InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Mosbestrijding: Welke middelen helpen echt?

Mosbestrijding: Welke middelen helpen echt?

Mosgroei is een bijna jaarlijks voorkomend probleem. Er bestaan verschillende mosbestrijdingsmiddelen op de markt. Maar zijn deze wel doeltreffend en milieuvriendelijk? Nochtans kan je mosgroei ook op een ecologisch verantwoorde manier tegen gaan.

Klimaat

Mos- en algengroei is typerend voor ons klimaat. Veel regen, zachte winters en schaduwrijke zones, zorgen ervoor dat we te kampen krijgen met mosgroei. Ook een te zure en een te compacte grond zorgen ervoor dat mos goed kan gedijen.

Mosbestrijdingsmiddelen

Vele bestrijdingsproducten die in de handel verkrijgbaar zijn, bevatten de stof ijzersulfaat. Hoe meer ijzersulfaat in het product aanwezig is, hoe efficiënter het product zal werken tegen mos.

De producten kunnen in Drie verschillende vormen geleverd worden:
  • Een in water oplosbaar poeder.
  • In korrelvorm, dient verspreid te worden met een strooier of met de hand.
  • Als een geconcentreerde vloeistof. Deze vloeistof dient men met water te verdunnen.

Producten zoals "Bayer Garden Cuteryl" en "Moskill" leveren na enkele dagen al zichtbare resultaten op maar zijn vrij schadelijk voor het milieu. Producten in korrelvorm werken minder snel en efficiënt omdat het product nog moet oplossen en dit wanneer er bui valt.

Milieuvriendelijk?

Spijtig genoeg is ijzersulfaat geen milieuvriendelijk product. Naast mos zal de stof ook andere organismen doden zoals de belangrijke aardwormen die de gazon voorzien van een luchtige en voedzame bodem. Een luchtige bodem is essentieel in de bestrijding van mos in het gazon. Indien je dus regelmatig ijzersulfaat gebruikt zal je telkens meer en frequenter mosbestrijdingsmiddelen dienen te gebruiken.

Daarnaast kunnen vogels de onopgeloste korrels opeten, poeders worden makkelijk door de wind verspreid waardoor u het product makkelijk kan inademen. De producten kunnen in uw vijver terechtkomen en alle organisme doden. Indien u kleine kinderen hebt buiten lopen, is het ook niet echt aangeraden deze producten te gebruiken. De producten zijn giftig wanneer u ze inslikt of inademt en zijn irriterend voor de ogen en de huid. Vergeet daarom niet uw handschoenen aan te trekken bij het gebruik van deze producten. Een mondmaskertje dragen, is geen overbodige luxe. Eet en drink nooit op de plaats waar u net met deze producten bezig geweest bent. Bel het antigifcentrum (070/24.52.45 voor België; 030/27.488.88 voor Nederland) indien u toch het product op één of andere manier hebt opgegeten of opgedronken.

De meeste van deze producten worden dan ook nog eens verkocht als een 3-in-1 product. Daarmee bedoelen we dat naast ijzersulfaat er ook nog meststoffen en andere herbiciden in de bestrijdingsproducten verwerkt zitten.

Voorbeelden zijn:
  • AVEVE (Gazon All-in 5 in 1)
  • Viano (Green Comfort 3 in 1)
  • KB Anti (mos en gazonmest)
  • EVERGREEN (Triofert)
  • DCM (Antimos en gazonmest)

Niet altijd even handig en ook niet goed voor uw portemonnee want u betaalt hiervoor extra natuurlijk. Koop daarom de producten apart en gebruik ze met mate.

De betere producten

Indien u toch een mosbestrijdingsmiddel wil gebruiken, kan ik u slechts één product aanraden en dat is Edialux Moscide. Dit product bevat geen andere additieven waaronder meststoffen en herbiciden, het product werkt nog steeds efficiënt en de resultaten zijn zichtbaar na 5 weken, het risico voor de mens en het milieu is vrij laag. Het product zal je ook maar een kleine 7 euro kosten in vergelijking met 20 of 50 euro voor de andere producten.

Let u niet op een euro, dan is Eco Style Mosvreter het geschikte product voor u. Dit product bevat geen ijzersulfaat maar pelargonzuur (31,02 g/l) en is verkrijgbaar als een geconcentreerde vloeistof. Dit product is veel minder schadelijk voor de mens en het milieu maar is iets minder effectief dan de Edialux Moscide. Een ander nadeel is dat u er ook 55 tot 60 euro moet voor neertellen om het product aan te kopen.

Mos bestrijden op een ecologisch verantwoorde manier

De beste manier om mos te bestrijden, is geen mosbestrijdingsproducten gebruiken. U dient slechts rekening te houden met enkele eenvoudige factoren om uw gazon mosvrij te maken en te houden.

