InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Eerste huis kopen? Welke kosten komen daar nou bij kijken?

Eerste huis kopen? Welke kosten komen daar nou bij kijken?

Veel mensen die hun eerste huis kopen weten niet welke kosten daarmee samenhangen. Bijna elk jaar worden de kosten hoger en heffen gemeentes meer en meer belastingen. Om inzicht te krijgen in de kosten die maandelijks moeten worden betaald staat hieronder een overzicht van alle vaste lasten die horen bij een koopwoning.
De eerste woning
Voor het eerst een huis kopen is natuurlijk heel spannend en uitdagend. Er is echter ook een keerzijde, want er komen veel kosten bij de aanschaf van een nieuwe woning. Buiten de kosten voor de nieuwe inboedel en de verbouwing zijn er veel belastingen en vaste lasten die maandelijks betaald moeten worden.

W.O.Z. waarde

Vaak wordt bij de berekening van een belasting de W.O.Z waarde gebruikt van een woning. W.O.Z. staat voor waardering onroerende zaken en houdt concreet gezegd in wat de waarde van de woning is; bepaald door een taxateur van de gemeente.

De vaste lasten

  • Waterschapsbelasting
  • Rioolheffing
  • Afvalstoffenheffing
  • O.Z.B (Onroerendezaakbelasting)
  • V.V.E (Vereniging van Eigenaren)
  • Water
  • Stroom en gas
  • Eigenwoningfarfait

Waterschapsbelasting

Met het geld wat bij deze belasting wordt geïnd worden de dijken verstevigd, afvalwater gezuiverd en het waterpeil bijgehouden. De tarieven die gelden voor deze belasting zijn per hoogheemraadsachap verschillend.
Gemiddeld liggen de maandtarieven tussen de 0,01% en 0,02% x de W.O.Z. waarde.

Rioolheffing

Met het geld van de rioolheffing wordt het afvalwater gezuiverd en het rioolstelsel bijgehouden. De tarieven van de rioolheffing zijn per gemeente verschillend. Gemiddeld liggen de tarieven tussen de 100 en 300 per jaar.
Een nadeel van de rioolheffing is dat degene die op 1 januari de eigenaar is van het pand, de rioolheffing voor het gehele jaar moet betalen. Ook al verhuist diegene op 1 februari, dan heeft deze nog geen recht op resistutie.

Afvalstoffenheffing

Met het geld van de afvalstoffenheffing wordt het ophalen en verwerken van het huishoudelijk afval betaald. De tarieven van de afvalstoffenheffing zijn per gemeente verschillend en afhankelijk van de hoeveelheid personen per adres.
De gemiddelde tarieven liggen tussen de 200 en 300 per jaar.

O.Z.B.

Deze belasting wordt puur gebruikt voor het "spekken van de gemeentekas". De kosten zijn per gemeente verschillend en liggen tussen de (hoogste waarde gemeente Eemsmond) 0,1787% en (laagste waarde gemeente Texel) 0,033435 x de W.O.Z. waarde. Ook -net als bij de rioolheffing- is degene die eigenaar is op 1 januari verantwoordelijk voor de gehele jaarkosten van de O.Z.B. Hier wordt geen resistutie verleend.

V.V.E.

Indien de eerste woning een appartement betreft wordt je automatisch lid van de v.v.e. De vereniging van eigenaren zorgt ervoor dat het gebouw waarin het appartement zich bevind wordt onderhouden en dat de kosten daarvan eerlijk worden verdeeldt over alle bewoners. De kosten van de V.V.E zijn sterk wisselend en afhankelijk van de staat, grootte en bouwjaar van het gebouw. Hiervoor is geen gemiddelde te geven omdat de tarieven enorm verschillen.

Water

De tarieven van water zijn per regio verschillend en sterk afhankelijk van het verbruik van de gebruiker. Gemiddeld liggen de tarieven tussen de 1,00 en 2,00 per m3. Gemiddeld verbruikt een persoon 125 liter water per dag.

Stroom en gas

Net zoals de tarieven van het water zijn bij de tarieven van energie de kosten sterk afhankelijk van het verbruik van de gebruiker. Energiemaatschappijen zijn sterk met elkaar aan het concurreren en bieden vaak een vaste prijs voor het gas en de stroom. De kosten bij gemiddeld gebruik varieren van 1400 t/m 1900 per jaar afhankelijk van het soort stroom (ecostroom/grijze stroom) en de aanbieder.

