InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > In woning blijven na overlijden partner

In woning blijven na overlijden partner

In woning blijven na overlijden partner Veel mensen weten niet beter dan dat ze na het overlijden van hun partner in de gezamenlijke woning kunnen blijven wonen. In de praktijk pakt dat echter nog wel eens anders uit. Dit hangt o.a. af van het feit of u bent gehuwd of samenwoont. Ook speelt mee of er een testament is of niet. Verder verschillen de regels tussen een huurhuis en een koopwoning.

Eruit of blijven wonen

Vaak zijn partners samen eigenaar van een koopwoning. Zijn ze getrouwd dan wordt bij een overlijden de nalatenschap met daarin de koopwoning verdeeld tussen de erfgenamen. Meestal de echtgenoot en de kinderen. In theorie zouden kinderen die hun erfenis te gelde willen maken, de langstlevende ouder kunnen dwingen het huis te verkopen. Hier is in de wet een stokje voor gestoken. De langstlevende partner kan beschikken over de hele nalatenschap, de kinderen krijgen een vordering op hun moeder of vader. Pas bij het overlijden of faillissement van de langstlevende ouder is deze vordering door de kinderen opeisbaar. De partner kan dus in de woning blijven wonen.

Bescherming

De overledene kan speciale wensen rond de nalatenschap hebben vastgelegd in een testament. Dit kan (onbedoeld) grote consequenties hebben. Wordt het huis bijvoorbeeld aan een kind nagelaten, dan kan het zijn dat de achterblijvende partner het huis moet verlaten. De wet biedt hem of haar slechts beperkte bescherming. De achterblijvende echtgenoot mag nog zes maanden in de voorheen gezamenlijke woning wonen. Vervolgens kan men nog eisen dat men een recht van vruchtgebruik op de woning krijgt.

Samenwonen

Samenwoners die samen een woning bezitten moeten de zaken zeker goed regelen. Voor hen is namelijk niets geregeld in het erfrecht. Samenwoners erven in principe niet van elkaar, als ze dit niet nadrukkelijk vastleggen. Als partners ieder voor de helft eigenaar waren van een huis komt bij overlijden daarmee een half huis in handen van de erfgenamen.

Verblijvingsbeding

Met het opstellen van een testament waarin is vastgelegd dat het huis wordt nagelaten aan de langstlevende partner voorkom je de vervelende situatie dat langstlevende partner het huis moet verkopen. Een andere optie is het opnemen van een zogenoemd verblijvingsbeding. Partners leggen in zo’n overeenkomst vast dat bij overlijden gezamenlijke eigendommen –zoals de woning– aan de ander toevallen. Zo’n beding kan apart, maar ook in een samenlevingsovereenkomst worden opgenomen. Zijn er kinderen dan is een verblijvingsbeding niet afdoende om de partner te beschermen. De kinderen kunnen namelijk het erfdeel waarop ze wettelijk recht hebben –de legitieme portie genoemd– zes maanden na het overlijden opeisen in geld. De ouder moet dan mogelijk alsnog het huis verkopen of een hogere hypothecaire lening afsluiten om dit deel uit te betalen. Dit kan worden voorkomen door het opstellen van een samenlevingscontract en testamenten. Deze opeisbaarheid kan dan worden uitgesloten.

Huurwoning en huurwet

De huurwet zorg voor bescherming van de partner als de huurder overlijdt. Is de partner als medehuurder in het huurcontract opgenomen, dan wordt hij of zij huurder na het overlijden van de oorspronkelijke huurder. De echtgenoot of geregistreerd partner van de huurder is automatisch medehuurder, zolang deze in dezelfde woning woont.