Maaien
Maai uw gras nooit te kort. Te kort gras groeit niet goed en kan minder goed tegen een felle zon waardoor het verdort. Mos krijgt zo kans om de kop op te steken. Ongeveer 4 tot 5 cm is ideaal voor uw gazon.

Compost
Mos groeit goed op arme bodems. Verspreid daarom compost over uw grond vooraleer u gras inzaait. Ongeveer 1 à 2 ton per 100 m² is voldoende.

Kalk
Het gazon heeft een licht zure bodem nodig om goed te kunnen groeien. Wordt de bodem te zuur, dan kan mos goed gedijen. Controleer de pH van de bodem. U kan pH strips verkrijgen in de handel. De pH dient tussen de 6 en de 6,5 te liggen. In de bodem te zuur, dan dient u kalk toe te voegen waardoor mos geen kans krijgt.

De bodem verluchten
Mos groeit goed op compacte vochtige bodems. Daarom is het zeer belangrijk dat u, voor u inzaait, de bodem vermengt met compost. Een andere mogelijkheid is door op regelmatige plaatsen, een mestvork tien centimeter diep in de grond te steken waardoor dat er luchtgaten ontstaan. Heeft u een compacte bodem dan dient u er eveneens voor te zorgen dat u een goede afwatering heeft van uw tuin.

Schaduwrijke plaatsen
Op schaduwrijke plaatsen dient u geen standaard gras maar schaduwgazon in te zaaien. Zo niet zal mos het steeds halen van uw gazon. Een andere oplossing is op deze plaatsen geen gras te zaaien maar uw tuin te beplanten met planten die goed gedijen in de schaduw. Hosta's heb je in verschillende groottes en kleuren. Ideaal om een schaduwborder te maken.
© 2010 - 2014 Raphaella, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Groene algen en aanslag verwijderen op o.a tuinmeubelsGroene algen en aanslag verwijderen op o.a tuinmeubelsEindelijk het zonnetje schijnt weer volop. Het is weer tijd om de tuin in te gaan. Echter vragen het terras en de tuinme…
Gras verticuteren, hoe en wanneer?Gras verticuteren, hoe en wanneer?Gras verticuteren doe je in het voorjaar in april of mei en in het najaar in september of oktober. Door het gras te vert…
Schoonmaken: algen verwijderen uit de vijverAlgen kunnen een vijver helemaal overwoekeren. Dat geeft geen mooi gezicht. Tegelijkertijd zijn er wel bepaalde dingen d…
Onderhoud van uw gazonHet aanleggen van een gazon is de eerste stap naar een mooie groene tuin. Om de gazon mooi te houden, dienen we hem rege…
Tegelterras: tegels leggen in de tuinEr zijn veel bedrijven die tegels kunnen leggen voor het terras. Er zijn verschillende voordelen aan het hebben van een…

Reageer op het artikel "Mosbestrijding: Welke middelen helpen echt?"

Reacties

Jacky, 01-01-2014 10:31 #6
Is het waar als ik een koperdraad op de nok van mijn tuinhuis span,
en als het dan regent dat het een bepaald stof afgeeft en het mos van mijn tuinhuis doet verdwijnen
klopt dat of niet, indien ja kan dat kwaad voor blikseminslag?

Zinzen Hein, 23-04-2013 16:12 #5
Voor mosbestrijding in het gazon, heb ik jaren geleden een poeder gebruikt welke ik moest oplossen in water echter ik weet de naam niet meer van dat spul. Wanneer ik een baan had gespoten, werd het mos na ongeveer 1 minuut al zwart. Heeft u dit spul nog en is het niet al te schadelijk voor het mileur, dan zou ik dit gaarne van u vernemen, maar mocht u een beter alternatief hebben, gaarne. Inmiddels verblijft in afwachting, Hein Zinzen.

Nijhof, 26-03-2012 12:54 #4
Waar is ijzersulfaat te koop?

J. A. Bode, 21-02-2012 15:51 #3
Wanneer kan je beginnen met mosbestrijding (in ons geval met kalk)
Wat is de prijs van Edialux Moscide?

Raphaella (infoteur), 22-03-2010 17:29 #2
Beste,
Blijkbaar is het product vooral te koop in België in de tuincentra.
http://www.edialux.be/nl/product.asp?lid=1&id=61

D. D. Brandenburg, 20-03-2010 14:53 #1
Geachte dames en heren,

Waar kan ik het mosbestrijdingsmidel Edialuc Moscide kopen? En wat is de prijs hiervan? Uw antwoord zie ik gaarne tegemoet.
Met vriendelijke groeten.

D.D.Brandenburg

Infoteur: Raphaella
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Reacties: 6
Schrijf mee!