InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Bestrijd bladluizen met zeepwater-spiritus

Bestrijd bladluizen met zeepwater-spiritus

Bestrijd bladluizen met zeepwater-spiritus Last van bladluizen? Er zijn een aantal mogelijkheden om dit ongedierte te bestrijden. In de handel is gif te krijgen waarmee ze verdelgd kunnen worden. Een andere optie is om een natuurlijke vijand van de bladluis aan het werk te zetten, zoals het lieveheersbeestje. Wat ook goed werkt is het aloude huismiddeltje zeepwater-spiritus.

Waarom zijn bladluizen ongedierte en is het belangrijk de bladluis te bestrijden?

Planten en struiken die onder de bladluizen zitten kunnen belemmerd worden in hun groei, bijvoorbeeld door uitdroging. Bladluizen gebruiken namelijk het plantensap als voedsel. Daarnaast scheiden de bladluizen een kleverige vloeistof af (honingdauw), wat mieren aantrekt en bovendien tot schimmel kan leiden (te zien aan de zwarte kleur). Ook komt het voor dat een plant of struik door de bladluis besmet wordt met virussen. Vaak is al te zien dat een plant bladluizen heeft omdat de bladeren wat omkrullen. De bladluizen (geel of groen, soms zwart) zitten dan meestal aan de onderkant van de bladeren.
Met recht kunnen we dus spreken van ongedierte dat we maar beter kunnen bestrijden.

Kant en klaar gif tegen bladluizen uit de winkel

Er zijn chemische middelen tegen bladluizen verkrijgbaar, kant en klaar in spuitbussen of spray-flacons. Onder andere te koop bij plantenwinkels, dierenwinkels, tuincentra en bouwmarkten. Gebruik geen chemische middelen in de aanwezigheid van kleine kinderen.

Lieveheersbeestjes plaatsen op de struik of plant

Verschillende insecten zijn dol op bladluizen. Een daarvan is het lieveheersbeestje. In de tuinbouw wordt tegenwoordig veel gebruikgemaakt van natuurlijke bestrijdingsmethodes, maar dat kunt u in uw eigen tuin natuurlijk ook doen. Zoek in de tuin naar lieveheersbeestjes en zet ze op de plant of struik met bladluizen. Als er geen lieveheersbeestjes te vinden zijn, geen nood: ze zijn ook gewoon te koop! Ga hiervoor naar een tuincentrum of bestel ze via Internet bij een site die gespecialiseerd is in biologische of milieuvriendelijke ongediertebestrijding.

Spuiten tegen bladluis met zelfgemaakt zeepwater-spiritus

Een oud huismiddeltje tegen bladluizen is zeepwater-spiritus. Dit kunt u eenvoudig en goedkoop zelf maken.

Doe in een emmertje 20 gram ouderwetse groene of zachte zeep (geen moderne synthetische zeep!) en ongeveer 20 ml spiritus. Voeg daar 1 liter lauw tot warm water aan toe. Goed roeren en dan overgieten in een plantenspuit. Met de plantenspuit de hele plant of struik goed inspuiten, vooral de plekken waar de bladluizen zichtbaar zijn. Dit moet een aantal dagen achter elkaar herhaald worden voor een optimaal resultaat. Liever niet spuiten in de volle zon. Let bij het spuiten overigens wel op dat er niet al lieveheersbeestjes actief zijn, want die kunnen net als de bladluis ook niet tegen zeepwater-spiritus.

Lees verder

© 2008 - 2014 Marcel68, gepubliceerd in Tuin (Huis en Tuin) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Luis in de tuin: bestrijding van bladluis op plantenLuis in de tuin: bestrijding van bladluis op plantenLuis op de planten in je tuin, wat doe je er aan? Er zijn diverse chemische insecticiden en biologische bestrijdmingsmid…
Ziektes op kamerplanten en planten in de tuinLuizen, kevers, vliegjes, schimmels en andere ziektes en ongedierte tasten je waardevolle tuin- en kamerplanten aan. Voo…
Luis en spint bestrijden op ecologische wijzeLuis en spint bestrijden op ecologische wijzeWanneer je een kruidentuin hebt en er zit luis op een plant dan kun je niet bestrijden met chemische middelen. Doe je da…
Bestrijding van de Bladluis, Witte vlieg, Spint en TripsBestrijding van de Bladluis, Witte vlieg, Spint en TripsPlantenplagen oftewel plantenziektes zijn een bedrijging voor de planten rondom uw huis. Ze kunnen uw tuin erg aantasten…
Het lieveheerstbeestje - erg nuttig tegen bladluisHet lieveheersbeestje is geliefd bij bijna iedereen, vooral bij kinderen. Vandaar dat ze vaak ter inspiratie gebruikt wo…

Reageer op het artikel "Bestrijd bladluizen met zeepwater-spiritus"

