InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Nieuwbouw: stappenplan voor meer- en minderwerk

Nieuwbouw: stappenplan voor meer- en minderwerk

Nieuwbouw: stappenplan voor meer- en minderwerk Een nieuwbouwwoning wordt gebouwd met een standaard set aan materialen en afwerkingen. De materialen die gebruikt worden, zijn omschreven in de technische documenten en tekeningen. Als koper van een nieuwbouwwoning heeft u wellicht extra wensen ten opzichte van de standaard uitrusting van de woning. Bijvoorbeeld een extra dakkapel of buitenkraan. Deze extra uitrusting, die tegen betaling wordt afgenomen bij de bouwonderneming, draagt de naam: ‘meerwerk’. Het tegenovergestelde is ook mogelijk, wanneer u als koper bijvoorbeeld een badkamerkraan wil laten vervallen. In dat geval wordt er gesproken over ‘minderwerk’, en krijgt u geld retour van de aannemer. Door inzicht te krijgen in het proces omtrent het meer- en minderwerk van uw nieuwbouwhuis, maakt u betere keuzes.

1. Handtekening zetten onder koop-/aannemingsovereenkomst

Het proces begint bij het zetten van een handtekening onder de koop-/aannemingsovereenkomst. Vanaf dat moment zal de aannemer de documentatie verschaffen over het meer- en minderwerk. Meestal biedt de aannemer meer mogelijkheden tot het kiezen van meerwerk dan tot minderwerk. Daarnaast staan aannemers vaak wel open voor meerwerk dat niet in de standaard lijst staat opgenomen, het brengt immer extra geld in het laatje. Niet al het meer- en minderwerk kan uitgevoerd worden, bijvoorbeeld wanneer deze in strijd zijn met de regelgeving (het bouwbesluit).

2. Nagaan wat standaard in de woning is opgenomen

Zoek in de verkregen technische documenten welke standaard kleuren en materialen in de woning zijn toegepast, deze zijn reeds inbegrepen in de koopsom van de woning. Zoek de materialen op via internet of bekijk deze in de bouwmarkt, om te bepalen of deze naar wens zijn.

3. Wensen en behoeften inventariseren

Bepaal wat de wensen en behoeften van de toekomstige woning zijn. Schrijf deze op, zeker als het om kleine details gaat. Zoek op internet, loop woonwinkels af of vraag kennissen om input. Bepaal ook wat u waardeert aan uw huidige woning, en welke aspecten er missen. Hieronder een lijst met de belangrijkste aandachtspunten:
  • Sanitair
  • Tegelwerk
  • Uitbouw
  • Dakramen en dakkapellen
  • Deuren en garnituur
  • Extra stopcontacten en loze leidingen

4. Overleg met de kopersbegeleider van de aannemer

Een aantal weken na het tekenen van de koop-/aannemingsovereenkomst kan er overlegd worden met uw contactpersoon bij de aannemer: de kopersbegeleider of wooncoach. Deze persoon kan de kopers begeleiden met de keuzes voor de nieuwbouwwoning. Noteer van tevoren de vragen en te bespreken onderwerpen. In het overleg worden veel zaken besproken, schrijf dus mee op een kladblok.

5. Afwegingen aangaande het meer- en minderwerk

Met alle informatie op zak kan een afweging gemaakt worden voor het meer- en minderwerk. Belangrijke aspecten zijn daarin:
  • Is de prijs het waard ten opzichte van het meerwerk?
  • Betreft het een reële marktconforme prijs?
  • Voert de aannemer het meerwerk uit, huurt u iemand na oplevering in voor de klus, of gaat u zelf klussen?
  • Overweeg of minderwerk lonend is. Over het algemeen is het retourbedrag laag ten opzichte van de werkelijke kosten. Het is ook mogelijk om het product te laten zitten, en deze na oplevering te demonteren en via internet te verkopen.

6. Keuzes aangeven vóór de deadline

De aannemer stelt vaak een deadline voor het inleveren van de meer- en minderwerkkeuzes. Dit wordt de ‘sluitingsdatum’ genoemd. Dit geeft de aannemer de tijd om extra materialen in de technische tekeningen op te nemen, en de materialen tijdig te bestellen.

