InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Hosta's en slakken

Hosta's en slakken

Hosta's en slakken Wie hosta's eenmaal in zín hart gesloten heeft, wil ze niet meer kwijt. In tegendeel, de wens naar nog een of meer hostaís komt elk seizoen weer terug. Zelfs als er een zegenrijk slakkenjaar geweest is. Men weet, dat het gelukkig niet elk jaar zo hoeft te zijn. Deze prachtige veelzijdige schaduwplant heeft zelf één schaduwzijde: de slakken lusten er wel pap van.

Naaktslakken

Wereldwijd zijn er zeker zoín 70.000 soorten slakken bekend. Slakken zijn weekdieren en de meeste van hen leven in het water. In de tuin hebben we vooral last van naaktslakken. De slakken met huisjes zijn juist hele nuttige diertjes. Zij vreten meestal rottend tuinafval en de eieren van naaktslakken! De naaktslakken zijn net zo dol op hostaís als menige hosta liefhebber zelf. Vooral sínachts en bij regen gaan zij op voedseljacht. Ze houden het meest van jonge planten en zachte scheuten. Ook sla, dahliaís en afrikaantjes staan op hun menu. Maar je kunt zelf wat doen om te kans op slakkenvraat te verkleinen of helemaal te elimineren.

Preventie tegen slakken

Natuurlijke vijanden

  • spitsmuis
  • loopkever
  • vogels
  • kippen
  • kikkers
  • egels
  • mol
  • hagedis

Slakken werende planten

  • bieslook
  • geraniums
  • knoflook
  • mosterd
  • munt
  • Oostindische Kers
  • varen- en tomatenblad

Deze plantjes kunnen dicht in de buurt van hostaís worden geplant. De varen- of tomatenbladeren erom heen leggen.

Meer tips

Slakken houden ervan zich te verbergen tussen blad- en plantenafval, maar ook tussen stenenhopen, onder houten planken, op vochtige plaatsen en in de nabijheid van een composthoop. Opruimen en regelmatig de plekken inspecteren waar men slakken vindt kan heel zinvol zijn.

Gehalveerde uitgeholde grapefruits (met een kleine opening, zodat ze erin kunnen) en grote bladeren van planten in de tuin zijn prima verzamelplaatsen voor slakken. Die kun je dan de volgende ochtend afvoeren naar plekken waar ze geen kwaad kunnen, b.v.ergens op een beschutte plek in het gemeenteplantsoen.

Ingegraven bekertjes (van b.v. yoghurt) gevuld met bier lokken ook de slakken. Dit is naar mijn weten de minst wrede methode om naaktslakken te doden. De inhoud van de beker kan op de composthoop of de groene gft afvalemmer.

  • Overhangend gras is ook een mooie plek voor slakken om te vertoeven, regelmatig graskanten knippen dus.
  • Onkruid weghalen en zorgen voor lucht en licht tussen de planten. Onkruidkluiten nakijken op slakkeneieren.
  • Bij droog weer helpt het om kalk, gesteentemeel of houtas om de kwetsbare plant heen te strooien.
  • Snoei takken en planten die de grond raken.
  • Aan gekneusde eierschalen, droge gemalen koffie, grind, scherp zand en cacaodoppen hebben naaktslakken ook een hekel.
  • Je kunt ze ook gewoon oppakken, desnoods met handschoenen aan, in een bakje doen en in de gemeentetuin deponeren.
  • Haver en zemelen kunnen zij ook niet goed verdragen, ze schijnen zich eraan dood te eten.

Liever niet

  • Zout strooien op slakken is een wrede manier!
  • Slakkenkorrels zijn giftig. Ook voor de vogels die de vergiftigde slakkenrestanten oppeuzelen.

Slakken zouden geen reden mogen zijn om geen hosta aan te schaffen. De slakkenplaag is ook afhankelijk van de weersomstandigheden. Vochtige en regenachtige zomers zullen meer slakken aantrekken als warme, droge zomers. Hosta's in potten op bijvoorbeeld balkons of terrassen hebben overigens veel minder kans op slakkenvraat dan hosta's in de volle grond.

Lees verder

© 2010 - 2017 Minga, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Verwijderen en tegengaan van slakken en naaktslakkenVerwijderen en tegengaan van slakken en naaktslakkenNaaktslakken kunnen niet alleen bijzonder vervelend zijn, maar ook nog eens zeer schadelijk zijn. Vooral bij een wat nat…
Hosta, ook wel hartlelie of funkia genoemdHosta, ook wel hartlelie of funkia genoemdDe hosta ook wel hartlelie genoemd of funkia, is een bladplant die geschikt is als onderbegroeiing, randplant of alleens…
Hosta plant in de tuin is mooi en er zijn vele soortenHosta plant in de tuin is mooi en er zijn vele soortenIedere zomer weer zien we in veel tuinen prachtige hosta's staan. Ze zijn er in verschillende kleuren van grijs groen to…
Naaktslakken in je tuinNaaktslakken in je tuinVeel mensen hebben last van naaktslakken in hun tuin. De naaktslakken vreten al de planten in de tuin kapot en zijn moei…
Naaktslakken in de keukenNaaktslakken in de keukenNaaktslakken verwacht je niet meteen in je keuken of je badkamer. Toch hebben veel mensen last van deze ongewenste bezoe…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Hosta's en slakken"

Infoteur: Minga
Laatste update: 12-08-2010
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Hosta's
Schrijf mee!