Is de partner geen medehuurder –bijvoorbeeld omdat er ongehuwd werd samengewoond– dan mag de langstlevende partner nog minimaal zes maanden in de woning blijven wonen. Binnen die maanden kan aan de verhuurder een verzoek worden gedaan om huurder te worden. De verhuurder kan dit alleen weigeren als er bijvoorbeeld te weinig inkomen is of als de samenwoner niet kan bewijzen dat hij werkelijk op het adres woont. Vanzelfsprekend is het verstandig om al bij leven voor de partner om mede-huurderschap te verzoeken.
© 2009 - 2017 Smeets, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Verhuizen van koopwoning naar huurwoningVerhuizen van koopwoning naar huurwoningMeestal gebeurt het andersom: u verhuist van een huurwoning naar een koopwoning. Maar verhuizen van een koopwoning naar…
Huurder overleden en danHuurder overleden en danStel een huurder is overleden, wat gebeurt er dan met het huurcontract na dit overlijden? Of er is sprake van een echtsc…
Samenwonen met samenlevingscontractSamenwonen met samenlevingscontractJe besluit te gaan samenwonen én samen een huis te kopen. Het samen kopen van een huis om te gaan samenwonen is een leuk…
Aanpak van scheefwonenAanpak van scheefwonenScheefwonen houdt in dat mensen die een hoog inkomen hebben, een goedkoop huis huren. Deze vorm van huren zal worden aan…
Recht op nabestaandenuitkering (Anw)Als uw partner is overleden, heeft u mogelijk recht op een nabestaandenuitkering. Ook wezen en halfwezen hebben recht op…

Reageer op het artikel "In woning blijven na overlijden partner"

Reacties

Erna Kockelbergh-Landsaat, 13-06-2015 15:49 #2
Ik ben getrouwd met huwelijkse voorwaarden. Mijn man is eigenaar van ons pand.
Ik erf 2/5 deel van de woning, 3/5 gaat naar zijn kinderen. Ik heb levenslang vruchtgebruik
van de woning na overlijden van mijn manp
Vraag: als mijn man niet meer in de woning kan verblijven door b.v invaliditeit
of ziekte en in een tehuis moet verblijven, heb ik dan als zijn echtgenote het
recht om in onze woning te blijven wonen? Of moet ik er uit omdat mijn man dan
de opbrengst van de woning moet gebruiken om in de verzorging te verblijven?
met vriendelijke groet,
Erna kockelbergh-Landsaat

Thea, 22-06-2010 13:11 #1
Mijn vriend is overleden in april en wij waren bezig om dingen geregeld te krijgen zodat het huis op mijn naam kon blijven staan. Hij is vijf jaar geleden gescheiden van een finse in Finland, en toen wij vorig jaar wilde trouwen kwam er uit dat hij voor de Nederlandse wet nog getrouwd stond. Nu is er een probleem, voor de wet is de ex de erfgename maar zij wil niets met die hele gedoe te maken hebben. En in finland hebben ze een afstandsverklaring op laten stellen bij de boedelscheiding, dat zij niets met het huis van doen wil hebben.

Om alles geregeld te krijgen zijn wij van het kastje naar de muur gestuurd om de scheiding alsnog voor elkaar te krijgen. Uit eindleijk kregen we van een kennis een tip dat dat in den Haag diende te gebeuren. Helaas heeft het niet meer zover mogen komen en is hij onlangs overleden. Nu woon ik in zijn huis en heb natuurlijk nergens recht op. Toen ik in het begin met hem ging samen wonen hadden we een huurcontrakt opgesteld omdat hij veel ellende met zijn ex had gehad wilde hij dat voorlopig zo opstellen.

Misschien is dat mijn redding geweest zeker weten doe ik het niet, maar nu wil de bank het huis opvorderen terwijl men nog stees bezig is om uit te zoeken wie de erfgenamen nu zijn.
Heeft de bank recht om het huis te vorderen, terwijl ze weten dat er een levensverzekering op staat. Er blijft dus maar een klein bedrag over om af te lossen nog. Of is de bank gerechtigd om af te wachten. Zij willen natuurlijk hun geld hebben wat logisch is, en ik zou dolgraag hier willen blijven wonen.

Is het alsnog mogelijk om de overledene in het scheidings register te laten ingeschrijven of niet?

Hoop dat u antwoord kan geven op mijn vragen

Hartelijke groeten Thea de Ron

Infoteur: Smeets
Gepubliceerd: 04-10-2009
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Reacties: 2
Schrijf mee!