InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Verkoop ik mijn huis in Frankrijk zelf of via een makelaar?

Verkoop ik mijn huis in Frankrijk zelf of via een makelaar?

Verkoop ik mijn huis in Frankrijk zelf of via een makelaar? U heeft wellicht een huis in Frankrijk en overweegt dit te verkopen. Misschien heeft u zelfs al makelaars benaderd of stelt u zichzelf de vraag: moet ik mijn huis via een makelaar verkopen of particulier en wat zijn de voor- en nadelen? Aan welke eisen moet ik voldoen wanneer ik het huis te koop zet? Hoe lang kan het verkoopproces bij de notaris gaan duren? Kortom bij de verkoop van een huis in Frankrijk dringen veel vragen zich op.

Verkoop via een Franse makelaar

Wanneer u in zee gaat met een makelaar, zijn er een paar voordelen.
  • De makelaar kent de woningmarkt uit uw regio.
  • Hij plaatst uw huis op diverse websites die ook internationale bezoekers hebben.
  • De makelaar doet de taxatie, bezichtigingen en de onderhandelingen met eventuele kopers.
  • Uw huis wordt ook onder de aandacht gebracht in de etalage van de makelaar.
  • De makelaar zorgt ervoor dat de wettelijke onderzoeken gedaan worden en is een aanspreekpunt voor overige informatie.

Er zijn echter ook nadelen aan de verkoop via een makelaar.
  • De provisie die de makelaar rekent, kan tussen de 5 en 9 % van de verkoopprijs liggen, hoewel een enkele keer de provisie hoger of lager is. De koper moet de makelaarskosten betalen en daardoor komt de vraagprijs hoger uit. Dat schrikt kopers soms af, want als een koper een huis zonder makelaar koopt, is hij altijd goedkoper uit. In vergelijking met Nederland zijn de makelaarskosten overigens zeer hoog in Frankrijk.
  • De makelaars in Frankrijk werken op een andere manier dan hun collega's in Nederland. De foto's die gemaakt worden, zijn vaak geen professionele foto's en soms zelfs kwalitatief slecht, waardoor een huis minder aantrekkelijk in de markt gezet wordt.

Particuliere verkoop

U kunt er ook voor kiezen om uw huis zonder makelaar te verkopen. De voordelen hiervan zijn
  • Er zijn geen makelaarskosten, waardoor het huis scherper in de markt gezet kan worden. De doelgroep wordt daardoor groter.
  • U kunt het huis presenteren zoals u wilt. U maakt zelf mooie foto's en een goede tekst en u benadrukt datgene van het huis dat u belangrijk vindt. Want uiteindelijk weet de verkoper het beste wat het huis te bieden heeft.

Er zijn echter ook nadelen aan.
  • Er zijn verplichte onderzoeken die u moet laten uitvoeren als u het huis verkoopt en bij particuliere verkoop moet u dat zelf regelen.
  • De bezichtigingen en onderhandelingen moet u zelf doen. Als u de taal niet goed beheerst, kan dit een probleem zijn.
  • U zult elke website apart moeten benaderen om uw huis te presenteren en daar zijn kosten aan verbonden.
  • U moet zelf contact met een notaris leggen en u wordt hier niet in ondersteund.

Het verkoopproces via een makelaar

Als u overweegt om het huis via een Franse makelaar te verkopen, zijn er twee soorten contracten. U hebt de keuze uit een contract, waarbij u het huis ook nog aan twee andere makelaars kan aanbieden. Let wel op de voorwaarden die per makelaar verschillend zijn. Zo kan de eerste makelaar eisen dat de vraagprijs bij de twee andere makelaars niet onder zijn vraagprijs mag liggen. Er zijn ook makelaars die geen voorwaarden kennen.

Het andere contract is een exclusief contract wat inhoudt dat alleen deze makelaar het huis mag verkopen. Het huis zal dan vaak op meer websites, ook internationale sites, geplaatst worden waardoor u meer potentiële kopers bereikt.