Reacties

Suzanna van der Voort, 03-08-2014 16:30 #10
Quote: "Spuiten tegen bladluis met zelfgemaakt zeepwater-spiritus". Dit had ik vroeger toegepast, maar na het lezen van het feit, dat de spiritus giftig is gemaakt, zie link http://nl.wikipedia.org/wiki/Brandspiritus: "Spiritus wordt gebruikt als schoonmaakmiddel en als brandstof. Brandspiritus bestaat grotendeels uit ethanol. Er is een giftige stof aan toegevoegd (meestal methanol), om de alcohol te denatureren (ongeschikt te maken voor consumptie)", ben ik hiermee gestopt. Men moet immers de hele plant waar de bladluizen zich bevinden tot druipens toe besproeien. De brandspiritus zal dus ook in de aarde rond de plant terecht komen en aldus de aarde óók vergiftigen. Men raadde toen sterk af om brandspiritus te gebruiken in het spuitmengsel tegen bladluizen. Ik probeer nu liever de andere methodes Reactie infoteur, 05-08-2014
Hallo Suzanna,
Het giftige aan methanol betreft vooral consumptie door de mens (die daardoor bijvoorbeeld zelfs blind kan worden). Spiritus wordt overigens ook gewoon gebruikt bij het lappen van de ramen en voor spiritus-branders.
Zeepwater-spiritus is erg effectief tegen bladluis en naar mijn mening kun je dat veel beter gebruiken dan kant- en klaar gif waar chemische stoffen inzitten die slecht zijn voor de bijenstand.
Overigens is het natuurlijk prima om, zoals jij ook doet, andere methodes te proberen die nog milieuvriendelijker zijn (zoals bijvoorbeeld de lieveheersbeestjes).
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Walter, 20-07-2014 21:45 #9
Wat bij waterplanten met bladluis, kunnen deze middeltjes geen kwaad voor de vissen? Reactie infoteur, 22-07-2014
Hallo Walter,
Zeep en spiritus kunnen wel degelijk kwaad voor vissen, dus niet gebruiken!
Bij waterplanten kun je het beter anders doen. Bijvoorbeeld met een plantenspuit een harde waterstraal op de planten en bladeren met bladluis richten. Of anders de planten een tijdje onderdompelen in het water. Met beide methoden komen de bladluizen in het water terecht, verdrinken ze en hebben de vissen een lekker hapje.
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Loek, 18-06-2013 10:13 #8
Hoe voorkom je bladluis, ik hoorde dat bladluis gebracht worden door mieren, die gaan ze dan lekker melken, en mieren houden weer niet van kruidnagel, dus als je stukjes kruidnavel in de aarden stopt kan dat weer helpen tegen mieren pffff Reactie infoteur, 18-06-2013
Hallo Loek,
Zelf heb ik geen ervaring met kruidnagel tegen mieren, maar het is natuurlijk het proberen waard. Bedankt voor de tip!
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Bert, 10-05-2013 12:45 #7
Gewoon zeep en spiritus, NOOIT chemische troep kopen. "Gelukkig heeft de Europese Commissie besloten dat vanaf 1 december 2013 in bepaalde toepassingen een aantal van deze schadelijke middelen tijdelijk verboden worden. Het gaat om drie neonicotinoiden: clothianidine, thiamethoxam en imidaclopride. Een goed begin.

Helaas zijn er nog veel andere gevaarlijke middelen voor bijen die niet verboden worden. Bijvoorbeeld de neonicotinoide thiacloprid. Ook dit middel is zeer gevaarlijk voor bijen en is aan te treffen in sommige producten van Bayer tegen luizen. Reactie infoteur, 10-05-2013
Hallo Bert,
Bedankt voor je reactie. Zelf ben ik ook niet zo'n voorstander van het gebruik van gif. Zeker niet nu steeds meer bekend wordt over de gevolgen die het voor bijen kan hebben. Bovendien zal in de meeste gevallen zeepwater-spiritus inderdaad gewoon voldoen.
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Rik, 17-08-2011 21:47 #6
Wij hebben ook gebruik gemaakt van lieveheersbeestjes larven, dit heeft goed gewerkt, we hadden 15 larven voor 10 paprikaplanten. Wij hebben de larven besteld bij Waterwezens.nl. Misschien een tip voor iedereen die op een natuurlijke manier de bladluis te lijf wilt gaan. Het proberen waard! Reactie infoteur, 18-08-2011
Hallo Rik,
Bedankt voor je tip!
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Ture & Eline, 03-07-2011 13:15 #5
We hebben een plantenbak op 5 hoog met daarin van links naar rechts koriander bieslook munt rozemarijn tijm. Vandaag de 2de keer dat we luizen op de koriander aantroffen. Onze "bestrijding" bestaat uit water met afwasmiddel, en we zien duidelijk dat de bladluis daar een hekel aan heeft.

Enkele vragen:
- Van deze 5 planten, is alleen koriander gevoelig voor bladluis? Of kunnen we beter de volgorde van planten veranderen om een natuurlijke barriere aan te leggen?
- Stel we kopen/vangen lieveheersbeestjes en zetten ze in onze plantenbak, blijven ze dan om de bladluis op te eten, of vliegen ze binnen de kortste keren weer weg? Ik kan me nl. voorstellen dat een plantenbak op 5 hoog niet echt een habitat is waar lieveheersbeestjes permanent willen blijven.
- Hoe komen bladluizen terug? Als we er ook maar 1 in leven laten? Per ongeluk door de wind? Kunnen ze vliegen? Zaten ze op de 2de korianderplant die we kochten nadat we de eerste maar weggegooid hadden?

