InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Huis verkopen kort na de aankoop

Huis verkopen kort na de aankoop

Huis verkopen kort na de aankoop Een aangekocht woonhuis kunt u niet op korte termijn weer verkopen en verwachten dat er geen schulden overblijven. Door de kosten van bijvoorbeeld overdrachtsbelasting en verhuizen kunt u met grote schulden blijven zitten na de verkoop van het huis. Het kan iedereen overkomen, u koopt een huis en om een bepaalde reden had u het huis niet moeten kopen. De reden kan te maken hebben met het huis zelf, maar het kan ook te maken hebben met andere omstandigheden. U krijgt bijvoorbeeld een andere baan waarvoor u moet verhuizen of door ziekte in het gezin moet u naar een aangepaste woning. Bij verkoop van het huis binnen één tot twee jaar is het nauwelijks mogelijk om de gemaakte kosten terug te verdienen.

Reden van verkoop

Afhankelijk van de reden dat u het huis gaat verkopen kan de reden ook in uw nadeel werken. Verkoopt u het huis bijvoorbeeld omdat er bepaalde gebreken geconstateerd zijn, dan bent u verplicht om dit aan een koper mede te delen. Dit zal de verkoop ernstig bemoeilijken. In dat geval zou u de vorige eigenaar waar u het huis van gekocht hebt aansprakelijk kunnen stellen, maar dit vergt vaak hoge kosten die u eerst zelf moet voorschieten en dan weet u nog steeds niet of u gelijk krijgt. De reden van verkoop zal naar gevraagd worden, omdat u maar kort in het huis hebt gewoond. Potentiële kopers komen namelijk vaak uit de buurt en zijn op de hoogte van het feit dat u het huis kortgeleden hebt gekocht.

Welke kosten zijn er gemaakt bij aankoop?

Bij het aankopen van een bestaand huis, moet u ongeveer rekening houden met 10 procent aan kosten bovenop het aankoopbedrag. Bij het verkopen van een huis moet u dus een overwaarde van ruwweg 10 procent hebben om de aankoopkosten terug te verdienen. Helaas bent u er dan nog niet. De meeste mensen die verhuizen hebben ook grote kosten gemaakt om het huis te verfraaien en aan te passen naar eigen smaak. In een nieuw aangekochte huis gaan nieuwe eigenaren namelijk altijd in verbouwen of in ieder geval veranderen.

Hoeveel overwaarde moet ik realiseren om zonder schulden te verkopen?

Aan de hand van een voorbeeld is dit het beste uit te rekenen. Iemand heeft een huis gekocht voor € 200.000. Na één jaar moet hij het huis weer verkopen doordat hij een baan krijgt in een ander deel van Nederland. Het huis kostte € 200.000, maar door de bijkomende kosten heeft hij een hypotheek van € 220.000. Na het aankopen van het huis heeft hij in het huis nieuwe laminaat gelegd voor € 3.000 en een dakkapel geplaatst voor € 5.000. De overige kosten om het huis te verfraaien (verven, behangen, e.d.) €750. De totale kosten plus hypotheek komt hierdoor op:
€ 220.000 + € 3.000 + € 5.000 + € 750= € 228.750.

Voor de verkoop moet hij ook nog kosten maken voor het adverteren en de makelaar van totaal € 2.500. Totale uitgaven aan het huis en om het huis te verkopen: €231.250. U moet dus in dit geval bij verkoop €31.250 boven uw aankoopbedrag één jaar eerder zitten, om uit de kosten te komen. De overwaarde moet dus zijn: ruim 15 procent.

Zie ook: Huis kopen, de meest gestelde vragen
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Huis verkopen kort na de aankoop"

Reactie

Hypotheekinfo (infoteur), 04-10-2009 15:35 #1
Behalve bij doorverkoop binnen 6 maanden. Dan krijg je de overdrachtsbelasting terug.

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 04-10-2009
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Reacties: 1
Schrijf mee!