Bij beide contracten geldt meestal dat u na drie maanden zonder kosten van het contract af kunt. U dient dan zo'n drie weken van tevoren een aangetekende brief naar de makelaar te sturen waarin u te kennen geeft dat u na drie maanden het contract wilt beëindigen.

Als u in zee gaat met een makelaar, zal hij iemand langs laten komen om de DPE vast te stellen. Dat is een energielabel dat nodig is voordat het huis op het internet gepresenteerd wordt. De diagnostische onderzoeken worden pas gedaan wanneer er een serieuze koper in beeld is, omdat de onderzoeken een bepaalde geldigheidsduur hebben. Als men direct de onderzoeken laat doen en het duurt drie jaar voordat het huis verkocht wordt, dan moet men sommige onderzoeken weer opnieuw laten doen en de kosten zijn voor de verkoper. Bij de onderzoeken wordt de elektrische installatie en gasinstallatie gecontroleerd, als u asbest of lood heeft, moet dat gecontroleerd worden, de septic tank moet onderzocht worden en als u in een gebied zit waar termieten voorkomen, moet het houtwerk op termieten gecontroleerd worden. De resultaten van de onderzoeken moeten afgegeven worden aan de notaris voordat u het compromis de vente (voorlopig koopcontract) tekent. Wanneer het voorlopig koopcontract getekend is, krijgt de aspirant koper de onderzoeksresultaten per aangetekende post toegestuurd door de notaris en heeft hij twee weken bedenktijd. Binnen die tijd kan hij kosteloos van de koop afzien.

Verkoopproces bij particuliere verkoop

Als u het huis zonder makelaar verkoopt, moet u ook de onderzoeken laten doen en bij het presenteren op het internet heeft u ook een energielabel nodig. Op het internet vindt u onder diagnostics immobiliers diverse bedrijven in uw omgeving die de onderzoeken doen. Het is wel raadzaam de prijzen van de verschillende ondernemingen te vergelijken, want er kunnen grote verschillen zijn.

Een website waar huizen particulier aangeboden worden, is Le Bon Coin, hoewel de site ook door makelaars gebruikt wordt. Deze website wordt vaak door Franse kopers bekeken en is dus heel populair in Frankrijk.

De gemiddelde duur van het hele verkoopproces van het tekenen van het voorlopig koopcontract tot de dag van de definitieve acte duurt tussen de twee à drie maanden en is vaak afhankelijk van de bank van de koper. Komt de bank snel tot een beslissing om de hypotheek te verstrekken of laat de beslissing lang op zich wachten? Ook werkt de ene notaris sneller dan de ander. Informeer eens bij mensen in uw omgeving.

Tenslotte nog een laatste advies: zet het huis voor een reële prijs in de markt, want wie het onderste uit de kan wil halen, kan wel eens heel lang op een koper moeten wachten.
© 2017 Mbfr, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Redenen om wel een makelaar in te schakelenRedenen om wel een makelaar in te schakelenEen makelaar is een grote kostenpost bij het verkopen van uw huis. Een alternatief is om uw huis zelf te verkopen, maar…
Taak van de notaris bij het kopen van een huisTaak van de notaris bij het kopen van een huisDe notaris speelt een belangrijke rol bij het overdragen van onroerend goed. Naast een adviserende rol zorgen zij ervoor…
Succesvol je huis verkopenSuccesvol je huis verkopenJe huis verkopen is niet makkelijk, zeker niet in deze tijden. Welke manieren kun je gebruiken om je huis zo snel mogeli…
Een huis kopen in FrankrijkEen huis kopen in FrankrijkVoor Nederlanders is Frankrijk de ideale bestemming om een tweede huis te kopen. Er is immers genoeg keuze en voor ieder…
Verkopen zonder makelaar: Zelf je huis verkopen!Veel mensen kiezen er tegenwoordig voor om hun huis zonder makelaar te verkopen. Je betaalt toch al snel een paar duizen…

Reageer op het artikel "Verkoop ik mijn huis in Frankrijk zelf of via een makelaar?"

Infoteur: Mbfr
Gepubliceerd: 02-03-2017
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Schrijf mee!