7. Aanbetaling meerwerk

Als het nieuwbouwproject is aangesloten bij een garantieregeling (SWK), zijn er voorwaarden bij het aanbetalen van het meerwerk. Voor het meerwerk dat is afgesproken buiten de koop-/aannemingsovereenkomst, geldt dat er maximaal 25% vooraf aanbetaald mag worden. De rest wordt aan u gefactureerd zodra het werk gereed komt, of bij de eerstvolgende termijnfactuur. Meerwerk wordt doorgaans meegefinancierd in de hypotheek, en dus betaald vanuit het bouwdepot.

8. Aanvang bouw nieuwbouwhuis

De aannemer start met het bouwen van de woning. Soms is het mogelijk om tijdens de bouwperiode nog afspraken te maken over extra meerwerk.

9. Kijkdagen tijdens bouw

Enkele keren tijdens de bouwperiode wordt er een kijkdag georganiseerd door de aannemer. Check hierbij de afgesproken meer- en minderwerkopties.

10. Oplevering van de woning

Een paar weken voor de oplevering, geeft de aannemer de definitieve opleverdatum aan. Op de dag van oplevering loopt de aannemer met u door de woning, op zoek naar eventuele gebreken. Maak voor de oplevering een lijst met aandachtspunten en het afgesproken meerwerk. Tijdens de oplevering kunt u vinkjes zetten achter de onderdelen die uw goedkeuring krijgen.

11. Garantieperiode

Na oplevering van de woning gaat de garantie in. Vraag de aannemer of de woning aangemeld is bij een officiële garantie- en waarborgregeling (SWK). Zodra er garantie op de woning aanwezig is, geldt dit ook voor het overeengekomen meerwerk. Als er minderwerk van toepassing, kan een deel van de garantie komen te vervallen.

Lees verder

© 2016 - 2017 Youinformed, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kosten nieuwbouwwoningAls u een nieuwbouwwoning koopt, zijn de aankoopkosten, zoals de kosten van de leveringsakte, al bij de prijs inbegrepen…
Nieuwbouw kopen: Alles over kopen van een nieuwbouwwoningEen nieuwbouwwoning kun je in tegenstelling tot een bestaand huis nog grotendeels vormen naar je eigen smaak. Een nieuwb…
Nieuwbouw huis kopen zonder risico: afbouwgarantieNieuwbouw huis kopen zonder risico: afbouwgarantieHet kan je zomaar overkomen: je koopt een nieuwbouwhuis en de aannemer gaat failliet. De woning is nog niet afgebouwd. D…
Nieuwbouwhuis verbouwen tot droomhuisNieuwbouwhuis verbouwen tot droomhuisEen nieuwbouwhuis kopen wil niet zeggen dat het huis alles biedt qua inrichten wanneer je het nieuwbouwhuis intrekt. Het…
Nieuwbouw huis zelf bouwenNieuwbouw huis zelf bouwenAls je een nieuwbouwhuis zelf bouwt, moet je risico's grotendeels uitsluiten. Hoe zit het met een te late oplevering en…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: ClkerFreeVectorImages / Pixabay
  • https://www.eigenhuis.nl/huis-kopen/nieuwbouw/meerwerk
  • http://www.bewustnieuwbouw.nl/wat-meer-en-minderwerk/
  • http://www.swk.nl/?page_id=437
  • https://www.srk.nl/particulieren/juridische-hulp/wonen-bouwen-en-huren/nieuwbouw-kopen
  • http://www.nieuwbouw-nederland.nl/column/9dcd9/5-tips-om-extra-kosten-bij-meerwerk-te-voorkomen/
  • http://www.judex.nl/rechtsgebied/bouwen,_wonen_%26_huren/een-nieuwbouw-woning-kopen/artikelen/582/wat-is-meer--en-minderwerk_.htm

Reageer op het artikel "Nieuwbouw: stappenplan voor meer- en minderwerk"

Infoteur: Youinformed
Laatste update: 16-05-2016
Gepubliceerd: 16-05-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Special: Nieuwbouw stappenplannen
Schrijf mee!