Eigenwoningforfait

Het eigenwoningforfait is een fictief inkomen wat bij het "gewone" inkomen moet worden opgeteld in box 1 van de jaarlijkse belastingaangifte. Om de eigenwoningforfait te bepalen dient men de W.O.Z. waarde te vermenigvuldigen met 0,55%.
Bijv. een woning met een W.O.Z. waarde van 120000 x 0,55%= 660 euro wat bij de inkomsten moet worden opgeteld.

Voorbeeldberekening

Hieronder staat een voorbeeldberekening wat een gemiddelde starter die een huis koopt in Den Haag met "normaal" verbruik en een koophuis met een W.O.Z. waarde van 120.000 euro per jaar moet betalen aan vaste lasten.

Waterschapsbelasting0.0175% x 120.000= 21 per maand x 12 252,00
RioolheffingVastgelegd bedrag 126,47
Afvalstoffenheffing20,85 per maand x 12 250,20
O.Z.B.0.0619% x 120.000 74,00
V.V.E130,00 per maand x 12 1560,00
Water12,50 per maand x 12 150,00
Stroom en gas 120,00 per maand x 12 1440
Hypotheek 450,00 per maand x 12 5400,00
Gemiddelde kosten per maand 771,09
Gemiddelde kosten per jaar 9253,08
© 2010 - 2017 Letterlijk, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kosten aanschaf bestaand koophuisKosten aanschaf bestaand koophuisBij het aankopen van een huis moet u rekening houden met hoge kosten. Naast de koopsom moet u ook noodzakelijke kosten m…
Aftrekbare kosten eigen woningAftrekbare kosten eigen woningWoningbezitters kunnen bepaalde kosten aftrekken in box 1: inkomsten uit werk en woning. In veel gevallen is de eigen wo…
Huis verkocht, moet ik belasting betalen over de overwaarde?In een koophuis kan in de loop der jaren een flinke overwaarde worden opgebouwd. Moet u na de verkoop van het huis de ov…
Tweede hypotheek: Wat zijn de voordelen en nadelen?Een tweede hypotheek is een manier om extra geld te lenen tegen een relatief lage rente. Voor een verbouwing of voor mee…
Kosten eigen huis aftrekbaar- regeling tot 2013De hypotheekrenteaftrek is de aftrekpost die er voor zorgt dat wij een deel van de betaalde hypotheekrente terug ontvang…

Reageer op het artikel "Eerste huis kopen? Welke kosten komen daar nou bij kijken?"

Reacties

Danny Peters, 10-07-2013 11:01 #4
Hallo ik heb een vraag wat zullen ongeveer de kosten zijn om van een huurwoning naar een koopwoning te gaan. Voornamelijk bij de 1e maand.

Omdat dit mijn eerste koopwoning zal zijn wil ik van de eerste maand een overzicht maken. Ik denk dat er meer is dan alleen hypotheek en verzekeringen zal.

Kees Fransen, 23-05-2013 11:00 #3
Goedemorgen ik heb een vraag voor u. stel ik koop het huis van mijn ouders, moet ik dan de vastelasten ook op mijn naam zetten?

Letterlijk (infoteur), 31-10-2011 10:26 #2
Beste Peter,

Dat is heel lastig te bepalen als ik je situatie niet kent. Wat voor huis ga je kopen en waar? Wat kost het huis en wil je gaan verbouwen. Ik denk dat je de eerste maand sowieso rekening moeten houden met onderstaande kostenposten:

O.Z.B (Onroerendezaakbelasting)
V.V.E (Vereniging van Eigenaren)
Water
Stroom en gas

De volgende kosten zullen gauw volgen, echter is de kans groot dat je deze per maand kunt betalen i.p.v voor een heel jaar:
Waterschapsbelasting
Rioolheffing
Afvalstoffenheffing
Eigenwoningfarfait

Peter, 28-10-2011 17:42 #1
Hallo ik heb een vraag wat zullen ongeveer de kosten zijn om van een huurwoning naar een koopwoning te gaan. voornamelijk bij de 1e maand

om dat dit mijn eerste koopwoning zal zijn wil ik van de eerste maand een overzicht maken
ik denk dat er meer is dan alleen hypotheek en verzekeringen zal.

Infoteur: Letterlijk
Laatste update: 10-02-2012
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Reacties: 4
Schrijf mee!