Alvast bedankt! Reactie infoteur, 03-07-2011
Hallo Ture en Eline,
Eerlijk gezegd ben ik niet zo thuis in de kruiden/planten die jullie noemen, durf dus ook niet te zeggen of koriander de meest (of enig) bladluisgevoelige is. Als het je makkelijk lukt om een paar lieveheersbeestjes te vangen kun je natuurlijk proberen of ze het er lang uithouden en of het voldoende helpt als bestrijding. Zelf zou ik voor 5 planten geen lieveheersbeestjes gaan kopen maar zeepwater-spiritus gebruiken. Jullie merken al dat zeepsop van afwasmiddel als vervelend ervaren wordt, je zult zien dat het gebruiken van groene zeep en spiritus zoals hierboven beschreven als meer dan vervelend ervaren wordt: de bladluizen zullen (zeker na een aantal dagen achter elkaar spuiten) het loodje gaan leggen. Wat betreft het terugkeren van de bladluizen kunnen er meerdere oorzaken zijn. Het introduceren van een nieuwe plant kan een rol spelen, het nog aanwezig zijn van een paar luizen na de bestrijding, maar ook kunnen ze inderdaad gewoon zijn komen aanvliegen, want er zijn (vooral in het najaar) ook bladluizen met vleugels.
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Helen Hoebe, 29-06-2011 19:02 #4
Wij hadden ook last van bladluis in de uien, hiervoor hebben lieveheersbeestjes larven besteld. Een biologische bestrijding en nog leuk ook om de larven te zien veranderen in lieveheersbeestjes. Reactie infoteur, 01-07-2011
Hallo Helen,
Inderdaad een leuke manier van bestrijding.
Succes!
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Ageeth, 20-05-2011 22:42 #3
Maar wat doe je, als je een perceel van 3000m2 hebt, en werkelijk alles zit onder de bladluis! Reactie infoteur, 22-05-2011
Hallo Ageeth,
Wat vervelend zeg, zo'n grote hoeveelheid planten en struiken die bestreden moet worden! Met een gewone plantenspuit gaat dat natuurlijk veel te lang duren. Zelf heb ik er geen ervaring mee, maar ik heb weleens mensen in actie gezien met een drukspuit waarvan ze het tankje (van een liter of 5) als een soort schoudertas meedroegen. Je hebt dan 2 handen vrij: in 1 hand heb je de spuitlans en met de andere hand kun je dan takken optillen om te checken op bladluizen. Die drukspuiten kun je overigens gewoon bij een tuincentrum of bouwmarkt kopen en kosten misschien 2 of 3 tientjes. Nog steeds een hele klus als je de hele oppervlakte moet besproeien, maar weet je zeker dat alles onder de bladluizen zit? Niet alle soorten gewassen zijn namelijk even aantrekkelijk voor de bladluis, dus het zou ook kunnen dat bepaalde planten en struiken bladluisvrij zijn. Ik zou dat even goed checken voordat je alles integraal gaat bespuiten.
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Brenda, 20-05-2011 16:39 #2
Ben net aan de gang geweest met het middeltje dat hierboven beschreven staat, en het ziet er hoopvol uit! Alleen geen idee of ik al die krengen geraakt heb en ik hoop dat de plantjes de hoeveelheden zeep en spiritus aankunnen… Reactie infoteur, 22-05-2011
Hallo Brenda,
Vaak moet de spuitactie een paar keer herhaald worden om alle bladluizen dood te krijgen. Als je dan tussentijds de planten en struiken inspecteert, zie je vanzelf waar het nog niet voldoende geholpen heeft en waar je dus extra aandacht aan moet besteden bij de volgende keer. Mijn ervaring is dat de planten en struiken er goed tegenkunnen als ze in de loop van een week of 2 weken een aantal keren bespoten worden. Als een struik of plant niet behandeld wordt is het overigens zeker dat ie op termijn het loodje legt.
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Gerrit, 09-05-2011 13:43 #1
Bladluizen bestrijding Effectief == besproeien met Ruitenontdooier en daarna
nasproeien met Zachtezeep sop. Geeft geen schade aan de plant Nadien kan men ze( dood )met een b.v zacht tandenborsteltje verwijderen. Bij ons staat hij er weer fris bij. Reactie infoteur, 10-05-2011
Hallo Gerrit,
Het is momenteel wel weer erg raak met de bladluizen overal. Bedankt voor je tip!
Zelf heb ik dit nog nooit toegepast, maar kan me voorstellen dat dit wel degelijk effectief is omdat er net als bij zeepwater-spiritus ook een alcohol-achtige stof en zeep aan te pas komen.
Met vriendelijke groeten, Marcel.

Infoteur: Marcel68
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Ongedierte
Reacties: 10
Schrijf mee!