InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Een druivenstruik planten, snoeien en onderhouden

Een druivenstruik planten, snoeien en onderhouden

Een druivenstruik planten, snoeien en onderhouden Hoewel druivenstruiken over het algemeen niet de moeilijkste planten zijn, zijn er wel een aantal tips en tools te noemen om de groei van de plant in goede banen te leiden. Daarnaast kan met de juiste effort de smaak en grootte van de geproduceerde druiven ten positieve beïnvloed worden, hoewel een druivenstruik ook gewoon alleen voor het uiterlijk geplant kan worden.

Druivenstruik planten

Bij bijna ieder tuincentrum zijn ze wel te koop, kleine druivenstruikjes met de keus uit witte en blauwe druiven. Vaak zal het druivenras dan Boskoop Glory (blauw) zijn of Witte van der Laan (wit). Hoewel dit beiden oudere rassen zijn, die al reeds hebben bewezen dat ze in het Nederlandse buitenklimaat uitstekend floreren, zijn deze rassen wel gevoeliger voor ziekten dan nieuwere gekweekte soorten. Vanwege de grote variëteit aan nieuwe, resistentere, soorten is het aan te raden in het tuincentrum na te vragen in hoeverre de aangeboden soorten bestendig zijn tegen veelvoorkomende ziekten en schimmels als meeldauw.

Als een goede druivensoort eenmaal is gevonden, moet er op zoek gegaan naar een geschikte locatie voor het planten van de jonge struik. Ideaal is een zonnige locatie, waarbij in de grond voldoende kalk zit. Dit laatste is echter geen harde eis; er kan immers bij tuincentra los kalk gekocht worden om aan de grond toe te voegen. Een zonnige locatie is wel echt aan te bevelen, in combinatie met een mogelijkheid voor de struik om ergens langs op te groeien. Dit kan bijvoorbeeld een muur zijn, een rooster of een paal of stok. De druivenstruik moet hierbij wel geholpen worden door de snel groeiende takken te begeleiden en te ondersteunen middels flexibele binddraad of speciale spijkers.

druiven

Als de druivenstruik eenmaal op een goede locatie, in goede kalkrijke grond is geplant, zal de plant snel groeien; druiven zullen echter het eerste jaar waarschijnlijk nog niet verschijnen. Dit laatste is geen ramp of een teken van een slechte locatie, maar is gebruikelijk. Het tweede jaar komen meestal de eerste druiven al tevoorschijn.

onderhoud

Bij het onderhouden van de druivenstruik is het niet alleen belangrijk om de takken de kant op te geleiden waar ze het beste uitzien; maar het is minstens even zo belangrijk om niet juist de druifgevende takken weg te snoeien. Daarnaast is natuurlijk de tijd waarin gesnoeid wordt van belang.

snoeien

Belangrijk bij het snoeien is om te beseffen dat de druiven groeien op jonge verse takken, welke op hun beurt weer juist op de oudere takken groeien. Om zoveel mogelijk druiven te krijgen, is het dus belangrijk om ervoor te zorgen dat deze jonge takken wel ontstaan, maar niet teveel energie van de druif vragen; die energie kan beter in de aanmaak van druiven gestoken worden. Om dit effect te bereiken is het belangrijk om in de winter (niet later dan maart) uitlopers te gaan snoeien. Dit gebeurt door op de oudere takken, die eigenlijk als een soort van hoofdtakken vanuit de stam groeien, alleen enkele uitstekende takjes te laten staan. Alle verdere uitlopers en vertakkingen kunnen worden weggesnoeid. Op deze uitstekende takjes zullen de nieuwe, verse, uitlopers gaan groeien. Overigens is het belangrijk om te beseffen dat het snoeien in de winter niet bij temperaturen onder nul kan plaatsvinden; daar ondervindt de plant schade van.

