnmiddellijk spoelen met zeepwater. Laten weken in een badje water met een scheut azijn. Uitspoelen.
Nagellak MethylalcoholSnel afdeppen met een vochtige doek, daarna deppen met methylalcohol.
Rode biet Borax, waterDe vlek deppen met of weken in, een oplossing van twee eetlepels borax op 500 ml water.
Roest Zout, citroensapMaak een papje van zout en citroensap. Smeer het papje op de vlek. Vijftien minuten laten intrekken en goed uitspoelen.
Schimmel Wijnsteenpoeder, citroensap, waterstofperoxide (3%)Maak een papje van wijnsteenpoeder en citroensap. Smeer het papje op de vlek. Laten drogen, afborstelen en goed uitspoelen. U kunt de vlek ook afdeppen met waterstofperoxide.
Schroeiplek Plantaardige glycerine, boraxMaak een papje van plantaardige glycerine en borax en smeer de vlek in met het papje. Laten drogen en afborstelen.
Schoensmeer Eucalyptusolie, methylalcohol, papieren zakdoekenHet vochtopslorpende papier op de vlek leggen, deppen met methylalcohol. Het papier regelmatig verschonen.
Thee Borax, lauw waterDeppen met of weken in, een oplossing van twee eetlepels borax op 500 ml water.
Vet, olie Maïsmeel, soda, papieren zakdoeken, eucalyptusolieBestrooi de vlek met maïsmeel en laat dit even intrekken. Leg enkele lagen papier op en onder de vlek. Strijk op een lage temperatuur de overgebleven resten weg. Zo nodig de behandeling herhalen met schoon papier. Hardnekkige vlekken laten weken in water met een eetlepel soda en een theelepel eucalyptusolie.
Vruchtensap Borax, koud waterDeppen met of weken in, een oplossing van twee eetlepels borax op 500 ml water.
Wijn, rood SpuitwaterOnmiddellijk natmaken met spuitwater en laten weken in een oplossing van twee eetlepels borax op 500 ml water. U kunt ook witte wijn laten druppelen op de vlek en dan droog deppen met een schone doek.
Wijn, wit SpuitwaterOnmiddellijk natmaken met spuitwater en wassen.
© 2008 - 2019 Worm, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het vlekken ABCEr is bijna niet aan te ontkomen, er ontstaan regelmatig vlekken in kleding, vloerbedekking of tafelkleden die moeilijk…
Zonnebrand vlekken uit kleding verwijderenZonnebrand vlekken uit kleding verwijderenInsmeren met een goede zonnebrandcrème of olie is belangrijk! Zo beschermen wij onze huid tegen schadelijke UV-straling.…
Rode wijnvlekken verwijderen op diverse manierenRode wijnvlekken verwijderen op diverse manierenEen rode wijnvlek op je kleding of tapijt? Niemand zit er echt op te wachten! Toch zijn ze in de meeste gevallen gelukki…
Vlekken in kleding: verwijderen met huishoudmiddelenVlekken in kleding: verwijderen met huishoudmiddelenFruit, rode wijn, chocola, jus, kauwgom, koffie, lippenstift, melk, verf en vet hebben allemaal met elkaar gemeen dat zi…

Reageer op het artikel "Schoonmaaktips: vlekken verwijderen"

Reacties

Cassandra, 25-08-2014 12:01 #4
Mijn zwarte leren tas (natte toestand) heeft een zwarte lichte plek achtergelaten op mijn witte zijden blouse. Iemand een goede tip om dit te verwijderen?

Bezorgde Moeder, 21-06-2014 17:36 #3
Kaarsvet kan je beter verwijderen met een ijsblokje!

P. Weststrate, 02-04-2011 13:00 #2
Ik ben een roker en regelmatig valt er van mijn sigaret een vonkje op mijn kleding. Gevolg: een klein schroeivlekje. Heb gelezen dat plantaardige glycerine en borax hierbij kunnen helpen. Weet iemand waar ik die middelen kan kopen?

Caroline van Esch, 20-12-2009 21:56 #1
Hoe krijg ik mijn leren laarzen weer schoon ik ben door de sneeuw geweest en nu zijn ze wit uit geslagen

Infoteur: Worm
Laatste update: 18-09-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Creatief
Reacties: 4
Schrijf mee!