InfoNu.nl > Huis en Tuin > Creatief > Creatieve traktaties voor de jarige

Creatieve traktaties voor de jarige

Op de basisschool komen vaak de mooiste creaties voorbij als het gaat om traktaties van een jarige. De echte creatieve moeders zijn hier natuurlijk direct uit te halen. Maar met een goed idee en wat geduld komt ook de minder creatieve ouder een heel eind. Hier enkele ideeën voor een creatieve traktatie.

Vikingschip

Benodigdheden

  • Komkommer
  • Rood en wit gekleurd papier
  • Lange satéprikkers
  • Ronde platte lollies

Werkwijze

De komkommer zal dienen als schip zelf. Snij met een kaasschaaf een dunne reep van de onderkant (lange zijde) van de komkommer af zodat deze straks goed blijft staan. Met een mes wordt een lange dikkere reep van de bovenkant van de komkommer afgesneden, zorg hierbij dat er aan de voor en achterkant van de komkommer een “verhoging” overblijft zodat het ook echt op een schip gaat lijken. Met wat knip en plakwerk kunt u zeilen maken waarbij de rood met witte strepen zorgen voor het echte Vikingeffect. Deze zeilen kunt u met de satéprikkers vastmaken op de bovenzijde van de komkommer. Nu moeten er alleen nog roeispanen komen om het geheel af te maken. Steek hiervoor de lollies in de zijkanten van de komkommer op gelijke afstand.

Sjieke mevrouwen

Benodigdheden

  • Middelgrote slagroomsoezen (zelf bakken en vullen of kant en klaar kopen)
  • Blauwe of groene en rode snoepjes of rode dropveter
  • Glazuur
  • Kletskoppen
  • Kant en klare strikken/rozetten die gebruikt worden ter versiering van cadeaus

Werkwijze

De slagroomsoezen zullen het hoofd van de sjieke mevrouw worden. Zet deze op een schaal en plak aan de voorkant met het glazuur twee blauwe of groene snoepjes als ogen. Maak van het rode snoepje of een stukje rode dropveter een mond en plak deze eveneens vast. Gebruik de kletskop als hoed en zet deze een beetje schuin op het hoofd met glazuur. Maak het geheel af door een strik op de hoed te plakken met glazuur. Mocht u niet zoveel zin hebben in geklieder met losse snoepjes en glazuur dan zijn er in de winkel bij de bakbenodigdheden ook stiften verkrijgbaar in diverse kleuren die al gevuld zijn met glazuur, u kunt dan gemakkelijk de ogen en de mond op de slagroomsoes tekenen.

Maskers

Benodigdheden

  • Gekleurd papier
  • Model van een masker (er is een grote hoeveelheid te vinden op internet)
  • Kleuterelastiek
  • Versierselen voor op het masker, dit kunnen stickers zijn maar ook glitters of glitterstiften of zelfs gekleurde veren werken geweldig
  • Uitdeelzakjes chips

Werkwijze

Kies eerst een geschikt model masker uit dat goed bij uw kind past. Mijn zoon vond zelf de Ninja Turtles erg leuk maar een nichtje deed ik een groter plezier met een Venetiaans masker. Bewerk dit model naar eigen keuze. U kunt hier vervolgens een mal van maken op stevig karton zodat u deze op afzonderlijke blaadjes gekleurd papier kunt omtrekken. Zelf vond ik het eenvoudiger om een tekening te maken waarbij ik de lijnen nog eens goed heb aangezet met dikke zwarte stift. Vervolgens heb ik deze mal onder het kopieerapparaat gelegd en het gekleurd papier in de machine gelegd waardoor je met een druk op de knop het benodigde aantal exemplaren kan vervaardigen waarbij al een deel van de versierselen zijn opgedrukt. Knip vervolgens elk masker uit en bevestig aan beide zijkanten een stuk kleuterelastiek met behulp van de nietmachine. Voor de maat van het elastiek kunt u het beste even nameten bij uw eigen kind. Vervolgens kunt u de maskers voorzien van de gewenste versierselen, ook leuk om samen met uw kind te doen. Tussen het elastiek en het masker zelf kunt u de chips steken.

Overigens is dit een vrij bewerkbare traktatie en het is zeker verstandig ruim op tijd te beginnen zodat alle maskers ook echt geknipt kunnen worden. Vind u een masker wel leuk maar heeft u onvoldoende tijd om dit te vervaardigen, via internet zijn er een heleboel winkels die kant-en-klare traktaties aanbieden waaronder ook maskers.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Creatieve traktaties voor de jarige"

Infoteur: Dsvh13
Gepubliceerd: 04-11-2008
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Creatief
Schrijf mee!