InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Pomp: kopen en plaatsen van een waterpomp

Pomp: kopen en plaatsen van een waterpomp

Het plaatsen van een waterpomp hoeft niet heel duur te zijn. U kunt dit eventueel zelf doen. Er zijn twee belangrijke type waterpompen. De eerste is bedoeld voor het creëren van een fontein of waterval, de tweede is bedoeld voor het aansturen van het filtersysteem. Het filter is deze waterfilter is bedoeld om de vijver houden en te voorkomen dat er bijvoorbeeld algen in komen. U kunt waterpompen kopen bij bouwwinkels en tuincentra, zoals Intratuin en Gamma. Lees er alles over in dit artikel. Veel mensen hebben in de vijver een waterpomp. Er zijn globaal gesproken twee soorten pompen. Er is de pomp die het water rond pompt voor bijvoorbeeld een fontein of waterval. Op die manier wordt vooral water verplaatst op het niveau van oppervlakte. Bij de tweede soort pomp gaat het om het aansturen van het filtersysteem. De meeste vijvers hebben een filtersysteem. Dat is is om te voorkomen dat het water vervuild raakt of dat er bijvoorbeeld algen in het water komen. Het filter kan deze zaken er uit halen. Het water komt echter niet in aanraking met het filter als het niet beweegt. De pomp dient er dus voor om het water rond te pompen.

Verschil tussen waterfilter en waterpomp
Er zit een verschil tussen beide pompen. Pompen die er voor dienen om bijvoorbeeld een waterfontein aan te sturen mogen niet te veel met vervuild water in aanraking komen. Dit is om te voorkomen dat de kleine gaatjes van de sproeikop verstopt zouden raken. Dat wordt voorkomen door voor de rotor, dat is het stuwende en bewegende deel van de pomp, een spons te plaatsen. Deze spons voorkomt dat er plantdelen en steentjes in de motor terecht komen. Een pomp die daar veel voor gebruikt wordt is de Messner MP pomp.

Kopen en plaatsen waterpomp

U kunt een waterpomp kopen bij de meeste tuincentra en bouwwinkels, zoals Intratuin, Formido en Gamma. Daar zijn specialisten die u ook verder kunnen adviseren over welk type waterpomp het meest geschikt is voor uw vijver. U kunt er voor kiezen dit systeem zelf aan te leggen. Het is dan wel belangrijk dat u er voldoende verstand van heeft. Anders is het ook te overwegen om dit te laten doen door een specialist. Dit brengt uiteraard wel bepaalde kosten met zich mee, want alles heeft een prijs. Tegelijkertijd hoeft u zich niet te veel zorgen te maken dat het verkeerd gebeurd.

Verschillende soorten waterpompen

Er zijn zeer veel verschillende soorten waterpompen. De meest gebruikte waterpompen zijn de Hornbach, Hozelock, Gardena, Libel, Typhoon 9000 en Vario 2000. Zij hebben allemaal een bepaalde specialiteit en bepaalde sterke en zwakke kanten. Dat kan bijvoorbeeld liggen in de duur dat zij mee gaan, maar ook bijvoorbeeld de hoeveelheid water die zij per uur kunnen rondpompen. Als u een grote vijver heeft geldt meestal dat u dus ook een grotere pomp nodig heeft. Voor een kleine vijver kunt u ook een kleinere pomp gebruiken.

Kosten en prijs van waterpomp

Ook de manier waarop de verschillende waterpompen hun elektriciteit ontvangen verschilt. Sommige waterpompen zijn heel erg duurzaam, met een ander woord eco. Dat komt omdat zij worden aangestuurd op zonne energie. De zonnestralen worden opgevangen met een zonnepaneel. Andere waterpompen moeten gewoon op het elektriciteitsnet worden aangesloten of hebben een batterij, een zogeheten solar. Ook de plek waar de waterpomp moet staan verschilt. Sommigen kunt u gewoon onder water plaatsen, terwijl anderen juist aan de kant moeten staan. In de winter moet u misschien de water pomp uit het water halen, omdat deze door vorst beschadigd kan worden. In het voorjaar kunt u deze dan weer terugplaatsen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Pomp: kopen en plaatsen van een waterpomp"

Infoteur: Simcha
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Vijver
Schrijf mee!