Als de zomer aanbreekt, en de eerste trossen zichtbaar worden, komt het er op aan om het totaal aan takken en trossen te beperken; zo kan de struik veel meer energie steken in de overgebleven trossen en worden deze druiven ook groter. Knip gerust een tak af op zo'n 15cm na een tros druiven en beperk het aantal druiven per tros ook, door de kleine druifjes uit iedere tros te halen. De overige krijgen hierdoor meer voedingsstoffen en kunnen hierdoor groter en sappiger worden. Snoei niet te laat in de zomer; hierdoor kan de tak slecht herstellen en zullen er voedingsstoffen verloren gaan, waardoor de druiven alsnog niet zo groot zullen worden.

houden van een druivenstruik

Al met al lijkt het houden van een druivenstruik toch veel werk, maar dit valt in de praktijk mee. Het onderhoud en het snoeien is dan ook met name gericht op het creëren van grote druiven, in plaats van de kleine wat zure druiven die de struik anders zou geven. Mocht dit geen probleem zijn, kan het snoeien stukken minder nauwkeurig gebeuren. Overigens kan het snoeiafval ook nog gebruikt worden om een nieuwe druivenstruik mee te stekken.
Gerelateerde artikelen
Druiven kweken kun je in bijna iedere tuinDruiven kweken kun je in bijna iedere tuinIn bijna iedere tuin is wel een zonnig plekje te vinden waar je zelf een druivenrank kunt plaatsen. Je hebt dan een prac…
De voedingswaarde van druivenDruiven zijn een romantische vrucht die je op tafel zet als je alleen bent met je geliefde. Je voert elkaar een druifje…
De snoeitabel, wanneer en hoe snoeien?Wanneer en hoe je planten en struiken moet snoeien kun je vinden in de snoeitabel in dit artikel. Een snoeitabel wordt o…
De meest voorkomende druiven in witte wijnDe meest voorkomende druiven in witte wijnOp flessen witte wijn worden vaak, naast de regio waaruit het product afkomstig is, ook de soort druif of druiven waarva…
Klimplanten voor over de pergolaErg mooi in een tuin is een pergola begroeid met klimplanten zoals een Clematis, de druif of blauwe regen. Er is veel ke…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Een druivenstruik planten, snoeien en onderhouden"

Reacties

Nelleke, 13-03-2017 14:30 #6
Mijn druif wordt er groot en ik wil graag een soort van ondersteuning dat de trossen naar beneden hangen en dat door de tuin. Ik had het met ijzerdraad gedaan maar de druiven worden te zwaar, is er iemand die een oplossing weet?

Bram vd Meij, 14-07-2015 12:06 #5
Ik heb vermoedelijk de druif dragende takken weggesnoeid, moet ik de uitlopers laten gaan of ook in proporties houden? Geeft de plant dan volgend jaar weer druiven?

Christian, 10-05-2015 11:28 #4
Ik heb een aardig lange druiven struik/vroege van de laan/
Maar nu komt aan elke nieuwe uitloper 1 of meerdere trossen te groeien ik denk totaal wel 100 trossen als ik er 10 dikke trossen van wil hebben welke knip ik dan weg? Reactie infoteur, 13-05-2015
Gelijkmatig verdelen en behoud daarbij de trossen die nu al de meeste voeding krijgen (de best ontwikkelde trossen). Deze hebben de beste uitgangspositie en zullen zich dan het beste ontwikkelen

Van Kesteren, 08-05-2013 20:48 #3
Blij met jullie info, maar ik mis de info voor extra kalk. Welke, wanneer strooien? Reactie infoteur, 09-05-2013
In januari, of in ieder geval in het begin van het jaar, kun je het beste een handje vol kalk rond de struik strooien. Verspreid de kalk daarbij een beetje.

M. Hoevers, 18-04-2012 10:17 #2
Kan ik een druivenstruik ook in de kamer houden met een verwarming? Reactie infoteur, 19-04-2012
Bij het kweken van stekjes van een druivenstruik kunnen deze binnen gehouden worden, in verband met de benodigde warmte. Voor een volwassen druivenstruik lijkt me dit geen goede oplossing in verband met het snelle groeitempo, maar ik durf niet te zeggen of de struik hier wel tegen kan…

A. Teunissen van Manen, 10-07-2011 16:55 #1
Waarom moet er bij een druivenstruik altijd thuis een net gespannen worden, in frankrijk zie je het nooit maar in de achterhoek ook niet ik zie het verband niet voor bij huis wel en in de grote gaarden daar doen ze het niet komen daar dan geen spreuwen en merel's? Reactie infoteur, 11-07-2011
De enige reden voor het spannen van netten is inderdaad het tegengaan van vogels die de druiven opeten. Een reden voor het ontbreken van deze netten in Frankrijk zou ik niet weten; ik span zelf overigens nooit netten over de druivenranken. Ik vind het er niet uitzien en ik heb zelf zeer weinig last van de vogels.

Infoteur: Polkozic
Gepubliceerd: 06-07-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Reacties: 6
Schrijf mee!